Äldre hund som i mellan varven harklar/hostar till.

sommarvind

Trådstartare
Min gamla tik som snart blir 11 år är pigg och glad som om hon vore unghund. Det senaste året kan jag dock se ett samband vid i två olika situationer, när hon ska sova hos mig i sängen, och den andra situationen är när man leker och busar med henne. Det hon gör är att hon harklar sig och avslutar med att hosta till låter som "gubbhosta" .

Men det är en hos sen är det oftast bra. Detta händer kanske ett par gånger i veckan. Jag har länge gått och tänkt att det är säkert gomseglet som blivit lite slappare med åldern.. funderade häromdagen på om det kunde vara lungmask, hon är ju inte avmaskad på flera år eftersom man ska bara avmaska en hund om det finns misstanke. Använde Milbemax.

Nu ett par dagar efteråt märker jag ingen större skillnad. Ville också förtydliga att hon är inte slö utan lika pigg som alltid.

Jag veterinärbesiktiga henne i vintras i samband med en försäkring, och veterinärer sa då ingenting och jag tänkte faktiskt inte på att fråga heller. Tänkte se här om det finns några erfarenheter som jag kan ta del av.

Eftersom detta är Bukefalos så vill jag också skriva att jag givetvis tänker att blanda in veterinär om det skulle behövas.:)

Sv: Äldre hund som i mellan varven harklar/hostar till.

Hjärtat? Men det borde de väl märkt på besiktningen?
Så var min Nikita innan hon fick medicin mot sitt blåsljud.

Är hjärtat kollat/lyssnat på ?

Hosta är ju ett ganska vanligt symptom på någon form av hjärtrubbning på äldre människor och hundar:)

Tänker på hjärtat.
Vissa fel kommer rätt fort, så jag skulle ta en ny veterinärkoll eftersom det kan hända mycket på ett halvår.

Min äldre retriever har samma symptom! Hon är kollad hos veterinär med blodprover och röntgen utan att någonting hittats..

Usch det låter allvarligt. :nailbiting: Har fått en tid hos veterinären för hälsokontroll den 25 juni. Hoppas att det inte är nåt allvarligt.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 315
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 355
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Jag börjar med några förtydliganden: Det är inte min hund, men jag har fått tillåtelse att be om hjälp här. Hunden har varit hos...
2
Svar
28
· Visningar
6 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat