Ålder på ponny i trav

Ajabaja

Trådstartare
Hej!
Jag undrar varför man har en åldersgräns på shettisarna i trav? Alltså nu pratar jag om max åldern. De flesta shettisar är lika verksamma som stora 10-15åriga hästar även runt 25. Är det åldersmaxgräns på stora hästar oxå?

:confused: :bow:

Sv: Ålder på ponny i trav

På stora hästar är det 10 år för ston och 12 för hingstar å vallacker. Kallblod är det som för ponny 15 år.
Att man har en åldersgräns på ponny har diskuterats livligt....och länge... Många vill höja åldern, men lika många vill ha den som den är.
Anledningen till att det inte blir ändrat är att många menar på att det är ur djurskydds synpunkt som man har en gräns, för att man inte ska kunna tävla ihjäl sin ponny....

Personligen tycker jag att man själv bör kunna avgöra det både när det gäller varmblod, kallblod och ponnysar....

Instämmer helt!!! :bow: Finns ju några varmblodstravare som blev helt tokiga om dom blivit "avställda" från travtävlingarna trots denna regel om maxåldrar....

Man kan ju travträna hästarna utan att starta dom i fall att dom blir tokiga av att inte gå. Två russ jag brukar köra är jag och kör på travbanan men dom tävlar inte.

Jo, så gjorde jag när jag hade min gamla märr oxå! ;) Då blev hon som en helt ny häst trots sin ganska höga ålder. Det var roligt med såna äldre hästar som blev "pigga" på äldre dar.....Ska oxå börja köra min andra märr igen sen.

Senast ändrad av en moderator:

jag tävlar en shettis, han är 14 år och har tävlat 2 säsonger.. alltså har han absolut inte hunnit tröttna på travet och han tränar elit-tider.. Men hej, vi har ingen tid på oss ju, han får ju inte tävla mer snart.
Dom borde kanske ha max tävlingsår, inte maxålder.. för visst en ponny som tävlat sen 3 års ålder kanske inte bör tävla efter 15..

När jag började med ponnytrav så kunde man söka dispens för sin ponny ett år i taget, jag kommer inte riktigt ihåg vilket år det togs bort.

Det var ytterst få som klarade att tävla på samma nivå som de gjort tidigare det sista året de tävlade och jag antar att det var anledningen till att dispenserna togs bort????

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård