Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är en 50-plussare dvs snart 60 år, f.d hästtjej och hästägare som nu funderar på att återuppta mitt hästintresse igen. Har varit med äldsta barnbarnet på "Hästis" hela hösten och inser hur otroligt mycket jag saknat hästarna. Har alltså haft två egna hästar i yngre dar och jag tror att takterna och kunskaperna sitter kvar nånstans långt inne. Nu till min fråga: Är man nånsin för gammal för att hålla på med hästar igen? Det är klart att jag har en del krämpor som ryggbesvär och stelhet men träning hjälper en del. Min dröm är att än en gång äga en häst. Vad tycker ni? Är jag dum och för gammal för att ens tänka i dom banorna? Tacksam för svar.
Ingen dum fråga. Det är bra att ha lite koll på stall runt om och ha ett hum om ungefär vad det kostar samt hur lätt det är att hitta en plats. Men det kan ta tid att hitta rätt häst och det ska få göra det om det behövs, så det går ju inte att boka en plats innan man har en häst - om man inte vill betala för den under tiden men så brukar man inte göra. Till att börja med hade jag om jag var du gått en termin på ridskolan eller på annat sätt ridit hos ngn annan en tid så att din kropp kommer tillbaka till det och du får känns hur det känns att komma igång igen. Då får du även nya kontakter och kan den vägen kanske hitta en häst men ffa få lite koll på vilka stall i närheten som kan ha lediga platser och där det fungerar bra att stå. Du kan också bli rekommenderad vilket ger dig större chans att få en plats på ett bra ställe. Sen, när du känner att det är dags, leta häst först och när du hittat den letar du efter en plats - men det skadar ju inte att du är öppen med att du letar häst under tiden, då kanske det ramlar in bra förslag.Tack tack TACK för era underbara svar! Känner mej väldigt styrkt.
Jag har två underbara hundar (strävisar) men har som sagt hästabstinens inte bara för ridning utan också själva stallmiljön,att umgås med hästar,sköta om en häst och allt detta . Så nu blir det några kilon viktnedgång och sen....
Jag vill nog skaffa mej en egen häst framöver efter att ha provat på-ridit och då kommer genast nästa fråga;skaffar man häst först och stallplats sen? Kommer nog hänga härinne med ganska dumma och för många av er självklara frågor - men jag är ju ringrostig om ni förstår vad jag menar.
Jag är en 50-plussare dvs snart 60 år, f.d hästtjej och hästägare som nu funderar på att återuppta mitt hästintresse igen. Har varit med äldsta barnbarnet på "Hästis" hela hösten och inser hur otroligt mycket jag saknat hästarna. Har alltså haft två egna hästar i yngre dar och jag tror att takterna och kunskaperna sitter kvar nånstans långt inne. Nu till min fråga: Är man nånsin för gammal för att hålla på med hästar igen? Det är klart att jag har en del krämpor som ryggbesvär och stelhet men träning hjälper en del. Min dröm är att än en gång äga en häst. Vad tycker ni? Är jag dum och för gammal för att ens tänka i dom banorna? Tacksam för svar.
Nu är alla så positiva. Jag ser visst ett problem med att ta upp ridning som äldre. Inte stallengagemang och hästar men ridning. Fasen folk som ridit hela livet slutar ju rida som äldre. Drottningen och Whitaker och Ulla Håkansson har ridit ända från barnsben och aldrig gjort uppehåll.Tack...till er alla...
Det är möjligt, men det finns gott om återvändare också och även folk som.börjar rida i mogen ålder.Nu är alla så positiva. Jag ser visst ett problem med att ta upp ridning som äldre. Inte stallengagemang och hästar men ridning. Fasen folk som ridit hela livet slutar ju rida som äldre. Drottningen och Whitaker och Ulla Håkansson har ridit ända från barnsben och aldrig gjort uppehåll.
Var rädd om dig och hästen. pröva ett par år på ridskola innan du köper egen häst eller egentligen ett par vintrar med stela handskar och 2 timmar i kalla sadlar varje dag.
Nu är alla så positiva. Jag ser visst ett problem med att ta upp ridning som äldre. Inte stallengagemang och hästar men ridning. Fasen folk som ridit hela livet slutar ju rida som äldre. Drottningen och Whitaker och Ulla Håkansson har ridit ända från barnsben och aldrig gjort uppehåll.
.