åldern sjunker på att skaffa barn???

Gullan86

Trådstartare
var inne på lunar och läste lite på diskusarna där...upptäckte till min förskräckelse att där var en 17årig tjej som på allvar försökte skaffa barn med sin pojkvän....e det bara jag som reagarar såhär??? :confused: lr har jag missat nåt....jag trodde lixom inte att man med vilja skaffade barn så tidigt ofta hör man ju att de va misstag m.m...men inte nog me de så hade ett flertal unga tjejer svarat alla hade barn den yngsta var 18år när hon fick barnet...men där var även en tjej som var 21 år och hade 3barn :confused:

ja vad säjer ni jag tycker såhär är det fel?

jag är 19år och känner mej som ett barn ioförsej så känner sig väl andra vuxnare i denna ålderna men endå???i dagens samhälle kan man ju inte leva som hemmafru lr?
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Jag har också reagerat på det. Jag har ingen aning om varför det är så men det är väldigt många tjejer som vill skaffa barn innan de fyllt 20.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

*pust* kändes skönt att nån mer tycker detsamma....de jag inte fattar e varför man SKAFFAR barn jag förstår om man inte vill göra abort om man blir med barn om man slarvat med skydd m.m....men....*förvirrad*
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Vet oxå tjejer som inte är myndiga å som med flit skaffat barn.Jag kan inte tänka mej att man kan vara minsta mogen för barn när man är 16-17 men blir man gravid av en olyckshändelse så är ju visa emot abort då kan jag kanske förstå att man behåller barnet-men ändå inte :smirk: (svårt att förstå när det inte handlar om en själv).Vet tex en tjej som var 16 när hon fick en unge, nu tror jag hon fyller 19 å är gravid igen-med tvillingar!! :eek: Pappan till ungarna sitter på kåken(för mordbrand i min kompis killes lägenhet btw :smirk: )
Nej, då tror jag det är bättre att vänta några år tills man är elt säker på vad man vill göra med sitt liv.Man visar ju verkligen tecken på omognad genom att gå å skaffa barn med flit när man är 16 å utan inkomst å trygghet.Suck!
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Genomsnitts åldern på förstföderskor har aldig varit så hög som nu, men undatag finns ju alltid...
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Vi hade besök av en barnfamilj nu i helgen. Hon är lika gammal som mig (24) och fick sitt första när hon var 16. Hon har en 4-åring också.
Jag skulle inte vilja vara i hennes sits nu. Hon ska nu ut på arbetsmarknaden och det blir ju inte så lätt då hon inte ens har gått gymnasiet och aldrig har haft ett jobb. Jag gav henne alla tips jag kunde ge hur hon skulle gå till väga, men det kommer blir svårt för henne. De lever på mindre pengar än jag och min sambo. Jag tyckte att VI hade lite, men de är 4 st som ska klara sig på den summan de får varje månad.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Min kompis ska snart bli trebarnsmor, fick sitt första när hon var 22. Det som jag alltid tänker på med henne är att hon inte ens gått klart gymnasiet. Ingen utbildning och hennes arbetslivserfarenhet är endast lite jobb på caféer och som mattant. Hur kommer hennes pension att se ut?

Och något som jag måste säga att jag avskyr är såna som skaffar barn "bara för att", och sen inte bryr sig om barnen. Är inte meningen med barn att man ska skaffa dem med någon man älskar och vill leva ihop med? Jag skulle helst inte vilja ha fördomar och döma andra, men när det blir som min systers granne, som har sex barn med sex olika fädrer och låter ungarna springa vind för våg (hennes tvååring brukar vara nere och cykla ensam på stora vägen där det åker mycket tung trafik), då börjar det kännas liiiiiite för B för min smak.....
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Jag fick mycket starka reaktioner när jag blev med barn 17 år gammal.. och det var ett planerat barn!

Jag och pappan hade haft sällskap flera år,båda kom från stora familjer med många barn (mitt yngsta syskon var 2 vid den tiden)

Jag var tvåbarnsmamma vid 21 års ålder. Med samma pappa.

Vid 25 år blev jag änka hastigt och stod ensam med två små barn!

OM jag inte följt mitt hjärta som ung, utan lyssnat till omgivningen så hade jag inte haft mina älskade barn nu.

Jag valde deras pappa av kärlek, för att han hade de kvaliteter en äkta man och far ska ha...

Jag har sedan levt i ett tioårigt förhållande där han hela tiden tjatade om barn, men där jag inte kände att det var rätt!

Olika människor är olika tidigt mogna!

Visst, jag har fått studera som vuxen, men det har fungerat alldelles utmärkt.

Igår fyllde min yngsta 18 år, jag är 40 och kan disponera min tid fritt!!!

För mig är det helt oförstående att välja att skaffa barn vid 38-.40 årsåldern...iallfall om amn inga har innan...

det är tufft att vara tonårsmamma i 35-40 årsåldern ibland - fy f*n för att vara det i 55-60 årsåldern!!!
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Fick mitt första vid 22, 3 mån innan jag blev 23. Hade då gått ut gymnasiet och arbeteat 2 år o 7 mån på McDonalds samt 7 mån på Biltema, barnet kom som ett kärleksbarn liksom min man var ödet som kom in i mitt liv och gjorde så jag avbröt mina Studier för att bättra på mina betyg. Detta medförde att jag var utomlands i 3 mån och ej var inskriven som arbetslös,. pga detta har jag nu lästa f.p. Men detta är ändå inget jag ångrar!! Efter mitt andra barn är fött och får börja dagis tidigt, så ska jag plugga. Men jag är ju bara 26-27 då oxå. Och ärligt, när jag i gymnasiet såg framför mig hur jag sla plugga och kankse först börja dejta ngn vid 26-27, ja då föredrar jag detta :smirk:
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Fel och fel....allt är ju relativt. Biologiskt sett så är 17-22 (eller nå't) den optimala åldern att skaffa barn, man är som mest fertil och så. Men mentalt tycker jag tyvärr att folk generellt sett verkar omognare längre än förut - det beror inte bara på att egcentreringen har blivit mer signifikant, det beror nog också på att man i princip inte får jobb och kan försörja sig förrän man utbildat sig massor - så det är inte så lätt.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Eh.. varför skulle det vara värre att vara tonårsförälder i 55-60 än i 35-40? det beror väl helt på hur man uppfostrar barnen och hur man funkar som familj. Får man problem eller har det jobbigt att uppfostra en tonåring så hänger det nog inte på åldern utan på hur man är som person.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

BTW -

jag var på Liseberg i helgen och när jag väntade nedanför bargbanan stod en UNG pappa där, han såg ut att vara 22 (han var nog lite äldre). Han hade tre små barn, en bebis i liggvagn, en ca 1.5 åring i sitt vagn och en lite kílle som han hade i ett litet snöre runt handleden som kan ha varit max 3. I vilket fall som helst så var han otroligt bra med dessa tre små, men jag fattade inte VARFÖR går man till Liseberg med så små barn ? Varje gång en såndär bergochdalbanevagn åkte förbi så tittade han och barnen upp för att se om mamman var på - men det var LÅÅÅÅNG kö. Rätt som det var så kom en liten tjej, kanske 4-5 år gråtande från kön - "pappa de sa att jag var för liten". Själv stod jag bredvid och bara gapade, 4 barn och så ung. Så var det då mammans tur att åka och sen när de var klara så anslöt hon och äldsta dottern till resten av familjen !

Fem barn och så unga, pappan som jag smygkollade på var helt otrolig med sina barn, bebisen låg i vagnen och vrålade, den i sittvagnen var förbaskad på att han inte fick hålla glassen själv, han var suprtkonsekvent och bra på alla sätt. Det är när man ser en sån familj som man inser att åldern på en förälder spelar liten roll.

Mamman hade för övrigt en t-shirt som det stod "Jag är mamma till 5 busungar" på. Coolt.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Man ångrar aldrig sina barn men man kan nog ångra tidpunkten.

Själv tycker jag det är olika från fall till fall.... en 17-åring kan bli mkt bättre mamma än en 35-åring, allt beror ju på..... Jag tycker dock det är sorgligt vilken ålder det än är på mamman att det blir vanligare och vanligare att föräldrarna separerar.... tycker det viktigaste då man skaffar barn att man har en stadig stabil relation och planer frammåt att vara tillsammans.... sen behöver man inte ha villa, volvo och vovve, men det underlättar ju. Men ingen kan bestämma vem som ska skaffa barn....
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Jag måste bara få säga att alla unga mammor inte saknar utbildning.
Jag blev gravid när jag var 17, hann fylla 18 innan lillpojken kom till världen. Skulle precis börja trean på gymnasiet när jag födde honom i september. (Kan tillägga att jag är 24 nu)

Jag var borta i några veckor från skolan, sedan gick jag på "halvtid". Jag pusslade ihop det med underbara lärare och underbara morföräldrar som passade lilleman en timme då och då, medan jag satt på lektion. Ibland tog jag tom med honom och satt bland annat och ammade under mitt nationella prov i svenska (som höll på i fem timmar dessutom! fick sitta blandat med koncentrationen på pappret och gunga på vagnen som stod bredvid mig).

Jag tog studenten med min klass men fortsatte att läsa klart de fysiska ämnena jag inte hade haft möjlighet att göra, terminen efter. (Teater, dans osv) Så jag tog studenten en gång till, bara för att. ;)

Efter det började jag jobba heltid direkt. Har hunnit med fyra år som hästskötare och jobbar nu i livsmedelsbutik. Däremellan har jag läst 60 poäng på universitetet och har stora planer för framtiden.
Har ALDRIG känt att mitt barn har varit ett hinder för min utbildning eller arbetsmarknad.

Och fick jag göra om mitt liv en gång till, så skulle jag gjort precis samma sak.

/Anna
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

MosterMia skrev:
Min kompis ska snart bli trebarnsmor, fick sitt första när hon var 22. Det som jag alltid tänker på med henne är att hon inte ens gått klart gymnasiet. Ingen utbildning och hennes arbetslivserfarenhet är endast lite jobb på caféer och som mattant. Hur kommer hennes pension att se ut?

Reagerar bara lite här. När man är 22 år bör man väl ha gått ut gymnasiet och även hunnit läsa på universitet om man nu vill det. Det är väl knappast att hon blev med barn som gjorde att hon aldrig läste vidare?

Idag kan jag önska att jag fick barn tidigare, fick min första när jag skulle fylla 28. Jag har nämligen kommit på att jag helst vill ha 4 barn, med ett lite större glapp mellan 2an och 3an, men det blir lite körigt att hinna med innan jag känner att jag är för gammal.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Jag kommer inte direkt vara ung, jag är myndig och vuxen. Min mamma hade två barn när hon själv var 19, fast det var annorlunda 40 år sen, hon var ju gift också (och de var gifta till döden skiljde dom åt för övrigt). Min pojkvän är 16, kommer bli 17 några veckor efter bebisen är född.
Båda han och jag diskuterade abort, han sa nej till det från första början men jag tvekade ändå, fast efter ett tag insåg jag att jag borde sluta lura mig själv, jag skulle aldrig vilja genomgå en abort.

Jag är inte klar med gymnasiet, och har heller inga planer på att göra färdigt det förrän jag har gjort min hudterapeut utbildning som jag ska påbörja om ett år. Vill ha en utbildning färdig och spara ihop pengar så jag slipper stora studielån.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Fast statistiskt sett är ju medelåldern allt högre för kvinnor att föda barn. Dvs totalt sett är mammorna äldre idag än förr.

Jag tror därför inte alls att det är så att åldern för att skaffa barn sjunker generellt. Att det däremot finns vissa som skaffar barn tidigt är ju ingen nyhet. Om det är FÖR tidigt eller ej är svårt att avgöra. Det beror mycket på individen när/om det är lämpligt.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Det va ju som syskonen i USA 12, 14, 16, alla tre fick barn samtidigt.
Det kan man snacka om tidigt.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

ja detta är veckligen intressant att disskutera och jag förstår på ett sätt båda sidor att som någon skrev att man är som mest fertil i den unga åldern men att man "kanske" är som mest mogen i de äldre åldrarna....
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Jag var 19 vid första barnetoch har aldrig heller haft problem jag hade gått ut gymnaiset och hade jobb.
Barnen är aldrig i vägendet går både att arbeta och plugga !
Cetzy
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp