Ålder för kastration ( stavas?=P )

Nikkis

Trådstartare
Hur gammal bör en hankatt vara för att kunna kastreras?

Det är visserligen inte aktuellt ännu för min lilla skrutt då han fortfarande är en bäbis,men så att vi vet på ett ungefär när det väl börjar bli dax för det.

*knipps knipps* :devil::angel:

Sv: Ålder för kastration ( stavas?=P )

I Sverige är rådande praxis att man kastrerar från 6 månaders ålder, men en del veterinärer kastrerar tidigare än så. Från 12 veckors ålder.

Jag har också funderat på det där. Jag har varit inne på flera uppfödares hemsidor och där står det att de levererar kattungarna från 12 veckors ålder och att katter som ska vara till sällskap är vaccinerade, avmaskade och kastrerade. Trodde inte att man kastrerade små kattungar.

I Sverige är rådande praxis att man kastrerar från 6 månaders ålder, men en del veterinärer kastrerar tidigare än så. Från 12 veckors ålder.

:eek: 12 v?!

Kulorna har ju knappt kommit fram då!!

Men Okey,så när katten är +6 månader så Kan man kastrera han redan?
Men vad bra,då har jag ett hum om när det börjar bli dax för den lille att bli kastrat:D

Inte jag heller,första jag hör ju!:eek:

Trodde att dom skulle vara nåt år eller så innan man kunde kastrera/sterilisera katter,så att dom hunnit utvecklats klart.

Skum värld vi lever i...

:eek: 12 v?!

Kulorna har ju knappt kommit fram då!!

Men Okey,så när katten är +6 månader så Kan man kastrera han redan?
Men vad bra,då har jag ett hum om när det börjar bli dax för den lille att bli kastrat:D

Vid 12 veckors ålder är kulorna i princip alltid på plats. Hos katter vandrar testiklarna ner i pungen redan vid förlossningen. I sällsynta fall kan en eller båda testiklarna vandra tillbaks upp i ingualkanalen, men det är rätt så ovanligt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 370
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 755
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II