Aldrig bli en bra ryttare *långt och förvirrat*

Sv: Aldrig bli en bra ryttare *långt och förvirrat*

För det första är du inte ensam!

Sen ås tycker jag inte att det verkar bra för dig att rida för just den ridläraren. Fråga henne ifall hon kan ge dig konkreta tips ibland istället, så att du kommer nånvart.

Om du har tid kan du ju annars leta medryttarhäst, och träna med den. Man kan ha tur och hitta en billig tränare, tro mig!

Att träna lite på egen hand, utan häst kan också fungera. Stärk din kropp, stretcha etc. Många problem i ridningen kan man inte hjäålpa om man inte kompletterar med träing utanför. (Säger hon som behöver detta men aldrig gör det. :angel: )
Det finns ofta tidningar som visar tips på hur du kan stretcha utan häst för att bli en mer lösgjord ryttare!

Lycka till! Och jag tror inte att du går bakåt i din utveckling, det är nog bara som det känns för att du står still. ;) Kämpa på! Man blir inte en duktig ryttare om man inte vill, det är det som är det viktiga! :)

Håller med Solvira om att hitta en medryttarhäst som du kan rida en eller ett par gånger i veckan. Och kanske rida lite privatlektioner på den. Många gånger så lär man sig mer på att rida privatlektion en gång i månaden än att rida på ridskola 1 gång i veckan. Så jag tror säkert att det inte behöver bli dyrare än om du går på ridskola.
Lycka till.

För rätt länge sen gjorde jag det, dvs gav lektioner på våra hästar (dem jag inte hann rida så mycket) Det var till såna jag kände och som kunde bli bra pålitliga medryttare, en granne och en arbetskamrat. Det var perfekt. Den ena tog den hästen på foder sen och alla var glada. HOn red på ridskola innan i flera år men tyckte som du att inget hände. Sen tog hon med hästen och red på lektionerna på ridskolan (blev riktigt frälst och entusiastisk ryttare) och fick ut mycket mer.

Jag tror du kan hitta folk som ger lektioner på privathästar. Men en annan idé är att rida privatlektion på ridskolan kanske 1 gång i månaden, samtidigt som du fortsätter i din grupp. kanske har din lärare privatlektioner och då lär du känna henne lite mer och kan fråga mer. Det kan ge en skjuts i den vanliga ridningen, tror jag.
Inte lika dyrt heller.

shampiz skrev:
Håller med Solvira om att hitta en medryttarhäst som du kan rida en eller ett par gånger i veckan. Och kanske rida lite privatlektioner på den. Många gånger så lär man sig mer på att rida privatlektion en gång i månaden än att rida på ridskola 1 gång i veckan. Så jag tror säkert att det inte behöver bli dyrare än om du går på ridskola.
Lycka till.

Fast om man bara rider en gång i månaden tror jag att det tar väldigt lång tid innan man blir bättre.

För egen del så har det varit mycket enkelt - ju mer jag har ridit, ju bättre har det gått. Sen kan det vara ett år eller ett halvår där man bara sliter, och ingenting känns bättre, men så lyfter det igen. Men trivs man inte med ridläraren ska man självklart byta.

Jag har ju egen häst och rider för min tränare no1 ca var tredje vecka, ibland ännu mer sällan. Det är dyrt och det är knappt jag har råd fast det är så sällan. Men ett års ridning för henne har gett mig mer än flera års ridning på ridskola.

Så mitt råd är, hitta en häst som du kan rida för en duktig tränare för (gärna ensam så du får all uppmärksamhet). Duktiga tränare kostar ofta mer så Rid hellre lektion mer sällan och betala mer.

Det har iallfall för min del gett så mycket mer än att rida på ridskola.

Inte behöver du ta privatlektioner varje vecka.
1-2 gång/månad kan räcka i början. Detta förutsätter att du har tillgång till häst att träna på emellan privatlektionerna.

Ja, jag rider privatlektionerna på min ridskola.
När jag hade förra medryttarhästen kom min ridlärare över till det stallet och höll privatlektion med mig.

Rosenblad skrev:
Tack för tipset :).

*springer o skriver lappar* ;)

Du ska nog vara lite försiktig med vem du får svar av på lapparna :angel: . Alla är inte duktiga på att lära ut på ett bra sätt. Så du inte får dåliga erfarenheter igen, menar jag. Det ska vara en person som inte bara behöver pengarna utan som gillar att lära ut och som är pedagogisk och tar saker i rätt ordning. Ansvarsfull, helt enkelt. OCh det ska vara en någotsånär välriden häst. Därför rek jag i första hand i alla fall att börja med en gång i månaden för din ordinarie ridlärare samtidigt som du fortsätter i gruppen. Så småningom kanske du ska bli medryttare och rida privat på den hästen.

Tack för alla svar och råd :)! Ni är underbara :bow:.

Solvira skrev:
Att träna lite på egen hand, utan häst kan också fungera. Stärk din kropp, stretcha etc. Många problem i ridningen kan man inte hjäålpa om man inte kompletterar med träing utanför. (Säger hon som behöver detta men aldrig gör det. :angel: )
Det finns ofta tidningar som visar tips på hur du kan stretcha utan häst för att bli en mer lösgjord ryttare!
Tack för tipset :)! Känner att musklerna inte sitter där dem ska och jag orkar t ex inte sitta upprätt i sadeln med stöd i magen och korsryggen. Ska försöka ta tag i det så snart som möjligt. Försöka iaf *lat* :angel:.

shampiz skrev:
Lycka till.

Min medryttarhäst flyttade ifrån mig för ca 5 månader :( och jag känner just nu att jag inte har orken att leta efter en ny. Det känns som att det är en på miljonen att hitta en medryttarhäst, där allt runtomkring klaffar. Jag som medryttare, häst, ägare, busskommunikationer och prisförslag måste stämma överrens med varandra, annars fungerar det inte i längden.

Samtidigt har jag inte tiden pga skolan och det finns väldigt få stall runtomkring där jag bor. De flesta stallen ligger en bra bit bort och jag vill ha stallet på cykelavstånd eller max 20 min bort med buss. Detta är pga att jag fick åka 3 h fram och tillbaka till min förra medryttarhäst och det gör jag aldrig om :eek:!

Så som det ser ut nu så har jag inga planer eller ingen ork att skaffa ny medryttarhäst fastän jag gärna skulle vilja :(.

Grapewine skrev:
Tycker inte du ska ge upp bara för att det gått dåligt nån gång, det går säkert bättre om du får mer rutin...
Grejen är den att jag sitter fast i samma problem som för över 2 år sedan och jag lovar dig, min katastroflektion igår var inte den första :smirk: :(. Men jag förstår vad du menar. Jag ska inte ge upp. Aldrig! Jag måste bara fundera ut hur jag ska göra för att komma vidare.

minimi skrev:
Jag tror du kan hitta folk som ger lektioner på privathästar. Men en annan idé är att rida privatlektion på ridskolan kanske 1 gång i månaden, samtidigt som du fortsätter i din grupp. kanske har din lärare privatlektioner och då lär du känna henne lite mer och kan fråga mer. Det kan ge en skjuts i den vanliga ridningen, tror jag.
Inte lika dyrt heller.
Det är antingen eller, för jag har inte pengar till båda :/. Dessutom är denna ridskolas privatlektioner kl 8 på tisdagsmornarna och då går jag i skolan. Blir det privatlektioner för ridskolelärare, får jag försöka hitta någon annan ridskola än min nuvarande.

Mabuse skrev:
Fast om man bara rider en gång i månaden tror jag att det tar väldigt lång tid innan man blir bättre.

För egen del så har det varit mycket enkelt - ju mer jag har ridit, ju bättre har det gått. Sen kan det vara ett år eller ett halvår där man bara sliter, och ingenting känns bättre, men så lyfter det igen. Men trivs man inte med ridläraren ska man självklart byta.

fast jag skrev ju i min tråd att skaffa en medryttarhäst och rida några dagar i veckan och rida lektion en gång i månaden

jag menar allvar...

Synd att jag har häst så långt ut från Gbg (ca 25km) för jag letar medryttare och det finns gott om träningmöjigheter för privat instruktör hos mig. :)

Smulan75 skrev:
Synd att jag har häst så långt ut från Gbg (ca 25km) för jag letar medryttare och det finns gott om träningmöjigheter för privat instruktör hos mig. :)
Vad synd :(! Tack iaf för omtanken :).

synd att vi bor på motsatta sidor om landet, (östergötland här) skulle också gärna hjälpa dig annars!

synd att du förlorat den söta medryttar hästen - såg mycket ut som min förra :love:

säger som andra - privat lektioner även på ridskolan ger MASSOR. Ger också helt andra förutsättningar för ridläraren att hjälpa dig! det är svårt för dem med många elever i grupp, de försöker vara rättvisa och hinna med alla, med en stor grupp då blir det svårt ibland att engagera sig mer än en kommentar här och där - ingen ursäkt, men en förklaring......privat lektion ställer ridläraren om än samma, inför en helt annan uppgift med andra förutsättningar.

dock tycker jag det låter dyrt - shoppa runt och jag är övertygad om att du kan hitta nån privat ryttare som tar mindre!

önskar dig varmt lycka till.

mackan skrev:
synd att du förlorat den söta medryttar hästen - såg mycket ut som min förra :love:
Så du minns honom :). Ja, det är verkligen synd :(. Det var just när allt började ordna upp sig och det blev tal om privatlektioner och tävlingar, som han flyttade ifrån mig :cry:.

mackan skrev:
dock tycker jag det låter dyrt - shoppa runt och jag är övertygad om att du kan hitta nån privat ryttare som tar mindre!
Ska försöka få ut lite annonser o sätta upp lite lappar!

Jag tror att jag hänger på med vad de flesta skriver här!
Jag är själv där, har haft egen häst i 7 år, ridit i 20, varav 6 på ridskola. Den enda ridskolan som gav mig något var en liten, liten pluttklubb ute på landet långtbortistan, där ridskolechefen, hästägaren och ridläraren var en och samma person. Hon kunde inte bara lära ut, utan hon kunde också sina hästar innifrån och ut.
Åren gick och nu är jag här. Hästen är ute på foder och jag har inte ridit sen i somras. Skulle rida lite i helgen, men kände att :devil: det går inte. Jag kan ju ingenting. Här har jag harvat på samma häst i 7 års tid. Han kan jag, men där är också gränsen.

Känns som om jag kan EN häst och absolut inget mer. Man kan tycka att efter alla år (20) så borde jag ha ett vältränat öga för hur andra sitter osv. men jag ser då tamefan ingenting.

Så jag säger som de flesta andra har gjort, byt instruktör, skaffa sköthäst som du kan träna på. Eller rid 2 ggr i månaden fast då privat för en annan ridlärare. Man får oftast ut mer på det än att skumpa runt i grupp. Då får man ju bara max 4 kommentarer per gång!. Eller ta privatlektioner för bara 30 min (om du får värma upp själv) för att bli sågad i en hel timme är inte lite jobbigt det;)

Rosenblad skrev:
Så du minns honom :). Ja, det är verkligen synd :(. Det var just när allt började ordna upp sig och det blev tal om privatlektioner och tävlingar, som han flyttade ifrån mig :cry:.

Ska försöka få ut lite annonser o sätta upp lite lappar!

Ja jag kommer ihåg honom - just för han var så lik min. Och ni såg så trevliga ut tillsammans!

Ja absolut - sätt ut lappar och se dig omkring! Säker på¨att nån blir glad att få en ryttare med så mycket vilja och själv kritik att utvecklas som du!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama