Sv: Ålder trickträning
Jag tycker ridning är roligare. Så jag tricktränar inte så mycket mer.
Tänk över vilka trick som inte kan bli till problem i hanteringen av hästen. Nu är det ju en foderponny. Så om du ska lämna tillbaks den eller om andra ska ta in och ut etc så måste det ju vara lite harmlösa saker. För ibland kanske någon råkar göra signal för något trick och så kanske någon gör illa sig.
Min ponny har jag haft i 20 år. Förr tränade jag mer sånt. Då löslongerade jag mycket och han följde mitt kroppsspråk och tecken och ord. Han böt mellan alla gångarter och gjorde halt och ryggade. Han gjorde volt inåt och utåt, gick på snedden a la skänkelvikning, bytte varv, hoppade hinder om han var lös och man pekade.
Han rullade ut matta. Han fick jaga godisar jag slängde och leta efter dem i ridhuset(inget trick, men skoj lek).
Han lyfter benet som en hund då man ska klia och jag frågar var det kliar(läres helst inte in hur som helst iom att folk kan skada sig om det sker vid fel tillfälle).
Han visar var det kliar om jag frågar var och gör en handgest och säger att han ska visa. Då ställer han den kroppsdelen mot mig.
Han ställer upp bredvid pall/staket etc om jag ställer mig där och pekar att han ska stå så jag kommer upp.
Han backar om man ropar på avstånd och han smitit lite för långt ur boxen, som han står med öppen dörr i för det mesta då jag är där.
Han backar då man pickar lite lätt på en liten trekant över svansen.
Han gnäggar då man frågar om han vill ha godis på ett speciellt sätt.
Han bugar och ligger på kommando. (en sak som bör göras med tränares hjälp och inte hur som helst iom att hästen kan känna sig otrygg och folk kan skada sig om man gör fel eller om andra ska hantera)
Och kliver upp på saker jag ber honom gå upp på. Så kan man stoppa antingen med framdelen uppe och backa ner eller stanna då bakdelen är uppe tex.
Det finns massor med skoj man kan lära dem. Bara fantasisn sätter stopp. Men tänk alltid på om det kan bli farligt om hästen gör tricket om någon annan av misstag ger signalen. För det kan hända!
Lycka till!
Med en gammal häst får man mest bara tänka på om de rent fysiskt klarar av tricket. De kan ju vara lite stela, svaga etc.