Ålder vid första fölet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anna981
  • Startdatum Startdatum
A

Anna981

Vad är den rekomenderade högsta åldern för en "förstföderska?" För att undvika komplikationer menar jag. Jag har hört att stoets ålder inte bör överstiga 12 år vid första fölet men är osäker om det stämmer.

Sv: Ålder vid första fölet

Det är väl kanske det bästa om de inte är för gamla men man måste ju se hur stoet mår. Mitt sto var 17 år när hon blev inseminerad för första gången, tog sig på första försöket och dräktigheten/fölningen var inga som helst problem. Nu är hon iofs väldigt fräsch för sin ålder. Skall betäcka henne till våren och då är hon 20.

Beror väl lite på i hur bra kondition (inte flås utan allmänt) stoet är i. Kompisens sto fick sitt första föl vid 16 års ålder och hon hade kollat med vet. innan vad de trodde.
Allt fungerade jättebra, från semination till födsel och vidare!

Lycka till :)

Enligt en vet då, så blir de oftast inte dräktiga om de inte klarar av det.

Jag har oxå hört flera olika åldrar som folk har rekommenderat, men inte läst något där det har gått illa för att märren var för gammal.

Jag har aldrig hört att det finns en rekommenderard ålder. Låt veterinär undersöka stoet och avgöra om hon är i tillräcklig kondition.

Naturen är ganska smart, är de "för gamla" så blir de inte dräktiga. Självklart så ska man inte betäcka ett sto som är i dålig allmän kondition men det gäller ju samma för yngre ston som inte mår bra...

Jag har hört att de helst ska sättas in i avel vid senast 15 års ålder.
Men har man tur så kan dom ju bli dräktiga vid högre ålder och allt går bra(första gången alltså).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Städprodukter
  • Ryggont