Akutsituation utan vägren?

Det ska gå att köra två i bredd även där det bara finns en fil, så gasar man för att hålla undan för ambulans sitter det egna körkortet löst. Var det inte förra året eller för bara ngt år sedan som en blev av med sitt för att han körde för fort vid en utryckning, istället för att stanna och släppa förbi?

Jag hoppas jag aldrig får fel på bilen och måste stanna, men jag hade aldrig vågat gå bakom bilen för att sätta upp varningstriangel, det hade fått bli att jag gick utanför räcket istället för det är tillräckligt läskigt att behöva stanna på vägrenen på motorväg. :nailbiting:
Det går inte där jag brukar köra. Skulle gissa att vägbredden är 4 meter om jag tar i, så isåfall får jag köra utanför kanten med hästsläp och det kommer aldrig hända.
 
Det ska gå att köra två i bredd även där det bara finns en fil, så gasar man för att hålla undan för ambulans sitter det egna körkortet löst. Var det inte förra året eller för bara ngt år sedan som en blev av med sitt för att han körde för fort vid en utryckning, istället för att stanna och släppa förbi?

Jag hoppas jag aldrig får fel på bilen och måste stanna, men jag hade aldrig vågat gå bakom bilen för att sätta upp varningstriangel, det hade fått bli att jag gick utanför räcket istället för det är tillräckligt läskigt att behöva stanna på vägrenen på motorväg. :nailbiting:

Det var för att han kört förbi flera om det var avfarter eller p-fickor där han kunde svängt av :)
 
Det går inte där jag brukar köra. Skulle gissa att vägbredden är 4 meter om jag tar i, så isåfall får jag köra utanför kanten med hästsläp och det kommer aldrig hända.
Nej det förstår jag, jag skulle inte heller vilja få en ambulas bakom mig och blir tillräckligt irriterad på alla idioter som ligger för nära oavsett om släpet är tomt eller inte.

@LillaMy84 Aha, kom inte ihåg alla detaljerna, men självklart så borde han ju stannat där det var lämpligt. Hans agerande kan ju istället försenat dem ytterligare!
 
Det ska gå att köra två i bredd även där det bara finns en fil, så gasar man för att hålla undan för ambulans sitter det egna körkortet löst. Var det inte förra året eller för bara ngt år sedan som en blev av med sitt för att han körde för fort vid en utryckning, istället för att stanna och släppa förbi?

Jag hoppas jag aldrig får fel på bilen och måste stanna, men jag hade aldrig vågat gå bakom bilen för att sätta upp varningstriangel, det hade fått bli att jag gick utanför räcket istället för det är tillräckligt läskigt att behöva stanna på vägrenen på motorväg. :nailbiting:
Det var för att han fortsatte gasa fast möjligheter gavs att köra åt sidan på busshållplatser och liknande.
 
Jag har haft en ambulans (med sirener) bakom mig en gång. Tur nog var det på en väg jag kan så jag tryckte plattan i mattan och gled in på en busshållplats precis innan den hann upp mig. Hade jag fått böter för det hade det varit värt det. Jag hade flera möten när jag svängde in på busshållplatsen.
 
Förstår jag det rätt att det är räcke även på högersidan sås, så det går inte att köra ut i diket? Vansinnigt i så fall...

Exakt så är det där. Visst är det väl skapligt brett så folk kommer förbi om man blir ett hinder på vägen men det jag är rädd för är att folk inte hinner uppfatta hindret innan de kör in i det.

Skulle man få stopp där är det inte ens något bra läge att få fram någon varningstriangel då det kommer bilar i ett kör och fort går det också. Men är det en längre lucka mellan bilarna kanske man kan hinna få fram den.
 
Det är en jättetrygg vägform om folk kör med någorlunda vett i skallen.

Men om det är idiothetstrafik hade nog jag också slagit på blinkers och kutat över diket samt skitit i att gräva fram triangeln. Är det för farligt så är det. Istället kan man promenera bakåt och vinka nersaktningssignal åt bilar som kommer.

Häruppe hade det dock funnits tid att gräva fram triangeln.
 
Går det verkligen att mötas/köra om på de vägarna?! När vi körde dotterns flyttlass på E4 vid Ljungby, körde hon själv efter i sin lilla bil som skulle följa med. På just en sån enfilig sträcka ringer hon oss i bilen framför och säger att bilen känns konstig...jaja, bara att köra vidare till en ficka någon kilometer längre fram. Punktering och däcket hängde som en slamsa runt fälgen :( Vi skulle köra 80 mil...Nåväl, med många om och men och lite fler äventyr kom vi fram ;) Men jag har också funderat på de där 2-1-vägarna...
 
pengar att bygga motorvägar finns det ju inte efter stockholmarna fått sitt
Nu ligger ju den aktuella sträckan i Stockholms län så ditt resonemang faller ju lite...

F ö är den där sträckan extremt trång, det har ju blivit totalstopp där några gånger också när någon fått bekymmer.
 
Ambulansen tappar inte så mkt tid på de sträckor där de inte kommer om, så ge sjutton i att gasa och öka olycksrisken.
 
Oftast får man ju plats 2 i bredd även när det bara är en fil, det gäller bara att man måste veta vart man har sin bil ;)
Jag har faktiskt aldrig sett någon fil som har varit så smal att det inte går att ta sig förbi. Men det är klart att det blir jävligt trångt och risken är stor att någon kör in i ens bil om de inte är uppmärksamma.
Jag har kört nämnda sträcka många gånger och vet att det går mycket tung trafik i form av t.ex lastbilar. Jag är faktiskt lite tveksam till att lastbilar tar sig om personbilar av halvstor modell där. Jag tror faktiskt att det blir stopp men jag hoppas att du har rätt.
 
Min bil dog på enfilig stäcka av E20. In så nära högra räcket som möjligt och på med varningsblinkers. Sen ur bilen! Var inga större problem att få fram en bil som bogserade bort mig ganska snabbt. Det var inte så långt till nästa avtagsväg. :)
 
Det ska gå att köra två i bredd även där det bara finns en fil, så gasar man för att hålla undan för ambulans sitter det egna körkortet löst. Var det inte förra året eller för bara ngt år sedan som en blev av med sitt för att han körde för fort vid en utryckning, istället för att stanna och släppa förbi?

Jag hoppas jag aldrig får fel på bilen och måste stanna, men jag hade aldrig vågat gå bakom bilen för att sätta upp varningstriangel, det hade fått bli att jag gick utanför räcket istället för det är tillräckligt läskigt att behöva stanna på vägrenen på motorväg. :nailbiting:

Om det personen i Värmland du menar, så åkte han förbi minst 4 stk nödfickor med snitt hastighet på 150, hade han åkt 150 km/hfram till, och stannat på, första fickan hade han enligt domen klarat sig.
 
Jag har kört nämnda sträcka många gånger och vet att det går mycket tung trafik i form av t.ex lastbilar. Jag är faktiskt lite tveksam till att lastbilar tar sig om personbilar av halvstor modell där. Jag tror faktiskt att det blir stopp men jag hoppas att du har rätt.

Du kan ha rätt i att det blir stopp.

Själv har jag en väldigt liten bil och är nog kanske lite optimistisk också och tänker att en lastbil kanske kan krypa förbi en liten bil vid räcket.
 
Du kan ha rätt i att det blir stopp.

Själv har jag en väldigt liten bil och är nog kanske lite optimistisk också och tänker att en lastbil kanske kan krypa förbi en liten bil vid räcket.
En liten bil kan jag tänka mig om de har koll på fordonet men en bil modell lite större är jag tveksam till.
 
Ibland kör jag E18 mot Norrtälje och efter Åkersberga-avfarten fram till Roslagsstoppet så är det omväxlande en och tvåfiligt. Bitvis finns det ingen vägren alls, inte ens något som liknar en vägren då ett räcke går precis vid vägkanten.

Den sträckan tycker jag är rätt äcklig att köra för vad tusan gör man om det uppstår en akut situation när man är på en vägrenslös vägsträcka? Med akut situation menar jag fel på bilen eller att man själv insjuknar plötsligt och blir svimfärdig, spyfärdig eller liknande, d.v.s. något som gör att man måste stanna omedelbart.

Man kan ju knappast stanna där man är för då lär man snabbt bli påkörd bakifrån, men vad kan man göra mer än hoppas på att det inte händer något just där eller att man kan härda ut till en sträcka där man kan köra ner bilen i diket för att komma ur vägen?

Känner till sträckan väl. Dessa görs för att minska frontalkrockar har jag för mig.

Det är inte så väldigt långa sträckor som det är enkelfil. Så om du får problem kan du nog rulla fram till tvåfilsträckan. Vid akut stopp så är det tajt den saken är klar. Jag har för övrigt alltid en ficklampa i bilen, så att man kan lysa om man måste gå i väggrenen och sätta upp triangel. Om man blir akut sjuk får man väl ställa bilen utanför asfalten till höger. Hur mycket plats är det egentligen mellan asfalten och staketet. Får bilen plats?
 
Hur mycket plats är det egentligen mellan asfalten och staketet. Får bilen plats?

Jag åkte sträckan för några timmar sedan och det är mellan Brottby och Roslagsstoppet som det är mest räcken. Då kanske man kan få ut halva bilen utanför körbanan, men inte mycket mer än så faktiskt. Sen är det ju inte helt riskfritt heller att kliva ur bilen när det är intensiv trafik och står man med högersidan mot räcket tar man sig inte ut den vägen heller. Då får man ju hoppas att man får en lucka när man kan kliva ur och att det inte råkar komma en blådåre just då.
 

Liknande trådar

Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 879
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp