Äldre häst... Sliten?

nice and happy

Trådstartare
En 18årig ridhäst, haft han i 6år (skött han som en prins)
Alltid varit känslig i ryggen, men underhållt med varma täcken, kiroprakor, massage, bot, magnet mm.
Han fick hov/kotledsinflammation för ca 8mån sedan. Förmodligen på låsningar i korset. Har inte riktigt kommit tillbaka i full träning då han haft massor med små skador sedan dess. Sträckning, hovböld, sadel problem, muskelbristning.
Nu får jag höra att dressyr tränaren sagt till min syster att han är ju så sliten så han inte kommer kunna komma tillbaka till där vi var innan ledinflammationen.
Man blir ledsen när man får höra de...
Men nu till min fråga. En 18årig häst som är röntgad fram benen, ryggen & det enda som fanns var hovbroskförbening på ett ben (enligt veterinären så var det så lite att det va inget han skulle störas av)
En häst som är sliten, borde den inte visa något på röntgen?
Hur märker man om hästen är "sliten"?
Visst är bakbenen inte röntgade, men inga problem där pepparpeppar.
Kiroprakatorn som var vid han sist tyckte att han var fin i benen för att va 18år.
Tränaren har vi ridit för i ca 2år.
Tycker mest han haft otur nu sista månaderna med skador, men enligt henne är det för att han är så "sliten"
Jag vill bara kunna träna upp han igen & visa henne att hon hade fel...

Sv: Äldre häst... Sliten?

Han gick på travet tills han va 3år.
Hon som hade han innan mig har haft han ca 7år (när han var 5år)
Hon red dressyr, hoppa han. Sista 1-2åren var han vid fodervärd som knappt red han.

Det är inte så att jag fläng rider utan är väldigt noga att variera träningen.
Innan han blev skadad första gången så gick han 5-6dagar i veckan, då 2-3dagar dressyr (en för tränaren), 2-3 skogen (en lång skritt tur & en med mera galopp & en lite i alla gångarter) 1 tömkörning.

Han har dom 2år som vi tränat för h*n fått mycket bättre steg & utvecklats mycket. Innan han fick ledinflammationen sade h*n inget om att han var "sliten" osv. Har tränat efter skadan några gånger & då har hon sagt att han går klockrent. Sen kom massa små skit & nu säger h*n att han har förslitningar :(

Byt till en tränare som pratar med dig istället för bakom din rygg. Man ska trivas med den tränare man betalar för!

byt tränare,

ja hästar kan bli slitna, ju äldre de är ju svårare får de att bygga nya muskler, skador kan ta längre tid att läka, de kan få svårt att hålla hullet osv, men 18 är ingen ålder och så länge du är noga med uppvärmning och av skrittning, och inte fläng rider 7 dagar i veckan så borde hästen hålla minst 4-5 år till med dressyr och uteritter innan den behöver pensioneras.

bara för att hästens bäst före datum gick ut för 1-3 år sedan så betyder inte det att den är värdelös och borde pensioneras. var noga med hälsan så har du en bra läromästare i några år till.

Tycker inte att det är schysst av tränaren att prata bakom din rygg.

På din beskrivning låter det som att hästen har lite väl många skavanker för att kallas fräsch. Om tränaren ser detta, vilket en vettig tränare bör se, så ska h*n naturligtvis diskutera det med dig och inte med någon annan.

Om jag var du så skulle jag dock bekymra mig mer över att få hästen frisk, om det går, än att överbevisa tränaren.

Apropå din fråga om det inte borde synas på röntgen att hästen är sliten så är svaret att det beror på vart den är sliten. Vissa saker går inte att röntga utan kanske måste ultraljudas.

Varför får hästen låsningar i korset och på vad sätt är den känslig i ryggen? Hur uppkom sträckningen och muskelbristningen och i vilka muskler?

Jag har själv frågat tränaren o fick svaret att han va sliten.
Men inget som nämts innan.
Självklart skall jag göra allt för att få han frisk!!!
Ang sträckning o bristningen så var det vb o hb. Förmodligen ifrån hagen.
Dom leker väldigt hårt o våldsamt, så nu får han gå sj tills den ena hästen flyttar. Ang att han är känslig i ryggen så räcker det att han står en natt naken i regnet så är han spänd i ryggen dagen efter.
Veterinären sade till o med att han va fin i ben o kropp.

När en häst får en skada kommer det ibland andra skador i släptåg som har mer eller mindre samband med den första pga att hästen inte rids/avlastar ett sjukt ben etc. Och som Buck sa kan et ju ta längre tid att läka. Min häst (18 år) hade en massa trassel förra vintern men nu är hon igång igen. Nåt litet finns nog kvar men det får man lära sig att hantera så som du skriver att du gjort med ryggen på din häst. Tålamod och långsam igångsättning.......

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 730
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
34 35 36
Svar
719
· Visningar
52 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka