Alfarullning och strypkoppel

Sv: Alfarullning och strypkoppel

Har aldrig läst en bok pärm till pärm, men läst på internet och har pratat en del m tjejen som säljer hundmaten. Han är inklickad och vi använder det ibland när vi tränar utan koppel, mest som bekräftelse. Inte så mkt m spontana nya saker. Fungerar rätt ok. Funkar bra med, funkar bra utan. Han förstår vad den betyder och koncentrerar sig bra när vi använder den. Funkar tyvärr inte bra m koppel. Han struntar högaktningsfullt i klickern då. Men det kan bero på mig också. Jag är ingen klippa på klicker.

Min är ungefär likadan med klickern, och även om han inte kör huskystyle i koppel så drar han ändå en del.
Det enda som fungerar på honom är att göra saker precis hela tiden. Dvs, tränar jag fotgående, så är det vändningar, sättanden, lägganden, bära apport osv. Tränar jag inte fotgående så får han göra lite mer som han vill, men så klart inte dra.

När jag tänker efter drar han i princip bara när jag vill att han ska gå fot :p

KL
Har haft mina på pensionat en gång, då tog jag referenser på ägarna o kollade vad de hade för utbildning. De var utbildade hos Hundutbildningsgruppen. Helt nöjd med hur de skötte om mina seniorer.

Men visst är de flesta 14 mån hundar könsmogna? Småhundar är ju ofta ännu snabbare...Sedan tycker jag det var bra att h*n talade om vad h*n gjort. Hur betedde sig hunden mot personen?

Det kanske inte är ngn skada skedd, personen kanske är duktig att läsa hund och inte gjorde mer än vad som behövs...

Sedan är det väl självklart att det är ägarens intresse om man vill ha strypkoppel eller inte. om man vill ha en hund som drar i kopplet eller inte, det behöver ju ingen annan lägga sig i. Bara det att i 1,5- 2 års åldern är det många hundar som tar sig ton och enligt vår veterinär många friska hundar av större ras som avlivas då de blir för jobbiga för ägarna...

Duktig att läsa hund och alfarullar? Don't think so..

Dessutom är det, mig veterligen, ganska ovanligt att en chipskastrerad hund befinner sig i någon könsmognadsfas. Förutom första veckorna efter insättandet, då testosteronerna kan rasa vilt.

Jag vet liksom att det är fel, men när, hrm... "duktigt" folk talar till en med auktoritet och lite uppfostrande till en hur "man ska göra" då undrar i vart fall jag, som inte har överdrivet kött på bena, hur jag ska göra.

Tänk på att dom också bara är människor. Erfarenhet är såklart bra, men det behöver inte betyda så mycket egentligen. Jag vet dom som har hållt på med hund i över 30 år som är helt tappade, och dom som gjort det i 3 som är hur duktiga som helst!

När jag var ny inom hunderiet (11 år gammal) så kunde jag också bli lite knäsvag inför "giganterna", men det går över ;)

KL
Har haft mina på pensionat en gång, då tog jag referenser på ägarna o kollade vad de hade för utbildning. De var utbildade hos Hundutbildningsgruppen. Helt nöjd med hur de skötte om mina seniorer.

Jag gjorde samma när mina hundar skulle börja på dagis när jag jobbade heltid.

Men visst är de flesta 14 mån hundar könsmogna?

De är könsmogna, de är däremot inte inne i nån könsmognad. Alltså som unghundar på 6-7 månader som är inne i sin könsmognad och helt plötsligt inte minns nånting och verkar ha fått kottar i öronen när man är ute.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka