Akutsituation utan vägren?

med tanke på hur många mil 2+1 väg det finns i Sverige så borde det vara många incidenter per dag, vi har räcken på utsidan på den sträckan jag kör dagligen och där går mycket tung traffik då det finns en färja i närområdet

Jag åkte sträckan för några timmar sedan och det är mellan Brottby och Roslagsstoppet som det är mest räcken. Då kanske man kan få ut halva bilen utanför körbanan, men inte mycket mer än så faktiskt. Sen är det ju inte helt riskfritt heller att kliva ur bilen när det är intensiv trafik och står man med högersidan mot räcket tar man sig inte ut den vägen heller. Då får man ju hoppas att man får en lucka när man kan kliva ur och att det inte råkar komma en blådåre just då.

Mm går ju an att snabba sig ut om man är ensam i bilen, men usch vilken mardröm när jag tänker mig ett sådant scenario med barn som passagerare i bilen. först hinna ut själv, sedan hjälpa barnet ut.

Mm går ju an att snabba sig ut om man är ensam i bilen, men usch vilken mardröm när jag tänker mig ett sådant scenario med barn som passagerare i bilen. först hinna ut själv, sedan hjälpa barnet ut.
Du fick mig just att öka mitt säkerhetstänk. Det är klart som f-n att jag borde ha reflexväst till både sambon och dottern i bilen! Har i dagsläget bara en men vi är ju 3 i familjen.

Du fick mig just att öka mitt säkerhetstänk. Det är klart som f-n att jag borde ha reflexväst till både sambon och dottern i bilen! Har i dagsläget bara en men vi är ju 3 i familjen.

Och jag har en som ligger i bagageutrymmet :crazy: Den blir ju knepig att få tag i innan man klivit ur bilen.

Och jag har en som ligger i bagageutrymmet :crazy: Den blir ju knepig att få tag i innan man klivit ur bilen.
Jag är noga med att förvara den tillgängligt. Idag innebär det handskfacket. Känner att risken för en kollision bakifrån är större än från sidan så jag borde komma åt den alltid. Visst, det blir mycket mindre plats till annat för jag har inte så generöst med utrymme där som det är men det är okej.

Jag är noga med att förvara den tillgängligt. Idag innebär det handskfacket. Känner att risken för en kollision bakifrån är större än från sidan så jag borde komma åt den alltid. Visst, det blir mycket mindre plats till annat för jag har inte så generöst med utrymme där som det är men det är okej.

Jag får flytta på min. Den har förmodligen legat där bak sedan bilen tillverkades.

Nu har jag fått svar från Trafikverket. Så här säger de:

"När det gäller trafiksäkerhetsarbete är Trafikverkets inriktning att minska antalet döda och svårt skadade i trafiken. De allvarligaste olyckorna är mötesolyckor, omkörningsolyckor, singelolyckor, korsningsolyckor samt olyckor med cyklister och fotgängare. På grund av det prioriterar vi mittbarriärer, cirkulationsplatser, cykelvägar och hastighetssänkande passagepunkter för gående.

I det här fallet har vi alltså gjort en bedöming av att vägen behöver både mittseparering och sidoräcke för att uppnå de mål vi har.
Det finns en del som argumenterar mot detta men statistiken talar sitt tydliga språk och eftersom metoden faktiskt räddar liv så kommer den vara kvar och byggas ut på fler ställen.

Det finns inte heller något mirakulöst sätt att ta sig därifrån utan vid en nödsituation får man helt enkelt stanna och därmed stoppa trafiken helt."

Liknande trådar

Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 879
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar