Aldrig skodd häst - måste skos p.gr sliter för mkt.

S

Smultron92

Har en d-ponny på 9 år, som aldrig är skodd förrut. Detta p.gr av att förra ägaren tränade inte & red mest i skogen.
Har haft ponnyn i ca 8 månader nu & det har inte varit något problem alls med ömfotad eller så. Hon har superfina hovar & jättebra/hårda hovar. Det säger hovis var 6 varanan gång och det är ju jätteskönt att höra :) hon går fram på alla underlag utan några som helst problem. Men flyttade hon innan sommaren till ett nytt stall, med väldigt mkt. grusvägar med stoora stenar. Ibörjan var det inga problem, Men för ca 2.3 månder sedan så sa hovis att vi ev. måste sätta skor fram på hon för hon sliter så mkt. men inte än.
Förra gången sa han samma & jag svarade då: javisst, behöver hon det så sätt på det. Men han tyckte att i skulle vänta tills nästa gång för att hon var blockhalt. (streckning) Han ville inte belasta det onda benet i onödan & det är ju fullt förståligt.
Men nu kommer ju hovis ut i veckan & sätter på skor.
funderar lite på om hennes hovkvalite kan bli sämre & för/nackdelar av att börja sko en häst som förrut varit barfota.

Sv: Aldrig skodd häst - måste skos p.gr sliter för mkt.

min erfarenhet är att det inte spelar någon större roll, har haft pållar som vid lätt träning/vila inte behövt skor men när dom gått hårdare behövt det. när dom haft sina vilor/lättare arbete igen så har skorna åkt av och någon skillnad på hovarna har vi inte direkt märkt. därimot så halvskor jag aldrig, utan antingen är hästen oskodd eller rundskodd pga. att dom kan belasta dom skodda hovarna/benen hårdare och tappa baksteget/påskjut om bakhovarna är oskodda.

Sv: Aldrig skodd häst - måste skos p.gr sliter för mkt.

Okej, jo såg nu att jag glömde skriva att hon senare sk få skor runt om. Men skulle börja med bara fram anledningen til latt jag är lite orolig är att hon har en medfödd hovspricka v.f som går enda uppifrån & ner. Inget hon bekymrar sig över eller någo som märks vid ridning. Sprickan är rak & "tät" d.v.s inte bredare på vissa ställen elelr så. Utan max nåon/några millimeter bred & håller sig fin.

Liknande trådar

Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 949
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 785
Senast: ainasoja
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 867
Senast: Skywalker
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 415
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka