Äldre resultat 3årstestet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 076
Sv: Äldre resultat 3årstestet?

De första officiella 3-årstesten hölls 1999. Du kan alltså inte hitta tidigare 3-årstest resultat.:smirk:

Före 1999 ordnade en del lokalföreningar (mest i Skåne) "bruksprov" där även uppsuttna gångarter bedömdes och ev löshoppning.

Annars var de officiella resultaten från 3-årspremieringar, de resultaten hittar du hos SH.

1997 började även galoppen officiellt att bedömdas på 3-åringarna. Löshoppningspoäng kunde man tillgodoräkna sig men löshoppningen kunde då ha blivit bedömd vid annat tillfälle och på annan plats.

1999 kom då 3-årstesten som de är utformade i dag (med små justeringar).

nej dem nämns inte där..

aha så de är så fallet är. Typiskt! Men kan de tänkas att de "lokala" kan ha kvar resultaten eller de är inget de då tänkte på att spara?

Visst är det synd att inte äldre inofficiella test finns med i nya databasen. Jag har ett sto som gjorde 3 års-testet 1998 och det finns således inte med. Men jag har mailat ASVH och frågat ifall dom kan tänka sig att lägga in resultatet ifall jag skickar in protoKollet. Har inte ännu fått svar utan bara fått besked om att frågan är vidareskickad.. *väntar väntar*

Har för mig att man visade hästar i början på 90-talet på något som hette "Talangjakt" för 2-3 åriga hopphästar, då var det i och för sig bara ett löshoppningsmoment som man fick siffror och betyg på. Omdömen och siffror var liknande de protokoll som används i dag. Någon mer som visat häst pådetta sätt?

En liten fundering. Kan man inte kontaka de som hade 3-årstestet? Det borde finns protokoll kvar inbillar jag mig. Har du prövat att söka på din hästs namn på google? Ibland finns protokollen utlagda på nätet.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 711
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 460
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
493
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka