Alfarullningar, lägga ner hundar etc

SannaMark

Trådstartare
Jag har läst i flera trådar här på sista tiden att folk förespråkar att man ska lägga omkull olydiga hundar eller alfarulla dem eller vad man nu vill kalla det. Jag blir nyfiken på varifrån ni har hämtat de tankarna, jag har hållt på med hundar aktivt i 15 år snart och aldrig mött en instruktör som förespråkat det. (Inte heller de personer som jag annars skulle beskriva som ganska hårda i sin hundträning.)

Jag kan heller inte påminna mig att jag läst någon bok där metoden förespråkats.

Jag är alltså nyfiken på om ni som rekommenderar den här typen av tillrättavisningar (eller vad man nu ska kalla det) har lärt er metoden av någon ni gått kurs för eller tränat med, eller i någon bok eller så. Är det Ceasar Millan som inspirerar eller finns det andra?

Sv: Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Jag lärde mig det av en svensk tränare från Bruks. Jag blev först lite rädd när han helt utan förvarning slängde ned "min lilla bebbe" i golvet och hon skrek till av förvåning. Han förklarade hur man skulle lära ut "nej" med den metoden. Men han erkände att han var från den mer hårdhänta generationen.

Jag har kommit i kontakt med alfarullande utövare här på buke och på bruks för ca 10-15 år sedan. Tror dock att det är ganska (?) vanligt och brett att man vräker ( lägger ) ner hunden på marken och håller tills den " givit upp ".

Jag fick en gång för sådär 11 år sedan när jag hade min mentalt risiga hund, rådet att "i värsta fall så får vi sätta upp hunden i två koppel så får du gå på honom så rejält han aldrig vågar bitas igen" av en hundtränare...
Nej, jag gick inte dit igen.

Jag har lärt mig av min pappa, som hade några hundar när han växte upp. Vet itne var han lärt sig det. Min uppfödare, som hållit på med uppfödning i 40 år tror jag, har också sagt åt mig att ta ihop hunden ordentligt, alltså lägga ner honom på sidan och hålla honom nere tills han är lugn, när det behövs. Jag gör det inte ofta, men jag gö det om det behövs.
Jag ser det inte som särskilt hårt egentligen, att lägga omkull hunden, även om säkert många gör det. Det finns värre saker man kan göra.
Jag såg en gån en kvinna lyfta upp en dvärschnauzer, hon tog tag i nackskinnet och över korset, och slängde ner hunden på marken, bara för att den inte slutade skälla på min hund. Det är att gå till överdrift.

Senast ändrad:

Jag kan inte för mitt liv begripa den här metoden. Speciellt inte när folk behöver göra det om och om igen. Uppenbart så fungerar ju inte just den här korrigeringen?

Skulle aldrig för mitt liv slänga ner mina hundar på rygg. Det skulle skapa en otrolig frustration, rädsla och kamp. Helt i onödan! Dessutom är det en metod som jag anser trådar sönder en relation. Min relation bygger mycket på tillit och förtroende. Inte på brottningsmatcher!

Dessutom är det nog svårt att "vinna" en sån här match. Hur vet man när hunden biter för att den är förbannad, stressad, livrädd eller "kaxig"? Och vad är det man vill få ut av detta? Och när anser man att en sån här korrigering behövs?

Den här metoden tillhör en metod som är på min svarta lista.

Måste varit nästan 10 år sen jag var på föreläsning av Runar Neass (stavas nåt sånt, vargforskare iaf) som menade att alfarullning var det mest kränkande, förtroendepajjande du kunde göra mot en hund. Han förklarade det hela ingående, skulle tro att alla som var på den föreläsningen definitivt avstår från att vända omkull på hunden.

Själv har jag aldrig hållit på med sånt, bökigt med stora jyckar om man själv inte är så stor:p Däremot lägger sig mina hundar frivilligt om jag är riktigt förbannad, så poängen går minsann fram!

Och ja, tror att CM har en stor roll i att det blivit "populärt" igen.

Det jag tycker är mest fascinerande med folk som tycker att alfarullningar är okej, är att de förklarar metoden med att "tiken gör så med sina valpar" eller " alfan gör så med de andra flockmedlemmarna"..ingen verkar ha studerat hur det verkligen ser ut?

Jag har sett hundar lägga sig för varandra, jag ser det dagligen mellan min schäfertik och min westiehane..men jag har aldrig sett en hund hålla fast och med sin fysiska styrka vräka ner en annan hund i marken..ändå är det precis så människor gör och man hävdar att man härmar?

Vad jag har sett sker det massor med saker innan en annan hund lägger sig för en annan. Kroppspråk hos den "dominanta", ljud, blick, och den andra hunden lägger sig alltid självmant.

Det är så motsägelsefullt, i ena stunden säger folk "det är för att hunden ska visa att den ger sig/visar sig snäll"...Och det köper jag väl, men detta ska då alltså ske genom en slags hot och utpressning? Låter jäkligt oärligt i min värld, och mig veterligen är det det sista hundar är.

Metoden har jag lärt mig av min pappa som själv har hållt på att träna schäfer i lydnad och spår.. Han har även hjälpt polisen att träna några av deras hundar ( flera år sedan).
Även på min hundkurs som verkligen var skitbra, instruktören baserade all utbildning på att utgå från hundens språk, inte från människan..

En ägare med någon slags blandras hade seriösa problem med hunden. Den var agressiv och håll på.. Instruktören visade ägaren hur hon skulle gå till väga, genom att lägga ner hunden på sidan tills den gav upp.. Ägaren hade själv ingen aning om att hunden trodde den var ledare. . Hon tränade på att vara ledare hemma och man märkte genast en skilllnad på hund och ägare.. Inga mer "brottningar"..

Och såklart man inte gör så här gång på gång.. En uppstickig unghund som morrar åt ägare mår asbolut inte dåligt av att man visar "jag är itne rädd för dig, och nu tar jag på dig fast du morrar, lägger dig ner på sidan tills du slutar.. Jag står över dig". Det är fullt naturligt att göra så. Se bara på hundarnas egna språk.. Den som förlorar ger upp genom att lägga sig.

Men man ska såklart INTE göra så här gång på gång mot hunden som någon slags bestraffning.. det är FEL! Bestraffning är något helt annat.. Här visar man bara vem som är "boss" utan att skada hunden. obs.. alla hundar kräver inte sånt här.. verkligen inte.. dom nöjer sig med sin plats och stannar där.. andra försöker sticka upp..

kan tillägga att jag har en jack russell hane på sju år nu.. När han blev ca ett halvår gammal visade han för första gången sin "mörka sida" genom att morra åt min syster när hon kom in i köket.. Hon tvekade inte en sekund, utan försökte först avvisa hunden från platsen, han stod kvar och morrade. Hon tog då och satte sig ner tog han i nacken och lade han ner FÖRSIkTIGT på golvet, hållde fast rörde på han fast han morrade. Sedan slutade han morra och slickade sig om munnen. Då släppte hon honom. Han hade noterat att min lillasyster var den som stod lägst i vår familjs flock och därför valde han att utmana henne. Det är inget konstigt..

DOCK ska man verkligen inte bli arg på hunden springa fram och slita tag i den och slänga den på rygg! DET ÄR FEL!.. Då utgör man ett hot och en ledare som "förlorar kontrollen" är en farlig ledare.

Låter väldigt sunt med att instruktören lägger ner en okänd hund. Verkligen.

Jag är inte säker på att jag ens förstår uttrycket alfarullning och vad det betyder. Folk verkar använda det så olika. Jag tror inte jag har varit i någon situation där det verkar vara befogat att lägga omkull sin hund bara för att visa dominans. Snarare har jag lärt mig (och sett vid många tillfällen) att det är den underordnade hunden som bjuder på en aktiv underkastelse snarare än att den överordnade som lägger omkull. Om den underordnade hunden inte vill underkasta sig frivilligt så flyr den eller försvarar sig och det är man väl sällan ute efter som tränare.

Det händer att jag korrigerar handgripligt med ett tag i nackskinn eller liknande. Då svarar min hund med underkastelse. Det räcker ju så, finns ingen anledning att gå på ytterligare. Detta gör jag om jag måste, men varje gång är ju ett misslyckande eftersom mitt positiva kommando tydligen inte var tillräckligt befäst och situationen jag satte hunden i var för svår. Åtgärden är alltså att träna mer för att befästa rätt beteende i situationer där hunden kan lyckas. Exempel på detta: hunden försöker hoppa ur bilen innan jag sagt "varsågod". Det får inte hända så jag korrigerar vilket hjälper för stunden, men lösningen är att träna mer på att inte hoppa ut.

Däremot tycker jag att hunden ska kunna koppla av i en situation där den är fasthållen och måste ligga still, exempelvis vid kloklippning eller såromläggning. Detta är en situation som måste tränas, att hunden accepterar att lugnt ligga kvar och bli hanterad när jag begär det. Ibland på rygg. Det är förstås en situation där hunden underkastar sig men det bygger på tillit, inte på rädsla eller tvång. Avpänd i mattes famn får man mys och kel, är trygg och kan tom somna. Passivitetsövningar som dessa finns beskrivna i olika böcker och jag har också fått lära mig dem av instruktörer, jag vet inte om detta av någon skulle kunna tolkas som en alfarullning för visst är det i någon mening att lägga omkull hunden.

skulle gärna vilja veta hur ni andra gör som är emot denna "teknik".. hur gör ni när eran hund morrar hotfullt mot er?

Låter väldigt sunt med att instruktören lägger ner en okänd hund. Verkligen.

kna säga såhär, hunden slet sig var på väg att BITA andra hundar i kursen.. DEt var ren tur att instruktören fick tag i kopplet och tog ner den.. Det var otäckt..

Även på min hundkurs som verkligen var skitbra, instruktören baserade all utbildning på att utgå från hundens språk, inte från människan..

Var det en privat kurs eller inom Brukshundklubben? Om det var privat, finns det nån hemsida där man kan läsa om den instruktörens filosofi?

Jag kan mycket väl tänka mig att man förstör förtroendet om man alfarullar, eller slänger omkull (och då menar jag slänger) hunden eller vad man nu gör, i tid och otid. Att lägga hunden på sidan och hålla den nere tills den lugnat sig är inte lika allvarligt, även om man tvingar den, tycker åtminstone jag, som att slänga omkull hunden eller tvinga den att ligga på rygg.

Jag har ett bra förhållande med min hund, även om jag ibland lägger honom på sidan. Och ju äldre han blir mer sällan bli det.Visst finns det fortfarande saker att jobba på, han är bara 1,5 år, men det har inte förstört nåt förtroende.

Min hund lägger sig också självmant, eller liksom kryper ihop, ibland när jag är riktigt arg på honom. så han har väl förstått att jag menar allvar.

skulle gärna vilja veta hur ni andra gör som är emot denna "teknik".. hur gör ni när eran hund morrar hotfullt mot er?

Eftersom vi inte håller på med den sortens metoder så morrar våra hundar inte hotfullt åt oss ;)

Morrar hotfullt? I vilken situation pratar du om?

Min Beauceron har/hade ett sjukt resursförsvar. Mat dödar man för. Efter våra fighter så vibrerade hela hunden bara jag var nära honom. Så jag började helt enkelt med att vara just det; nära. Jag höll i skålen när han åt. Jag diskade bredvid honom när han åt. Och jag spontanklappade honom över ryggen när han åt. Det tog inte många dagar innan beteendet var helt borta för att han blev trygg i att ha mig omkring sig då han åt sin mat.

Jag är inte säker på att jag ens förstår uttrycket alfarullning och vad det betyder. Folk verkar använda det så olika. Jag tror inte jag har varit i någon situation där det verkar vara befogat att lägga omkull sin hund bara för att visa dominans. Snarare har jag lärt mig (och sett vid många tillfällen) att det är den underordnade hunden som bjuder på en aktiv underkastelse snarare än att den överordnade som lägger omkull. Om den underordnade hunden inte vill underkasta sig frivilligt så flyr den eller försvarar sig och det är man väl sällan ute efter som tränare.

Det händer att jag korrigerar handgripligt med ett tag i nackskinn eller liknande. Då svarar min hund med underkastelse. Det räcker ju så, finns ingen anledning att gå på ytterligare. Detta gör jag om jag måste, men varje gång är ju ett misslyckande eftersom mitt positiva kommando tydligen inte var tillräckligt befäst och situationen jag satte hunden i var för svår. Åtgärden är alltså att träna mer för att befästa rätt beteende i situationer där hunden kan lyckas. Exempel på detta: hunden försöker hoppa ur bilen innan jag sagt "varsågod". Det får inte hända så jag korrigerar vilket hjälper för stunden, men lösningen är att träna mer på att inte hoppa ut.

Däremot tycker jag att hunden ska kunna koppla av i en situation där den är fasthållen och måste ligga still, exempelvis vid kloklippning eller såromläggning. Detta är en situation som måste tränas, att hunden accepterar att lugnt ligga kvar och bli hanterad när jag begär det. Ibland på rygg. Det är förstås en situation där hunden underkastar sig men det bygger på tillit, inte på rädsla eller tvång. Avpänd i mattes famn får man mys och kel, är trygg och kan tom somna. Passivitetsövningar som dessa finns beskrivna i olika böcker och jag har också fått lära mig dem av instruktörer, jag vet inte om detta av någon skulle kunna tolkas som en alfarullning för visst är det i någon mening att lägga omkull hunden.

Med "alfarullning" menar jag iaf att man tar ner en hund på sidan ej rygg, som visar agressivitet och utmanar. Det är inget man gör flera gånger i hundens liv.. Det ska räcka med en gång eller två i livet... När den är unghund och sätter sin rangordning i familjen.. Kan mycket väl tänka mig också att äger man en hund själv så tyr den sig till ägaren automatiskt och tänker att ägaren är boss.. Men är man i en familj där det är flera så blir det mer flockkänsla och hunden vill inte vara längst ner.

Och det där med att hunden ska ligga på rygg avslappnat osv håller jag med om.. Vår hund ligger jämt på rygg när han ska klippa klor eller bara slappna av.

Den här tekniken fungerade ju uppenbarligen för oss iaf. Han vet att han är längst ner i stegen och försöker inte ta någons plats. .

Det är konstigt. Jag anser ha rätt mycket hundfolk omkring mig. Och nästintill alla kör väl på samma sorts hundhanteringen. Ingen har någonsin haft en unghund som "försökt ta någons plats" eller utmanat.

Är det något lokalt problem i vissa delar av Sverige?

Morrar hotfullt? I vilken situation pratar du om?

jag pratar tex om när en unghund ligger på golvet i köket, en står och lagar mat.. Hunden morrar hotfullt åt den som kommer in.Hunden försvarar alstå maten..
eller rent av när man säger åt sin hund att gå ner från ens säng.. den morrar och när man närmar sig så låter den ännu högre..

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 300
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna