Ålder och ridning

Det beror på allmänt hur din kropp mår. Är du yogatränare i topptrim går det nog bra. Har du ridit regelbundet och mycket tidigare går det säkert bra.

Du bryter dig lättare som äldre, du är stelare. Rehabilitering tar längre tid. .
Men jösses! Ska man resonera som dig så är det väl lika bra att lägga sig ner och dö straxt efter 25-årsdagen... Skämt åsido, givetvis så sitter man inte upp på stallets vildaste unghäst som ombörjare men normal hobbyridning ute i skogen och lektioner på bana klarar även en 60-åring med diverse ledproblem (= jag :D).
 
Men jösses! Ska man resonera som dig så är det väl lika bra att lägga sig ner och dö straxt efter 25-årsdagen... Skämt åsido, givetvis så sitter man inte upp på stallets vildaste unghäst som ombörjare men normal hobbyridning ute i skogen och lektioner på bana klarar även en 60-åring med diverse ledproblem (= jag :D).
Bra, kul, var tvungen att vara lite negativ kanske. För diskussionen framåt. Kanske?
 
Jag tycker väl inte att det är så mycket att diskutera om huruvida @daisy55 ska börja om med ridning/hästar igen... Klart hon ska! Men det handlar om att lägga sig på rätt nivå och då tycker jag det är bra om vi delar med oss av våra egna erfarenheter om hur det är att inte vara ung, stark och odödlig längre.
 
Jag är en 50-plussare dvs snart 60 år, f.d hästtjej och hästägare som nu funderar på att återuppta mitt hästintresse igen. Har varit med äldsta barnbarnet på "Hästis" hela hösten och inser hur otroligt mycket jag saknat hästarna. Har alltså haft två egna hästar i yngre dar och jag tror att takterna och kunskaperna sitter kvar nånstans långt inne. Nu till min fråga: Är man nånsin för gammal för att hålla på med hästar igen? Det är klart att jag har en del krämpor som ryggbesvär och stelhet men träning hjälper en del. Min dröm är att än en gång äga en häst. Vad tycker ni? Är jag dum och för gammal för att ens tänka i dom banorna? Tacksam för svar.

Verkligen inte dum eller för gammal!

Jag är nog bara några år yngre än dig och har en ridhäst igång just nu och har en unghäst (1år) som jag planerar som min nästa ridhäst om hon blir snäll nog.
 
Lyllo dig, min är 20 nästa år - så jag har fixat en efterträdare vilket i sig är lite nervöst, den måste ju bli lagom snäll för mig att tanta runt och träna med
Jag leker med tanken på att betäcka och så får jag en liten ligist att rida in när jag är sådär 61. :cool:
 
Min mor fick avliva sin häst hon haft i typ 25 år (föl) o var utan ngt år men har nu börjat på stadens ridskola o trivs jättebra! Hon är några år över 60. Ska hon ha egen häst sedan så är det min ridhäst som blir hennes pensionärshäst, det sa vi när vi köpte honom för 10 år sedan. Så får jag leta upp en kopia av honom på några år helt enkelt :)
 
Nu är alla så positiva. Jag ser visst ett problem med att ta upp ridning som äldre. Inte stallengagemang och hästar men ridning. Fasen folk som ridit hela livet slutar ju rida som äldre. Drottningen och Whitaker och Ulla Håkansson har ridit ända från barnsben och aldrig gjort uppehåll.

Det beror på allmänt hur din kropp mår. Är du yogatränare i topptrim går det nog bra. Har du ridit regelbundet och mycket tidigare går det säkert bra.

Du bryter dig lättare som äldre, du är stelare. Rehabilitering tar längre tid.

Var rädd om dig och hästen. pröva ett par år på ridskola innan du köper egen häst eller egentligen ett par vintrar med stela handskar och 2 timmar i kalla sadlar varje dag.

Hyr häst på sommaren.

Man får ju lägga det på den nivå som man klarar. Visst allt kan hända och det är som du säger svårare att läka ju äldre man är men samtidigt ser jag ridningen och stalljobbet (eftersom jag jag eget stall) som den träning jag behöver för att hålla igång kroppen så att jag inte bryter mig. Jag anser att träning är a och o för att hålla sig frisk länge. Sedan ska man inte glömma den mentala/sociala biten kring hästlivet som är den bästa friskvården man kan få.
Jag tycker att ts ska satsa på ett stall med möjlighet att köpa tjänster och att det finns goda ridmöjligheter - helst ridhus. Sedan måste jag upprepa vikten av att hitta "rätt" häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 924
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 841
Hästvård Jag har, för två veckor sen, fått hem min första häst. Jag hyr henne från ett stall som har hästarna på sommaren, och hyr ut dem på...
Svar
13
· Visningar
1 222
Senast: Turnar0und
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp