äldre häst med spatt

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sonett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 248
S

sonett

hade ni vågat köpa en 20 årig islandshäst som har sk utläkt spatt? hur stor är risken att den kan bli dålig igen?

Sv: äldre häst med spatt

Det beror väl antagligen på hur du rider den. I vårt stall finns en nästan 20 årig islänning som haft spatt och rids nästan som vanligt, men man får ta det väldigt försiktigt i nedförsbacka i skog och mark.
Så rider man som vanligt, men försiktigt skulle det kunna gå bra.

att spatten är just nu i ett vilande skede betyder inte att den kommer att fungera som ridhäst livet ut.
spatten kan bli akut när som helst eller inte.
det beror väl lite på var spatten sitter ochså hur allvarligt det är.
en sån häst skall man nog endast ha till promenadridning och ge akt på förändringar vilket kan vara svårt om man inte är insatt i hur spatt fungerar.

Det är en prisfråga faktiskt och när hästen drabbades av spatten, men ev skulle jag kunna göra det. En sådan häst måste röra på sig dagligen, antingen håller man hästen i en lösdrift eller så är man nödd och tvungen att rida eller motionera hästen på annat sätt.

Har hästen fått sin åkomma efter 15 år minskar risken men utesluts inte för ett återfall, och sen på vilken nivå hästen drabbades är också avgörande.

Jag vågar inte och har tackat nej efter allt man läst om spatt.

Vilket är väldigt klokt, eftersom spatt är oerhört lynnig. Men som sagt, det hänger ju också på när denna häst blev drabbad. OM det har skett efter 15 år så anses det inte lika dramatiskt, som om det skulle ha drabbat en yngre häst.

Min fick spatt när han var nio, jag köpte honom när han var elva. Nu är han sjutton och har inte haltat eller haft ont en enda gång av spatten under de här åren.
Det är en stor häst ingen islänning. Ville bara tala om att det kan funka. Han rids i dressyr och promenad. Hoppas inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
635
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
599
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
972
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 442
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka