ålder på inridning

desiree

Trådstartare
jag var och hälsade på i ett stall i december 2004. där träffade jag en tjej som red western och hade en quarter. jag pratade lite med ägaren och då säger hon att hästen bara är 2 år (skulle fylla 3år vid årsskiftet iofs). hon red alltså denna häst i skogen i alla gångarter 5-6dagar i veckan. jag frågade om det inte var lite mycket för en så pass ung häst och fick då svaret att det faktiskt är en quarter. :confused:

så till min fråga: börjar man rida quarterhästar tidigare än andra hästar? jag vet ingen som rider sin 2,5-3åring så pass mycket. men det kanske är normalt för rasen?

Sv: ålder på inridning

Det där lät ju lite konstigt .. Men jag vet inte.. Tycker det är fel att rida så mycket när hästen är så ung.

Ja jag rider in när dom är 2. Men då påbörjar jag inridningen och tar det lugnt. när "året är slut" så bör hästen kunna gå i skritt, trav och galopp samt självklart backa. MEN under året bör hästen också få stå i perioder och vila... SAmt max 30min ridning åt gången på slutet och inte offtare än 2-3gånger per vecka.

QH är en stark och tidigt utvecklad häst som klarar detta. Inte alla givetvis men dom flästa. Många av tävlings hästarna startar första gångerna när dom är tre.

MEN innan man går på att QH rids in för tidigt vill jag påminna om galopörerna som går löp när dom är två år. och ligger i hård träning då......... likadant med travarna.
Och sen alla halvblod som går treårs test och bruks prov nu i mars dom rids också in ganska tidigt och tränas en hel del nu inför proven..

Men ja jag måste säga att ja tycker nog att hon red sin två åring för mycke...

Om du är intreserad av att få en inblinck i hur uppväxten för en QH kan se ut så skrik bara! Skrev nyligen ner ett kortare "arbete" om just unghäst träning... där ja skrivit från dag 1 i hästens liv och frammåt. Är inte någon jätte stor fil men endå. Kan vara värt att läsa om du är nyfiken..

en del raser utvecklas lite tidigare, en del lite senare. för sen inridning är inte bra, då hästens kropp redan hunnit byggas för att inte bära en ryttare. för tidig eller hård är inte bra, då kroppen är för ung och med ökad skaderisk för överbelastning.

jag tycker att det är ok att sitta in en 2-åring, förutsatt att man ser att den är mogen. men då handlar det om 5-10 min i skritt, ett par gånger i veckan.
den egentliga inridningen bör inte komma förrän 3 år.

hästar som tränas för tävling redan från början, som en del qh, travare och galoppörer, är ämnade att göra några riktigt bra starter och sedan sättas i avelsboxen. så i dessa fall behöver man inte bry sig om hästens hållbarhet.
har man tänkt sig att använda hästen i många år, så bör man vara rädd om den och utsätta den för endast så mycket träning att den härdas, inte slits ner.

Det känns som om ja va rätt odydlig i det ja skrev.
Jag menade inte att träna och gå ut för att hästen ska starta allt den är 3 och vinna snarare ta någon start till sensommaren/hösten det året som lite "prova på" inför framtidens tävlingar.

Och med ridning när den är två så menar jag bara just insittning men i alla gångarter. Dvs hästen ska vara klar för lättare träning när den är tre... och då vara van att bära ryttare.
trav och galopp är inget man lägger till i ridningen när den är 2år prick utan ett kort fattat tränings år för en två åring så är ridningen den minsta delen. jag brukar gör som så att runt mars-maj sittta in och öva på att "starta, stanna, svänga, backa" i skritt, i slutet av sommaren när hästen är mogen för det så lägger man till traven och till senhösten galoppen. Allt beroende på hur hästen är.

Och ja tränar inga hästar för att "hamna i avelsboxen" utan mitt mål är att alla hästar ska hålla att tävla och träna i mångaa år och en häst ska iaf klara det till den är minst 10-15år. Sen är det klart att en häst på 15 har svårt att slå en häst på 5. Men den ska fortfarande tycka det är kul att träna och tävla och vara hel. :D

jo men det är så jag också lärt mig. man kan sitta in dem vid 2år och sen bygga på. tyckte bara detta lät lite extremt men jag vet inget om quarterhästar så jag tänkte passa på att fråga. =)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 070
Senast: Blyger
·
Träning Varför är det så bråttom att rida in sina hästar så tidigt som möjligt? Sett filmer här på forumet med hästar som rids som är två år i...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 774
Senast: kryddelydd
·
Träning Hej! Jag får hem en 3åring, 3år+ några mån, om en vecka. Hon är inte inriden, utan arbetad mycket från marken på, sadel och tränsvan...
Svar
17
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka