Alaskan Malamute vs. Siberian Huskey

S

Spider84

Ni kanske har diskuterat detta tidigare, men jag hoppas att ni orkar med det igen i så fall.

Har ända sen jag första gången såg en "slädhund", som jag kallade dem, velat ha en, men jag har alltid trott att man inte kan ha dem i Sverige för att det blir för varmt på sommaren, men som jag fattar det så går det bra.

Tanken är att jag först ska skaffa mig gård och en tre-fyra hästar (i år förhoppningsvis) för att sedan skaffa mig en hund och då gärna en malamute eller huskey. Har läst lite om dem i böcker och på nätet. Dock ger ju personliga erfarenheter mer än det man läser tycker jag oftast.

Så vad tycker ni om dessa hundar, vilken hade ni valt och varför.

Tanken är att hunden alltid ska vara med ut när jag rider och även bo ute till största delen. Jag utgår från att det är det som dessa hundarna mår bäst av.
Men hur är det smartast att ha dem? Kan man ha dem lösa på gården när de bor ute eller måste man ha dem inhägnat, m.a.o hur hemkära är de?
Man kanske inte ens får lov att ha dem lösa på det sättet?

Vad brukar de ligga i för pris och vart hittar man uppfödare?

Tacksam för alla svar jag kan få. :bow:

En fråga till:

Kan man dra med bara en hund? Bara för motionen och för skojs skull? Vart lär man sig det i så fall för det har jag ingen koll på hur man tränar en hund i.

min faster har en liten husky uppfödning och jag har även haft lite kontakt med en större kennel som har runt 30-40 hundar tror jag.

Min erfarenhet säger att de är mer vilda än tama. Man kan inte ha de lösa då de springer bort eller jagar fåglar eller springer fram till alla människor de ser osv...
Och så ylar dom :D
Det är ingen kelhund utan just en slädhund och att dra ligger i blodet i dom.

MEN de hundar jag har träffat och känner är tränade att dra också. De tävlas i dragning.
Om man får hem en 8 veckors valp och är riktigt hundvan så tror jag absolut att om man går valpkurser och lydnadskurser kan få en väldigt trevlig hund som kan vara med överallt.
Det är dock kanske inte så vanligt att man köper en husky som gårdshund och lägger ner allt jobb på dem.

Men de är verkligen vackra att se på! :love:

Jag som sitter i vagnen: http://medlem.spray.se/connemara01/bilder/drag.JPG

Jag och min fasters hund Zeb: http://medlem.spray.se/connemara01/bilder/miazeb.JPG

gå in på skk.se och leta upp rasen i registret så finns det länk där till de olika rasföreningarna.
Slädhundarna har dessutom typ "slädhundsällskapet" eller rnåt liknande...
Där är länkar också till olika uppfödare och valphänvisare..
De ligger väl i samma priser som andra hundar, från 4 tusen och uppåt?

Hej Spider

Om valet står mellan en huskey och en malamute så skulle jag ta huskeyn

En mjukare hund, som är lättare att handskas med.

En malamute är hård och tuff, trivs bäst ute, och i flock. Det kan vara svårt att få malamuten att stanna på gården, och ett stort minus med de individer jag träffat/tränat/kört är att de ofta är vassa mot andrta hundar, det är mao svårt att hålla ett spann med malamute tycker jag.

Det är delade uppgifter om detta, men efter ha besökt ett antal kennlar/hundstall där malamute funnits och sett skador efter dem så grundar jag min uppfattning på detta.

En malamute är otroligt snygg, men kräver mkt motion också. Det är ju bra att ha med den när man rider, men frågan är om det räcker?

Och ja, en hund räcker till att dra en skidåkare.

Vi räknar på våra sprinthundar här, 30 kg/ hund.

För en större starkare så kan man nästan dubbla.

Priset för en huskey med stamtavla ligger enl skk, kring 7500 var det, för malamute vet jag ej, men antar att det ligger någonstans kring 8000

För en hyskeyblaskey korsning kan man få billigare, från 500 kr till 4000 skulle jag tippa, beroende på säljaren och hundens stam.

En vacker hund, men personligen skulle jag inte välja en sådan ras som gårdshund/hästhund pga dess vana att springa bort på egna äventyr.
de gillar att jobba långt bort från föraren :D

Lycka till!

Och tänk konsekvent

mvh/

Jag kan bara hålla med dig! :)

Ska man ha en hund som gårdshund och inte tänker lägga ner VÄLDIGT mycket tid på att aktivera (motionera) den, så tycker jag inte att varken husky eller malamute är lämpliga raser. Det är motionskrävande hundar som dessutom inte är särskilt enkla för en icke hundvan person. En husky är visserligen mjukare och lite mer förarvek, men det är synnerligen självständiga hundar, där man får arbeta tidigt med grundlydnaden och framför allt inkallningen.
Malamute är tuffa hundar som kräver en kunnig och säker ledare.

Jag håller med dig, Spider, det är underbara hundar! Men ska man ha en gårdshund och sällskap på ridturerna, då ska man nog tänka sig för ordentligt. Det finns massor av raser som fungerar bra till det och som inte kräver samma arbete med träning och motion....

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 355
Senast: Sesca
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 270
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 414
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar