Ålder på häst???

Nej, för sjutton, det är absolut inte försent! Vet flera ston som har betäckts första gången i 15-17- årsåldern och det har gått utmärkt. Själv betäckte jag mitt då 12åriga sto första gången 2002, och ute i stallet står i dag världens finaste (nåja, partisk får man väl vara ;)) åring :love:.

Lycka till!

om en häst har haft föl innan kan man betäcka upp till 20 om hästen mår prima då! :D

Mitt 14-åriga halvblodssto sla betäckas för första gången i år och veterinären har kollat henne och säger att det inte ska vara några problem alls!

Sannolikt är det inte försent, även om de flesta veterinärer jag har pratat med rekommenderar att betäcka innan 11 års ålder. Om man ska betäcka en äldre märr så vill de gärna att man först kollar upp livmodern. Det är inte ovanligt att ston har livmoderinflammationer, utan att det märks på hästen. Dessa gör att det kan vara svårare att få hästen dräktig (något man kanske vill veta innan lägger ut 5000- 100000 kronor på att försöka få ett sto dräktigt). Inflammations risken ökar tydligen i takt med ålder. Men om din häst är ok, ska det inte vara problem.

Ett av mina ston fick sitt första föl när hon var 20 :love: det gick hur bra som helst, tog på första försöket. Givetvis så måste ditt sto vara i god form osv. I år får vårt sto sitt fjärde föl (om allt går bra vill säga) Hon mår hur bra som helst och magen växer :). Lycka till med ditt kommande föl, om du nu bestämmer dig för att betäcka henne! :banana:

"5000- 100000 kronor"? Det var ena ruskigt dyra betäckningsförsök! :D Jag skulle aldrig lägga ut 100' på att fösöka få mitt sto dräktigt, men har man gott om pengar så? ;)

om en häst har haft föl innan kan man betäcka upp till 20 om hästen mår prima då!
De behöver inte ha fölat innan, men det kan vara svårare att få dem dräktiga vid höga åldrar.

Det äldsta sto jag sett med föl vid sidan var 30 år :eek:.. inte i Sverige dock!

Jag rör mig i travvärlden och det är inte helt ovanligt att betala sådana pengar för ett strå (om pållen kommer i från frankrike eller amerika)

Helt sant, men de stora avgifterna trodde jag även i travsammanhang kom först om stoet blev dräktig, inte när man betäcker. Dessutom så väntar man knappast tills stoet närmar sig 20 för en första betäckning, utan travston brukar sättas i avel mkt tidigare än ridhästarna. Karriären tar ju slut tidigare och de som är något att ha brukar ju betäckas då?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar