Aldrig bli en bra ryttare *långt och förvirrat*

Rosenblad

Trådstartare
Känner mig alldeles tom. Inser hur min utveckling som ryttare snarare gått bakåt än framåt de senaste åren :(.

Jag är numera endast ridskoleryttare och rider 1 dag i veckan. Jag har nyss haft haft mitt första uppehåll på 4 månader och känner mig aningen ringrostig, har inte de rätta musklerna längre och min kroppskontroll brister. Jag kom precis hem från min ridlektion på ridskolan och fick en häst, som kan gå kanon med rätt ryttare men gå med hängmatterygg och hänga på bettet med en sämre ryttare. Idag fick jag vara ett exempel på en sämre ryttare :/.

Jag har ridit i 7 år och ännu vet jag inte hur man rider en häst i harmonisk form (och då menar jag med höjd rygg o aktiverade bakben, alltså inte bara den fina knäppen i halsen som många ridskoleryttare rider runt med :smirk: ). Satt och tänkte på det på bussen hem, att jag vet inte hur jag ska göra. Okej, det är inviduellt och beroende på häst och ryttare, sure, men jag kan inte grundkonceptet mer än i teorin. När jag sätter mig på hästen känner jag mig totalt bortkommen och jag kan inte överföra konceptet i huvudet till kroppen.

Idag när jag red fick jag allt som allt 5 kommentarer av min ridlärare på en timmes lektion - och de var alla negativa :(. Någon var bara ett "ok", en annan "höj handen" eller "gunga inte så mycket i sadeln". Ingenting HUR jag ska göra för att förändra/förbättra det fastän hon mycket väl ser att jag inte får till min ridning. Hon lät mig lalla runt där i en hel timme med en katastrofridning och i slutet fick hon ur sig: "Du har en passiv sits och stör inte hästen särskilt mycket, men du påverkar ingenting". Den kommentaren har jag fått höra i princip varje lektion under de 2 år jag ridit för henne. Ändå gör jag samma problem idag som då.

Jag kommer helt enkelt inte framåt utan bara stampar och stampar. Blir bara en sämre och sämre ryttare. Jag gungar överdrivet i sadeln, fastnar i handen, har för raka armbågar, faller framåt med överlivet, ostadig skänkel och lägger min vikt fel. Har jag verkligen några förutsättningar för att bli en bra ryttare? Skulle aldrig, aldrig våga kalla mig för en bra ryttare. Nej gud, finns inte ens i mitt ordförråd.

Som det känns just nu; antingen får jag sluta rida (vilket jag egentligen inte vill :cry: ) eller så får jag byta ridskola/ridlärare. Men tänk om det blir samma visa på en annan ridskola. Det talar mycket för det. Problemet ligger hos MIG. Jag är helt enkelt inte en tillräckligt duktig ryttare och kommer aldrig att bli det...känns det som iaf :(.

Vad ska jag göra? Behöver lite råd, pepp och stöd just nu :(.

Sv: Aldrig bli en bra ryttare *långt och förvirrat*

Jag var/är lite i samma situation som dig efter 6 års ridning.
Iofs så har jag "alltid" gått framåt, men ibland mycket långsammare.

Lösningen heter privatlektioner.

Det har hjälpt mig väldigt mycket när jag känner att jag står och stampar.
Nu har jag det ganska bra, eftersom min ridlärare ger privatlektioner till samma pris som en vanlig lektion.
Att hon dessutom har känt mig under hela mitt hästliv är ju också ett stort plus.:bow:

ååh stackare. jag är lite i samma situation, men jag har lagt ner ridningen över vintern. jag ska typ leka med min pålle ist. så vi "klickar" och så det går framot i vår istället för att vi ska stå och stampa. kanske även ska ta privatlektioner då.

hmm jag vet inte riktigt vad jag ska tipsa med, men... kanskse ska du ta en paus? :crazy: för att sedan börja igen, då med större lust. jag vet inte kanske kan funka.

lycka till!
//Helena

Ja funderar mer och mer på att gå över till enbart privatlektioner.

MEN problemet är att det kostar runt 350-400 kr för en gång och jag har då inte råd att rida 1 dag i veckan som jag så gärna vill :(. Ofta hålls dem på konstiga tider - tidigt på morgonen eller mitt på dagen, vilket inte fungerar då jag går i skola från ungefär 8-16 varje dag. Dessutom kan man ofta inte "binda" upp sig utan måste ringa och anmäla sig varje vecka. Då har oftast de som rider på ridskolan förtur och chansen att jag får plats är liten.

Rider du privatlektioner på en ridskola? Hur ofta?

Vill försöka få tag på en privatryttare med en god kunskap om ridning och dressyr, som kan erbjuda lektioner på en välutbildad häst - för en rimlig summa. Men det verkar vara omöjligt att hitta :crazy:. Suck :(.

martizan skrev:
ååh stackare. jag är lite i samma situation, men jag har lagt ner ridningen över vintern. jag ska typ leka med min pålle ist. så vi "klickar" och så det går framot i vår istället för att vi ska stå och stampa. kanske även ska ta privatlektioner då.

hmm jag vet inte riktigt vad jag ska tipsa med, men... kanskse ska du ta en paus? :crazy: för att sedan börja igen, då med större lust. jag vet inte kanske kan funka.

lycka till!
//Helena
Jag har precis haft ett uppehåll på 4 månader, mitt första under de 7 år jag ridit, och det riktigt kliade i fingrarna under denna tid. Var så upprymd av att börja rida igen, men så föll mitt självförtroende platt fall redan efter första lektionen :/.

Eller så ber du den läraren du har just nu att förklara ( alt. visa) för dig HUR du skall göra för att få " vad det nu är som hon tycker är fel" rätt...

En av mina ridlärare på gymnasiet tjötade hur länge som helst om att jag skulle ändra läge på mitt ben.. Men jag fattade inte hur hon menade (?) ... Tills hon en dag gick fram till mig & VISADE hur jag skulle gör.. DÅ , när "polletten föll ner" var det hur lätt som helst :)

Rosenblad skrev:
Jag har precis haft ett uppehåll på 4 månader, mitt första under de 7 år jag ridit, och det riktigt kliade i fingrarna under denna tid. Var så upprymd av att börja rida igen, men så föll mitt självförtroende platt fall redan efter första lektionen :/.

jahaa... men nejje. attans. det var inte bra. men ja, prata med ridläraren och låt h*n visa dej. -som någon redan sagt- men det lät som en bra idé. ;)

Glamoroza ox skrev:
Eller så ber du den läraren du har just nu att förklara ( alt. visa) för dig HUR du skall göra för att få " vad det nu är som hon tycker är fel" rätt...
:idea: :)

Det tråkiga är att det ofta inte hinns med det, varken innan, under eller efter lektionen pga av tidspressen mellan varje lektion.

Jo, det är ju sant :(
Fast ibland kanske man skulle kräva det.. Det är ju inte kul att betala bara för att "åka" häst i en timme när man är där för att man VILL lära sig något!

Ja precis! Det är det jag menar! Känns så onödigt att betala dem hundralapparna och inte få ut någonting över huvud taget. Allt man får är väl ett "bra" eller "ok", och har man tur får man en liten utläggning hur man ska göra något bättre ;).

Tror ni det finns någon möjlighet att hitta en provatperson som ger lektioner på sin/sina hästar? Gneom annons eller hur ska man gå tillväga?

Ingen aning.. Det skadar väl inte att försöka..
Kan ju sätta upp en annons i dina närmaste matbutiker, på ridskolan (kanske finns någon privatryttare som vill hjälpa till)
;?

känner igen mig lite.. eller iaf exakt som det kändes för ett år sen.

tror det är lite typiskt ridskoleryttare...

man måste få testa sig fram lite själv, utan att någon står o säger till en hela tiden. man måste få göra sina fel och upptäcka vad som är just fel, och vad som är rätt förstås. men när man testat lite och man hamnat på en nivå men inte kommer därifrån, då kan man behöva hjälp igen.

jag skaffade medryttarhäst. först red jag bara en två gånger i veckan, fick lite tips från ägaren när jag frågade, annars fick jag klara mig själv. nu rider jag en annan häst tre gånger i veckan och vi är precis på väg ut ur en "inkörningsperiod" o har lärt känna varandra.

jag skulle i ditt fall antingen göra som jag gjorde ;) , byta instruktör eller ta privatlektioner.

det är iaf så jag resonerar i det här fallet.

Senast ändrad av en moderator:

Kunde känna lite samma sak när jag hade ridit ett tag. Om du har möjlighet ta en helgkurs i dressyr eller liknande för en bra tränare. Det ger mkt och du får oftast en bättre genomgång då det är mindre grupper och mer intensiv träning med kanske 4 pass på 2 dagar. Funkade för mig för att komma framåt. Lycka till! ;)

Mitt enda råd är nog att träna mer. Börjar du rida två eller fler gånger i veckan så går det snabbare framåt, det är stor skillnad mot att bara rida en dag i veckan.

Skrev jag det där eller???:crazy: Känns så.... P.g.a detta har jag slutat på ridskola två gånger och efter sista gången hade jag uppehåll i nästan fem år.

Sen började jag igen förra hösten, i en kanongrupp med världens bästa ridlärare!!:love: Funkade skitbra hela förra läsåret och allt gick framåt och var kul!! Så nu till höstterminen fick de inte ihop hennes schema och vi har en annan av ridlärarna.... Tillbaka i ridskoleträsket igen alltså. Bara kommentarer på vad man gör fel (vilket jag vet själv), men inget konstruktivt. Ingen vettig feed back efter lektionerna och dessutom har nivån på gruppen sjunkt nåt otroligt...:devil: Jättetråkigt!! Håller på att kolla med den andra ridläraren om hon har nån grupp jag kan passa i och om det finns plats. Annars slutar jag!!:devil:

Har ju faktiskt foderhäst med nu och då kan jag ju inte slänga hur mycket pengar som helst i sjön om det inte ger nåt!! Så himla svårt att få träningstider med min lilla häst bara....

Du har rätt att kräva att din ridlärare förklarar vad hon menar på ett vettigt sätt. Du betalar ju för att hon ska lära dig! är ridläraren inte tillräckligt pedagogiskt lagd tycker jag att du ska byta ridlärare! Försök bli medryttare på nån privathäst också. Även om du bara får rida ut så är det bättre träning än ingenting. Tycker inte du ska ge upp bara för att det gått dåligt nån gång, det går säkert bättre om du får mer rutin...

Känner igen mig också , tyvärr.

I mitt fall handlar allt om fel ridlärare som i sig är jättebra men klickar inte med just mig. Jag fattar helt enkelt inte hur hon menar. Detta upptäckte jag då jag åkte iväg på en veckoslutskurs på annan ridskola och det var en verklig aha-upplevelse. Helt plötsligt förstod jag massor saker min vanliga lärare försökt förklara i flera år.....tyvärr är ju en helg för kort för att göra ryttare av mig.

Kan inte åka dit regelbundet p.g.av avståndet och är tillbaka i det vanliga "träsket" nu där jag alltid känner mig misslyckad och olärbar. Känner mig tvungen att gå där ändå då jag har egen häst som jag inte vill förstöra och något litet kanske ändå blir bättre. Det är så tråkigt för den här läraren besitter enorma kunskaper och är trevlig men ändå når hon inte fram till mig.

Har du möjlighet så tycker jag absolut att du ska försöka byta ridskola. Kanske kan du få ta nån provlektion först? Förstår din känsla precis, man gläder sig i förväg och ser fram emot ridningen och väl där vill man bara hem igen och börja knyppla istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama