Akutsituation utan vägren?

Magiana

Trådstartare
Ibland kör jag E18 mot Norrtälje och efter Åkersberga-avfarten fram till Roslagsstoppet så är det omväxlande en och tvåfiligt. Bitvis finns det ingen vägren alls, inte ens något som liknar en vägren då ett räcke går precis vid vägkanten.

Den sträckan tycker jag är rätt äcklig att köra för vad tusan gör man om det uppstår en akut situation när man är på en vägrenslös vägsträcka? Med akut situation menar jag fel på bilen eller att man själv insjuknar plötsligt och blir svimfärdig, spyfärdig eller liknande, d.v.s. något som gör att man måste stanna omedelbart.

Man kan ju knappast stanna där man är för då lär man snabbt bli påkörd bakifrån, men vad kan man göra mer än hoppas på att det inte händer något just där eller att man kan härda ut till en sträcka där man kan köra ner bilen i diket för att komma ur vägen?
 
Jag kör ofta den sträckan och jag har tänkt på exakt samma sak! Bara att be en bön och hoppas att bilen inte råkar gå sönder just där eller att nåt annat akut inträffar. :/
 
En av anledningarna till att jag inte förstår vitsen med 2-1 väg. Varför inte två filer hela tiden med staket på mitten liksom?

Även när det är tvåfiligt går det inte att stanna där. Bilarna kommer i hög fart i båda filerna och det är räcken på bägge sidorna. Jag skulle absolut inte vilja stanna där.
 
Och helt jäkla värdelöst att köra med hästtransport på en sån väg och få en ambulans med blåljus efter sig. Det är bara att trampa på plattan, för undan kommer man inte.
 
Hela min pendlarsträcka är 2-1. Det finns parkeringsluckor för nödsituationer med jämna avstånd.

Man håller avstånden och om något händer och bilen verkligen tvärdör mitt i så är det varningsblinkers på, försöka ställa sig så nära ytterkant som möjligt, illa kvickt ut med triangeln och förvara dig själv på andra sidan diket tills bärgarn kommer. Är folk så idiotiska att dom inte saktar ner inför varningsblinkers får dom skylla sig själva.

2-1 är mycket säkrare än räckeslös 1,5-1,5. Den äckligaste typen av olycka är ju frontalkrocken...
 
Och triangeln ska sättas ut en rejäl bit bakom bilen, inte några futtiga meter som man ser ibland. Minst 50 meter ska det vara men vid skymd sikt eller hög hastighet på vägen kan man få förlänga den sträckan till över 200 meter.
 
Förstår jag det rätt att det är räcke även på högersidan sås, så det går inte att köra ut i diket? Vansinnigt i så fall...

Då hade jag, i en nödsituation och förutsatt att det inte är möjligt att köra en meter till, ställt bilen tätt intill räcket (att råka skrapa bilens sida är ju underordnat i denna situation), vrida hjulen vagt höger så bilen inte skjuter iväg framåt vid en smäll men inte heller bara studsar in i räcket och sen ut igen (förutsätter vajerräcke här, med stålräcke hade jag nog vridit hjulen fullt). Varningsblinkers på, ut ur bilen snabbt som tusan och ta dig över räcket så du befinner dig i diket. Om möjlighet finns, ut med varningstriangel. Jag hade dock varit väldigt försiktig med att befinna mig mellan bilen och eventuell bakomvarande bil... Håll dig till höger om bilen hela tiden. sträck dig hellre lite obekvämt än att stå mitt i mellan.
 
För övrigt hade jag också tagit för vana att slå på varningsblinkers kort (alltså ett par blink bara) då någon ligger för nära för att det ska vara säkert. Folk brukar reagera på det och ta avstånd.
 
Oftast får man ju plats 2 i bredd även när det bara är en fil, det gäller bara att man måste veta vart man har sin bil ;)
Jag har faktiskt aldrig sett någon fil som har varit så smal att det inte går att ta sig förbi. Men det är klart att det blir jävligt trångt och risken är stor att någon kör in i ens bil om de inte är uppmärksamma.
 
Oftast får man ju plats 2 i bredd även när det bara är en fil, det gäller bara att man måste veta vart man har sin bil ;)
Jag har faktiskt aldrig sett någon fil som har varit så smal att det inte går att ta sig förbi. Men det är klart att det blir jävligt trångt och risken är stor att någon kör in i ens bil om de inte är uppmärksamma.

Problemet är ju att folk inte är så uppmärksamma och man inte kan komma ur vägen.
 
En helt normal väg med andra ord, vi har mött bilar på den enfiliga delen och det har gått bra även om det är lite chockande
pengar att bygga motorvägar finns det ju inte efter stockholmarna fått sitt
 
Lite OT, men jag har lyckats möta en bil på MIN sida av 2+1, jag hade 1 filen... 110 väg, som tur är mötte jag någon innan på rätt sida av vägen som blinkade med lyset, så jag saktade farten något, och såg som tur var bilen i god tid. Det gick att mötas, men fy vad det var läskigt :eek: (hur fasiken lyckas man köra in på fel sida räcket?!)
Även blivit omkörd av polis på 2+1 väg där det för tillfället var 1 fil. Det går som sagt, men det är inte kul.
 
Och helt jäkla värdelöst att köra med hästtransport på en sån väg och få en ambulans med blåljus efter sig. Det är bara att trampa på plattan, för undan kommer man inte.
Det ska gå att köra två i bredd även där det bara finns en fil, så gasar man för att hålla undan för ambulans sitter det egna körkortet löst. Var det inte förra året eller för bara ngt år sedan som en blev av med sitt för att han körde för fort vid en utryckning, istället för att stanna och släppa förbi?

Jag hoppas jag aldrig får fel på bilen och måste stanna, men jag hade aldrig vågat gå bakom bilen för att sätta upp varningstriangel, det hade fått bli att jag gick utanför räcket istället för det är tillräckligt läskigt att behöva stanna på vägrenen på motorväg. :nailbiting:
 

Liknande trådar

Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 879
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp