Älgar, snälla eller elaka?

G

Geshira

Så har man då hästarna uppstallade på ett helt paradisiskt ställe: 300 m från ett ridhus. Perfekt nu på hösten när regn och blåst börjar sätta in och det inte lockar att rida ute hela tiden.

MEN. Då visar det sig att nån jäkla älgfamilj bosatt sig precis utmed vägen till ridhuset. Ibland är det nån ensam älg, ibland är det en älgko och hennes två kalvar.
De står ett par meter från grusvägen, det finns ingen alternativ väg till ridhuset utan man måste förbi dem för att komma dit (eller hem!) och där STÅR de bara, kväll in och kväll ut och glor....

De är absolut inte rädda, för de flyttar då inte på sig vare sig man kommer med bilar, transporter eller hästar.

Riktigt sån här närkontakt med älgar har jag inte tidigare haft. Ska man vara rädd för dem eller inte? Varför står de kvar och glor? Vad i hela friden ska man göra OM de plötsligt får för sig att springa emot en?

Och framförallt: varför kan inte älg :devil: stå någon annanstans och psyka någon annan???

Sv: Älgar, snälla eller elaka?

Klart att älgarna står och glor, de har väl aldrig tidigare sett en älg med en "älgjägare" som utväxt på ryggen förut...

De brukar väl inte vara så värst agressiva, ni får väl sätta upp ett jakttorn på vägen i preventivtsyfte, det kanske skrämmer bort dem :idea:

Vi måste vara kvällens höjdpunkt för dem...
En skeptisk arab vars ryttare visar en allt mer bristfälligt dold älgskräck, följd av en stampande och fnysande ponny som påpekar att om älgen vill mucka så kommer han att åka på spö... Som tur är har ponnyryttaren inte vett att vara rädd.
"-Kolla mamma, jag tyckte älgen tog ett steg mot oss, kul att se den ännu närmare"
-"Jag tycker att vi galopperar hem nu, visst passar det med en galopp nu??"

Jag kan ju för fasen inte börja åka transport 300 m för att slippa älgar!

Skulle vara aktsam runt älgko med kalvar.

själv har jag råkat ut för EN mardröms episod för många år sen med en galen/tillfälligt störd älgtjur.

fick syn på mig och ponnyn och kompisen på annan ponny från andra sidan ett rapsfält, medans vi red på grusvägen.

Älgen klippte ett taggtråds staken i nedförsbacke i anslutning till en å på gott och väl 2 meters bredd, en uppförsbacke direkt på andra sidan ån, och ytterligare ett taggtrådsstaket längs upp på åkanten.

kom i FYRSPRÅNG (och j-lar vad mycket mark de tar i ett språng :eek: ) i full fart mot oss.

Ponnyerna fattade som tur var inte ännu, men vi väntade inte för att se vad som skulle hända utan galopperade som galningar iväg med älgen efter oss, sladdade in runt granngårns postlåda och in på deras ladugårdsplan. älgen övervägde, men valde sen att trava bort längsmed vägen istället när vi svängt in på gården...

fy sjutton!
efter det har jag STOR respekt för älgar och vänder helst på långt håll om jag ser att de inte själva är påväg bort och det är solklart fall att de VERKLIGEN är det.

Jag har sett älgar ofta på ridturer hemma. De brukar bara stå och glo. Ibland har man råkat hamna så nära älgarna att man kan höra dem andas när man rider förbi. Men som sagt - oftast stirrar de bara, fortsätter äta granskott eller springer iväg. Men man ska väl försöka undvika att rida nära dem. Är det ko med kalv kan det säkert hända att de blir aggressiva. Kanske också en irriterad tjur med brunstiga kor i härheten. Men rent generellt är de stillsamma djur som inte bryr sig så mycket så länge de inte känner sig hotade.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Detta är fakta om vad som har hänt, diskutions frågan kommer senare,detat rör sig inte om häst utan om hur jag ska kunna prata med...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 876
Senast: worthless
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 821
Senast: Lobelia
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 748
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023