Babe

Trådstartare
Hej
Har efter många års stiltje dammat av mitt akvarium igen.
Har börjat inreda, men jisses vad dyrt det har blivit med allt man behöver. Bara en stor rot kostade 250 spänn.
Någon mer med snygga akvarium som kan ge mig lite inredningsinspiration, och gärna något bra tips om hur man får roten att sjunka. Just nu flyter den som en korkek:crazy:

Sv: Akvarium

:o Det var den dyraste drivved jag någonsin hört talas om:D
Tror inte fiskarna har så stort behov av en flotte,så du kanske ska satsa på annan "inredning"i stället.Borde finnas begagnat att köpa?
Hälsn saila-med mkt liten avkvariumkunskap:smirk:

Vad var det för rot du köpt? Korkek? Kanske den bara behöver bli riktigt vattensjuk först innan den lägger sej ner. Vi har ett par stora rötter i vårt 600 l akvarium men de är mangroverötter och flyter definitivt inte. Däremot tycker jag de färgar vattnet brunaktigt med tiden.

I den ena delen har vi djungel med vattenpest och någon annan sort som egentligen ska planeras men som flyter, och som tydligen trivs väldigt väl, för den får vi rensa ur av och slänga en hink av ungefär varannan månad. Mot mitten är det någon sorts lågväxande "krukväxt" och i den andra delen av akvariet ligger ett stenparti med någon sorts vattengräs som skruvar sig uppåt när de kommit en bit i tillväxt. Där härskar botiorna - den ena fetare än den andra.

Jag hade en riktigt stor rot och den hölls nere med hjälp av en stor sten i mitten, den fick luta emot roten, fixade med hjälp av några andra stenar en stengrotta emot den stora stenen så det inte såg så "ditsatt" ut

Angående roten. Det kan vara svårt. För att luften ska gå ur måste den pressas ner under vatten, antingen i akvariet eller i en hink, och det kan ta ett tag.

jag brukar lägga rötterna i badkaret i nåt dygn, färgar dom av sig så får man byta vatten med jämna mellanrum så att vattnet tillslut är klart. annars fortsätter den att färga i akvariet!

Det brukar ofta vara en av anledningarna till att jag har rötter i. Jag vill ha färgen, så jag välkomnar all garvsyra. Den sortens fiskar jag håller trivs bäst då. (sant för en stor del av de sällskapsfiskar vi håller inom hobbyn)

Hej och tack för era svar.

Kan berätta att roten fortfarande flyter som en korkek :crazy:
Har ett stort kar i hästarnas sommarhage, skall ta med det hem ieftermiddag och prova att sänka ner det där. Man märker dock att den förlorar lite i flytkraft varje dag, men jag vill att det skall gå fortare......;) Vågar inte lägga sten på det i akvariet då jag är rädd att dom skall trilla av och spräcka glaset, är maniskt rädd för vattenläckor. :eek:
Har planterat växterna nu och lagt i all annan inredning, lava stenar m.m. Hade även växt näring som jag köpte, små runda bollar.Men jag tycker att vattnet blev grumligt direkt igen, men det sjunker väl efter någon dag.
Har inga fiskar än, och vet inte riktigt vilka jag vill ha. Tidigare hade jag ett stimm med pirayor, men det är lite tråkigt med endast en sort. Har funderat lite på muränor, någon som har erfarnhet av dem? äter de alla de andra oxså?
Ciklider är färggranna men jag har fått för mig att de är små sabotörer av växter m.m. har jag fel? :confused:
Alla förslag mottages tacksamt, vill ha ett fredligt och snygg akvarium som kan betraktas som möbel. Det är på lite mer än 400 liter står på en trä bänk och min bror håller på att bygga en ljusramp i samma träslag som bänken, nu är det en aluminium ramp.

Så fram med fisk förslag, gärna lite ovanliga och färglada, (har en budget på ca 3000 kr för fisk.
/babe

Hmmm
Det stod att den var en glupsk rovfisk, passar inte in hos mig då :smirk:
Sen är jag lite ormrädd så jag skulle nog inte våga stoppa i händerna i akvariet då ;)

Hej och tack för era svar.

Kan berätta att roten fortfarande flyter som en korkek :crazy:
Har ett stort kar i hästarnas sommarhage, skall ta med det hem ieftermiddag och prova att sänka ner det där. Man märker dock att den förlorar lite i flytkraft varje dag, men jag vill att det skall gå fortare......;) Vågar inte lägga sten på det i akvariet då jag är rädd att dom skall trilla av och spräcka glaset, är maniskt rädd för vattenläckor. :eek:

Håller med. lägg inget på, för har roten mycket flytkraft kan den fara iväg med en väldig kraft.

Har inga fiskar än, och vet inte riktigt vilka jag vill ha. Tidigare hade jag ett stimm med pirayor, men det är lite tråkigt med endast en sort. Har funderat lite på muränor, någon som har erfarnhet av dem? äter de alla de andra oxså?

Deras problem brukar snarare vara att de inte äter alls, och sedan dör de. Sötvattensmuränor alltså. Saltkusinerna är mindre kräsna, men de passar ju inte i det akvariet.

Ciklider är färggranna men jag har fått för mig att de är små sabotörer av växter m.m. har jag fel? :confused:

Ciklider är ett oerhört stort släkte. I ditt avarium kan du titta på släktena Microgeophagus, Apistogramma, Nannacara, Biotecus, Pelvicachromis, Laetacara tex. Ingen av dessa blir superstora, och de är relativt fredliga när de inte vaktar smått. Inga växter äter de heller. (Googla på namnen och bilder)

Så fram med fisk förslag, gärna lite ovanliga och färglada, (har en budget på ca 3000 kr för fisk.

I färg tycker jag många regnbågsfiskar är överlägsna.
melanotaenia-boesemani-.jpg

/babe

tio tecken

:D

sen så måste jag säga att erat bygge blev himla snyggt! :bow:

önskar att jag hade tillräckligt med intresse för att ha akvarium, för det är hemskt snyggt!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 042
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 359
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar