ÄL funderingar samt små simmare!

O

Orrie

Ja, i går när jag gick o la mig funderade jag massa på att bli gravid.....
Tanken slog mig att bara för att han mar sex dem dagarna runt/vid ÄL så är det väl inte säkert man blir gravid??
Disskuterat med en vän som sa att det är MKT stor chans (typ att man blev gravid menade hon) Men jag sa att klart det är stor chans men ingen garanti heller jue....Ägget kanske inte väljer att ta emot nån simmare just då.:eek:

Stämmer inte detta???:confused:

Sv: ÄL funderingar samt små simmare!

Här kan du se hur stor chans kvinnan har att bli gravid vid varje ägglossning. Siffrorna är genomsnittliga och inom varje åldersgrupp varierar fertiliteten givetvis från kvinna till kvinna.

Chansen att bli gravid vid varje ägglossning, om du har sex.

Ålder:

15 år - 40 %
20 år - 40 %
25 år - 30 %
30 år - 25 %
35 år - 20 %
38 år - 10 %
40 år - 5 %
43 år - 0-1 %
Referenser
Jan Holte, Carl von Linné-kliniken

Oj, då har jag bara 30% chans att bli gravid nu.......wee inte mkt...jaja, hoppas det går snart ändå.....:cool:

Jag har 40% chans och de tog ändå 8 månader :( Hoppas de går fortare när det är dags för nr.2

Allting är relativt och måste tas med en stor nypa salt. Rent genomsnittligt så tar det ungefär ett år för ett par att bli med barn. Det är mycket som ska stämma!

Men, om man aktivt försökt bli med barn (varje månad) i två år, då är det rent statistiskt väldigt små chanser att man verkligen blir det utan hjälp, rent av minimala.

Gäller dessa siffror både kvinnan och mannen? Alltså, spelar åldern på mannen lika stor roll som åldern på kvinnan? Om kvinnan är 20 år och mannen 30, hur ska man då tolka siffrorna?

Det man kan läsa lite överallt nuförtiden är att mannens sperma åldras och är märkbart sämre efter 35 och ännu mer så efter 40.

De där verkar bara gälla kvinnans ägg. Kopiera texten från familjeliv.se. Tydligen så kan ju ägget välja om de vill ta emot en spermie eller inte, dessutom kan den skilja på pojkspermier och flickspermier och välja där imellan också!

Läste ni inte om paret i england som var 70 och 76 år som fick barn via provrörsbefrukting? :eek: de ville ha en son som kunde ärva mannens mark och bruka hans jord. Så de sålde allt de kunde sälja och tog ett lån för att ha råd. Sen gick de i tempel och bad för att få en son. i v.36 förlöstes med kejsarsnitt en pojke och en flicka.

Men, om man aktivt försökt bli med barn (varje månad) i två år, då är det rent statistiskt väldigt små chanser att man verkligen blir det utan hjälp, rent av minimala.

Jo, vi höll på i över tre (!!) år ... och jag var under 30 när vi började ;)

Nej det är inte säkert.

Men på ngt vis verkar det vara lättare att det träffar rätt när man INTE planerar det än när man planerar?

Skumt. Här var det direktträff på ett oavsiktligt försök, det är nästan så man skäms när man ser hur svårt det är för andra. Men det var iofs snart tio år sedan.

Om det ngn blir aktuellt att faktiskt göra ett seriöst försök så lär det väl inte hända alls istället :cool:

det som är så märkligt är att alla säger att det tar ca 1 år för många att bli gravida, men dem jag känner i min närhet som har barn/väntar barn blev gravida chockartat snabbt trots dem käkat p-piller i många år......

ett par vänner som varit tillsammans i 5 månader blev gravid på fösta ÄL efter hon slutat med p-piller
en tjej som slutade md dem i maj, i aug var hon gravid
en annan tjej som testa 2 ggn å det tog sig andra ggn
samt fler som blivit gravida inom ca 5 ÄL......men ALLA säger att det e svårt att bli gravid, ändå hör man dem som har det så lätt. Fast det e klart, dem som har det svårt berättar kanske inte......

Har just haft ÄL....och detta e ändå 1 ggn vi försökt på riktigt/haft möjlighet rättar sagt..iom att sambon varit borta innan o ej vari hemma under hela ÄL! Så nu har vi gjort ett försök, så vi får se hur många försök vi måste göra :cool:

Jo, vi höll på i över tre (!!) år ... och jag var under 30 när vi började ;)

Som jag skrev, så rent statistiskt är det väldigt små chanser att bli gravid efter två års aktiva försök. Jag sa inte att det var omöjligt. ;)

det som är så märkligt är att alla säger att det tar ca 1 år för många att bli gravida, men dem jag känner i min närhet som har barn/väntar barn blev gravida chockartat snabbt trots dem käkat p-piller i många år......

Men det är väl inte så konstigt? Medelvärde är medelvärde, det betyder att för somliga går det betydligt fortare eller tar ännu längre tid. Det enda det innebär är att för de flesta, för majoriteten, tar det ungefär ett år att bli gravida.

Men det är väl inte så konstigt? Medelvärde är medelvärde, det betyder att för somliga går det betydligt fortare eller tar ännu längre tid. Det enda det innebär är att för de flesta, för majoriteten, tar det ungefär ett år att bli gravida.

Jo, vi har osså förberett oss på att det tar tid iom man käkat p-piller/minipiller i ca 10 års tid så......men jag bara blir chockad när det kan gå sjukt snabbt för många....
men dem som försöker länge osså berättar ju oftast inte att dem försöker!!

*kl*

(skriver under anonymt nick här på föräldraforumet)

Jag och min kille har försökt skaffa barn i 3 månader, låt oss säga så, vi har ett aktivt sexliv (i princip en gång dagligen). Och ännu är jag inte gravid. Enligt statistiken så har jag 40 % chans att bli gravid vilket jag ännu inte lyckats med.

Killen har sedan tidigare barn med en annan, och hon blev gravid vid första ÄL.

Så, det är ju olika, hoppas dock innerligt att jag snart blir gravid..

Som jag skrev, så rent statistiskt är det väldigt små chanser att bli gravid efter två års aktiva försök. Jag sa inte att det var omöjligt. ;)

Det var inte menat som kritik eller att säga att du hade fel, jag ville bara berätta att mirakel sker :love:

Det här med om hur och när man ska bli gravid är ju väldigt olika. Men jag har fått lära mej så här, dels av en Gynekolog och dels i skolan (läser till USKA)
Det är inte helt säkert att man har ägglossning varje månad även fast man får mens. alltså kan man inte bli gravid de gånger man inte har ÄL. ca 14 dagar efter mensens första dag har man ÄL och då bör man ha sex (om man nu vill bli med barn). Mannens sperma kan leva i kroppen och stanna kvar i kroppen i 5 dagar ibland längre. Hela den tiden så lever den fortfarande och kan då även befrukta ett ägg om man får ägglossning. Så det här med % är ju väldigt luddigt. Mycket beror ju på hur länge man använt p-medel. (p-stav, p-piller, p-spruta etc) men visst blir det svårare efter 30

Jag slutade med P-spruta i juli 07 och är nu gravid i vecka 13. Vi trodde inte att vi skulle bli gravida nu då jag har haft systor och väldigt dåliga ägglossningar. Men till den som tycker att de försökt för länge kan jag rekomendera akupunktur. Funkade för mej (tror jag men det ökar hormonerna och ökar på så sätt ägglossningen) Fick akupunktur alldeles innan ÄL och den ÄLen blev jag gravid.

Senast ändrad av en moderator:

Det var inte menat som kritik eller att säga att du hade fel, jag ville bara berätta att mirakel sker :love:

Jo, jag vet. Har själv ett mirakel här hemma. :love: Tyvärr vill det sig inte riktigt med ett syskon, tidigt mf i mars och ännu tidigare mf den här gången med i juli. :(

Jo, jag vet. Har själv ett mirakel här hemma. :love: Tyvärr vill det sig inte riktigt med ett syskon, tidigt mf i mars och ännu tidigare mf den här gången med i juli. :(

Vd tråkigt :( Hoppas det går snart då! Vågar knappt tänka på syskon jag... vill helst inte kämpa så mycket igen...

Jo, vi hoppas fortfarande men tar det ändå lugnt. Skulle det inte vilja sig så har vi världens underbaraste son tillsammans. :)

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 361
Senast: Mirre
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama