Akvarie - Pansarmal?

K

katja40

halloj, jag ska skaffa en pansarmal snart, så han får rensa bottnet i akvariet. vet att dom kan bli riktigt gamla och stora, de anpassar sig väll efter storleken på akvariet? litet akvarium, liten mal, stort akvarium och stor mal osv...:)
men jag undrar om dom ska ha såna där vanliga mal-tabletter? hur många och hur ofta ska dom ges? attakerar malen små yngel, eller håller dom sig till bottnet och sin uppgift? :)

Sv: Akvarie - Pansarmal?

Pansarmalar blir inte stora, däremot vill de vara i stim.
malar (fiskar)Anpassar sig INTE efter akvariets storlek, det är en myt. Iaf ar det varit det här. Jag hade bland annat en gibbiceps som blev 25 cm lång i ett kar som var 40 långt.

Pansarmalar är snälla, och alger/matrester brukar räcka om du inte har aldeles för många malar.

en vännina till mig har en pansarmal som är 27 cm lång! enligt vad "akvarie-affären" sa, så är det en pansarmal, och det ser ut som att det är en sån! den är 13 år gammal...

Min gibbiceps hette ancitrus när jag köpte den, bara för att den är köpt i affär behöver de inte ha koll..

men de finns kanske nån avart till pansarmal som blir stora som jag inte vet om :)

Kan ju vara en chokladmal hon hade? De kan bli mer än 20 år gamla och i den storleken. Många malar har ju "pansar"-liknande fjäll.
images

Och nej, fiskar anpassar sig absolut inte efter akvariets storlek, men de kan däremot dö långt innan de hunnit bli stora eftersom de inte hålls som de ska. De flesta stora malar blir över 20 gamla. Går absolut att dra upp en mal i nära full storlek i ett akvarium den knappt får plats att röra sig i så länge man sköter vattenkvalitén, men det är verkligen djurplågeri. Så köp för guds kull inte en mal som ska bli stor till ett litet akvarium, de växer dessutom jäkligt fort.

De man brukar kalla pansarmalar (corydoras-släktet) blir inte mer än 8 cm vad jag vet, och finns i en mängd olika färger och teckningar, har aldrig haft egna så vet inte så mycket om dem.
corydoras_aeneus_e_brazil_belem_imagelarge.jpg

okeej, dom är iaf riktigt fina! men skulle man kunna ha en pansar-mal i ett akvarium på 60 liter? jusst nu har vi 4 platy & 3 guppy, men ska skaffa några till fiskar! :)
eller finns det någon annan mal som lämpar sig bättre i vårt akvarium? storleken är 30*30*60cm... :)

Ja, vissa av de mindre pansarmalarna från corydoras-släktet kan du absolut ha i ett 60 liters. Till exempel leopardpansarmalen:
Corydoras%20julii.jpg

som du kan hitta information om här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=306

Men du borde vänta några veckor innan du tillsätter fler fiskar i karet, eftersom det efter vad jag har förstått är ganska nystartat :) Det behöver lite tid på sig som sagt, så att det inte överbelastas och dina nya fiskar dör. Vilket de löper stor risk för om man inte tar det lugnt i början (tro mig, jag har varit med om det själv... i min iver...) innan nyttobakterierna har kommit igång. Pansarmalarna ska ju dessutom vara i stim, allra minst 6 st för att må bra, helst fler.

Vad jag vet finns det annars inga malar som passar till ett så litet kar livet ut, de flesta blir för stora för att kunna må bra. Men man kan däremot ha t.ex snäckor eller räkor som tar hand om skräp, döda växtdelar och matrester istället.

Tex:

Crystal Red Räkan:
crystal-red-frontal.jpg

Här finns mer information: http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=1

Äppelsnäcka (blå, finns i flera olika färger):
appleSnail3.jpg

Information: http://appelsnackor.webs.com/ppelsnckor.htm

Senast ändrad:

okeej, dom är iaf riktigt fina! men skulle man kunna ha en pansar-mal i ett akvarium på 60 liter? jusst nu har vi 4 platy & 3 guppy, men ska skaffa några till fiskar! :)
eller finns det någon annan mal som lämpar sig bättre i vårt akvarium? storleken är 30*30*60cm... :)

Otocinclus kan passa i ett mindre akvarium, de är lite mindre och mycket söta och snälla fiskar.

Perfekta svar redan, så jag behöver bara nicka lite instämmande.
Pansarmalar blir som sagt inte stora alls, däremot kallas loricariderna ibland för harneskmalar, kan det vara det du blandar ihop? De kan bli större och de anpassar sig inte efter akvariets storlek. Generellt för många loricarider är att de äter alger också, medan corydoras (pansarmalar bara äter matrester). Pansarmalar vill också vara i stim, så köp inte EN utan minst fem stycken.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 599
Senast: Enya
·
Övr. Djur Fick en gibbiceps av en person som inte kunde ha kvar den längre. Då jag har ett stort akvrium erbjöd jag mig att ta den. Jag har aldrig...
Svar
6
· Visningar
1 347
Senast: Scandi
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 915
Senast: Nixehen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar