Alg-Börjes Carrageen,?

Lokkur

Trådstartare
Hej! Jag undrar om någon har använt Alg-Börjes Carrageen till sina hästar?

Funderar detta till min häst, då han är lite slemig i halsen (ibland mycket) när han går på bete, har varit hos vetrinären och undersökt han ett antal gånger för detta, men det är ingen som hittar något, utan dom tror att det kan vara en växt han inte tål, då jag ska ge honom fabrol (också slemlösande, fast medicin) Och medicinering vill man ju helst komma bort i från.
Men jag ger honom Alg-Börjes Fodertillskott året runt.

Men om någon som har använt detta och tyckt det har hjälp?

Vill höra alla åsikter:)

Sandra

Sv: Alg-Börjes Carrageen,?

Vår förra inackordering gav det till sitt arabsto som hostade i perioder. Funkade för henne, men det kan ibland vara svårt att få i dem.

Vår förra inackordering gav det till sitt arabsto som hostade i perioder. Funkade för henne, men det kan ibland vara svårt att få i dem.

Okej tack för snabbt svar=)
Jo jag kan förstå detta, men är det "bara" att lägga i fodret eller är de något man ska göra innan? Stof något om kokning på de som ja inte förstod, om de var kokat reda eller om man skulle koka innan man gav de?:grin:

Carrageenet är i torr form (typ flingor om jag minns det rätt) när du får hem det, och du måste koka upp det så det blir en gelé, dels därför det kan vara svårt att få i hästen det. Sen luktar och smakar det inte det bästa om jag minns rätt. Har för mig att det är ganska omständigt att fixa iordning, men jag kan ha fel.

:)

Carrageenet är i torr form (typ flingor om jag minns det rätt) när du får hem det, och du måste koka upp det så det blir en gelé, dels därför det kan vara svårt att få i hästen det. Sen luktar och smakar det inte det bästa om jag minns rätt. Har för mig att det är ganska omständigt att fixa iordning, men jag kan ha fel.

:)

Åh detta låter roligt;) Men vad gör man inte för sin häst. Det skadar ju aldrig att prova=)

Ger det just nu till min bronkit häst och vilken skillnad :bump:
Det kokas som sagt men är inte krånligt, kan koka större sats och förvara i kylskåp i upp till en vecka tror jag, gör bara för två dagar, dock har min inte lärt sig äta detta, så har en stor spruta som jag fyller flera ggr och sprutar in i munnen på henne, hon har även problem med fång därför vågar jag inte blanda ut det med goa saker.
Skulle vara kul med mer historier :idea:

Ger det just nu till min bronkit häst och vilken skillnad :bump:
Det kokas som sagt men är inte krånligt, kan koka större sats och förvara i kylskåp i upp till en vecka tror jag, gör bara för två dagar, dock har min inte lärt sig äta detta, så har en stor spruta som jag fyller flera ggr och sprutar in i munnen på henne, hon har även problem med fång därför vågar jag inte blanda ut det med goa saker.
Skulle vara kul med mer historier :idea:

Vad härligt att de blir skillnad:D
Okej, ja jag kan tänka mig att det kan vara lite svårt att få dom det, Fast min häst äter ALLT, men vi får se:) Jag ska ialf beställa och prova.
Ja men de var bra tips där med sprutan:)

Jag gav till mitt gamla sto som jag hade.
Veterinärens medicin hjälpte inte.
Han sa att efter sommaren är hon slut.

Testade den här gelen och hon var verkligen skeptisk till att börja med.
Blandade ut den med en hel del melass i början och då gick det bra :p

Den kuren hjälpte henne och hon höll i många år,
jobbade rätt hårt periodvis så slut var hon ju inte.
Tror hon var 19 när det hände och hon blev 26 år.
Avlivningen hade helt andra skäl.

Har hört en del negativt om algerna,
men har man testat allt annat och hästen verklgien inte mår bra så tja...
Oss hjälpte det och jag har en vän där det hjälpte hennes häst också.Vet också en där det inte hjälpte, men där var det nog kört för hästens del långt tidigare tyvärr.

Okej ja hästarna är väl olika som vi, att de hjälper kanske på vissa bara?

Men min häst har ju ingen JÄTTE hosta, de kommer någon host då och då, inte varje dag, men kan bero på att jag förhindrar att han kan gå på gräs hela dygnet. Men de verkar ju vara rätt bra än så länge.

Men som sagt, jag testar=)

Jag gav det till min förra häst och tyckte det fungerade bra, dock behöver man nog hålla på att ge det en längre period för bästa resultat.
Jag har ätit det själv, när jag hade problem med luftrören och det fungerade jättebra! Men man får äta det länge.

Jag gav det till min förra häst och tyckte det fungerade bra, dock behöver man nog hålla på att ge det en längre period för bästa resultat.
Jag har ätit det själv, när jag hade problem med luftrören och det fungerade jättebra! Men man får äta det länge.

Jaså okej? För på beskrivningen står de att de flesta använder det ca 4-6 veckor sen går dom flesta över till alger igen!

kram

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 352
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
Hästmänniskan Det förekommer ju i så gott som alla stall. Jag har bara stått i något enstaka där det inte förekommit och anledningen till det var att...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 797
Senast: mackan
·
Hästvård Hej Jag har skrivit en tråd innan om min IR-häst här och nu har vetrinären kollat på henne igen. Hon har alltså väldigt högt...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 099
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte