Ålder för första betäckning?

nordiskridkonst

Trådstartare
Vad tycker ni är den högsta ålder man kan låta betäcka ett sto för allra första gången? Hon har inga avkommor sedan tidigare.

Har ett 19 årigt sto som precis avslutat sin karriär. Veterinärbesiktades på klinik för en dryg månad sedan helt utan anmärkning. Hon har en otroligt hög ridbarhet och bra huvud och jag slåss med tanken på att låta betäcka henne till sommaren. Jag skulle gärna vilja veta om det är någon härinne som har låtit betäcka ett sto i den här åldern?

Hon är stark och frisk med tydliga brunster utan att vara "märrig" och fullkomligt älskar att ta hand om de andra stonas föl.

Sv: Ålder för första betäckning?

Det är tveksamt om jag hade provat, främst för risken att lägga ner massor med pengar och ändå inte få dräktigt.
För stoets skull är det nog ingen större fara, utöver den risk som alltid finns...

Ta en hingst med levande fölavgift så blir det itne så dyrt om det inte funkar.

Jag ska betäcka vårt 17 åriga sto för första gången i år. Deras kroppar säjer ifrån om de inte är i skick för att bära ett föl.

Vi har betäckt 100-tals ston hos oss genom åren. Många har varit äldre maidenston och om förutsättningarna är som du beskriver hos ditt sto, så välj en superfertil hingst helst på AI och en bra seminstation så är chanserna goda att du får ett föl 2011!

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 873
Avel Vilken tycker ni är den högsta ålder då man kan betäcka sitt avelssto? Jag funderar på att köpa ett 19-årigt sto som är dräktigt och...
Svar
4
· Visningar
1 841
Senast: ameo
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
Avel Söker hingst för fulla muggar. Zardin ska finnas tillgänglig via fryst sperma i Danmark. Bor nära gränsen och undrar nu dels över hur...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 138
Senast: Bintang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit