MalinSophia

Trådstartare
Hej!
Efter att min häst har varit borta i 2 år ska jag äntligen få hem honom. nu börjar en ny period i vårat hästliv då han har hunnit bli hela 23 år gammal. jag känner mig verkligen som en nybörjare, vad bör jag tänka extra på osv. snurrar i mitt huvud. han är en väldigt fräsch och pigg bestämd herre. hans foderstat ska läggas om för den gamla passar honom inte längre.
har ni lite tips å råd på hur vi ska göra med motion, foder och så vidare så att han å jag kan få några härligt friska sista år ihop.

Sv: Ålderdom

Hej!!

Vad roligt att du får hem din pålle..:) Jag har en 31åring, pigg o glad..Jag red honom tills för bara ngt år sedan men nu anser jag att jag är lite för tung med pga viktuppgång..annars skulle jag nog fortsatt..nu tar han sej nån enstaka skrittur ev lite trav med systerdotter ibland..

Jag tror det är viktigt att de får ridas, promeneras m,m för annars tappar de lätt muskler och blir stela osv..och då tar åldern ut sin rätt fortare.. 23år är ingen ålder *L* Skritta , trava galoppera och kör lite dressyr men undvik att hoppa på ålderns höst..nåt enstaka små hinder nån gång är säkert ok ...och var noga att strecha efter ridpassen , tror det är därför min pålle är så "vig" fortfarande för att vi stretchat osv..hovslagaren säger att han inte verkar stel i benen..

En sak till : en äldre häst behöver längre uppvärmning än en yngre...så var noga att skritta honom ordentligt före o efter passen...
Lycka till nu..:banana: :banana:

Vi har ett halvblodssto som är 21 år och pigg som en unghäst. Det märks att det är viktigt att hon rids regelbundet för att inte stelna till och jag håller med föregående ang uppvärmning. Jag skrittar henne i 20 min innan vi börjar jobba och då är hon väldigt mjuk och fin. Hon har också börjat se lite dåligt så jag rider inte ut i skogen när solglitter i vattenpölar eller vintriga snötäckta fält kan skrämma henne. Fodermässigt tycker jag hon funkar som de andra. Noga med att kolla tänderna förstås.

Min gamle man är 32. När jag fick honom var han 26 och jag trodde han var på upphällningen. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag använt honom mer. Gjortsom de andra och ridit mycket med långa uppvärmningar. Märker lite med tänderna (han har tuggyta enligt vet). Jag vattnar nu hans hö vilket uppskattas och han har lagt på sig. Kanske överlever mig. Vad vet jag?

det är alltid roligt att få veta vad andra gör och få kanske lite bekräftelse på om man tänker i rätt väg. nu rider vi inte så mycket men han har alltid haft väldigt stor hage så han har haft mycket springyta, springa fort är det bästa han vet och jag e alltid lika livrädd att han ska skada sig. någon stelhet har inte satt in ännu, han ligger ner å sover varenda natt. eftersom han har ligghall får han heller inga svullna ben+ att han e barfota så blodcirkulationen funkar ju lite bättre. nu blir det nog lite fler promenader eftersom hagen här är mindre och en ny foderstat så att jag förhoppningsvis får upp hullet på honom. har ni några bra tips? funderar på Musli eller Krafft Rehab... + att han ska få gott om hö och en del Lusern.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 844
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 749
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 900
Senast: Tofs
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 679
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka