Akutpsyk i London?

Lona

Trådstartare
Jag skall åka till London med goda vänner i morgon och stanna resten av veckan. Problemet är att jag är mitt uppe i en depression med mycket ångest och självskadelsetankar.
Jag TROR att det kommer att gå bra och jag litar fullt på att mina kompisar kan ta hand om situationen och fixa hjälp men det skulle kännas bättre om jag visste vart vi skall vända oss OM det krisar totalt. Så - vart sjutton vänder man sig? 112? (För visst är det 112 i England också?)

Kan tillägga att det är absolut ingen ut-och-festa-fullt-ös-resa utan en lugn sådan med lite shopping och sevärdheter, helt utan alkohol för min del. Min behandlare på psyk tycker att det är ok att jag åker.
 
Man åker väl till sjukhuset så hjälper dom en vidare. Jag har då aldrig ringt till 112 när jag mått dåligt. Har ringt eller åkt till psyket direkt istället förutom en gång när några tvingade på mig en ambulans dit pga självmordsförsök. Men det kanske är det sistnämnda du har i åtanke?
Om det är så illa hade jag faktiskt stannat hemma för att kunna få vård här istället.
 
Nej, det är ingen suicidrisk, jag tänkte mer på megaångest som jag inte klarar att hantera. Med 112 tänkte jag mer att de kunde hänvisa en rätt? Eller finns det en motsvarighet till 1177 tro?
 
Men har du inga mediciner som du kan ta mot ångest? Det hade ju kunnat sänka topparna av ångesten iaf. Jag brukar inte råda folk till att dricka alkohol för att må bra men ett glas vin eller två kan hjälpa det med vid en kris eftersom det kan göra att man blir lite mer dämpad/avslappad/avtrubbad i huvudet. Det har min psykolog själv sagt till mig :o
Tänkte till middagen eller så, inte till frukost :p

Det kanske dyker upp någon som bor i England som kan svara på om någon 1177 finns där :)
 
Tack allihop :)!
För att få starkare medicin mot ångesten måste jag ha en läkare vilket jag inte har eftersom hon har slutat och "mitt" team står utan. Och för att få en läkare från ett annat team att skriva ut måste man träffa dem vilket de inte har tid till, det är helt hopplöst här sedan de omorganiserade psykvården. Går inte att få tag på en vettig människa alls utan då är det psykakuten som gäller och det har jag inte klarat av.
 
Tack allihop :)!
För att få starkare medicin mot ångesten måste jag ha en läkare vilket jag inte har eftersom hon har slutat och "mitt" team står utan. Och för att få en läkare från ett annat team att skriva ut måste man träffa dem vilket de inte har tid till, det är helt hopplöst här sedan de omorganiserade psykvården. Går inte att få tag på en vettig människa alls utan då är det psykakuten som gäller och det har jag inte klarat av.

Det var ju synd att du inte har kontakt med en läkare. Men det är ju lite sent att tänka på nu.
Nåväl, sitter ni och käkar middag på kvällen och du känner dig halvdan så ta ett glas vin och slappna av. Såvida du inte snedtänder på det. Själv blir jag bara lite mer harmoniskt i kroppen och knoppen, och pratglad :D
 
Jag skall åka till London med goda vänner i morgon och stanna resten av veckan. Problemet är att jag är mitt uppe i en depression med mycket ångest och självskadelsetankar.
Jag TROR att det kommer att gå bra och jag litar fullt på att mina kompisar kan ta hand om situationen och fixa hjälp men det skulle kännas bättre om jag visste vart vi skall vända oss OM det krisar totalt. Så - vart sjutton vänder man sig? 112? (För visst är det 112 i England också?)

Kan tillägga att det är absolut ingen ut-och-festa-fullt-ös-resa utan en lugn sådan med lite shopping och sevärdheter, helt utan alkohol för min del. Min behandlare på psyk tycker att det är ok att jag åker.

Jag har också mått risigt sen jag gick i väggen i höstas, och nu i vår hade vi bokat min drömresa till New York. Mådde riktigt skit innan vi åkte över att eventuellt få ångest där, tusentals mil hemifrån, långt ifrån tryggheten med terapeut och familjen.

Men då ta min terapeut nåt klokt, nämligen att ångest är ju ångest oavsett om du är i New York, Kairo, Stockholm eller byhålan. Den är fortfarande ofarlig, dina verktyg att hantera den är ju fortfarande samma, dessutom går det ju att ringa psykiatrin hemma om det krisar. Vi är ju inte ute i rymden liksom.

Sen lugnade jag mig lite med att googla "psychiatric emergency New York" eller liknande och insåg att det fanns överallt. Folk lär ju må dåligt även i storstäder.

Sen finns ju Buke, har hjälpt folk med ångest förr. :)

Vi hade en fantastisk resa, visst tänkte jag på det nån gång ibland, men vi hade fullt upp med annat! :banana:

Lycka till och njut!
 
du tar med dig ditt europeiska sjukförsäkringskort och om det krisar åker du till närmaste A&E. inom EU har du alltid rätt till nödvändig vård. däremot kanske det, OM något händer, vore bättre att istället, med dina vänner och kontakt med ditt svenska vårdteam såklart, åka hem snabbast möjligt istället. i värsta fall skulle en läkare kunna bestämma att du behöver vårdas på plats över en längre tid, och det är ingen höjdare att vara fast på psyket i england. kan jag tänka mig.

jag hoppas att allt går bra, försök att njuta i så stor mån som möjligt av london!
 
Tack alla! En liten uppdatering: mår ok, hade en rätt pissig natt men är nu på hotellet med en kompis och vilar. Det ska nog fixa sig även om jag inte hinner med så mycket som jag egentligen vill.
 
Hemma igen och ironiskt nog var det jag som fick ta hand om en kompis som blev dålig fysiskt i stället. Så det blev sittande på akuten och massa annat tjafs tills vi slutligen var hemma igen. Inte mycket till semester således men jag är glad att vi åkte och att jag höll ihop någotsånär även om jag får ta stryk av det i efterhand.
 
Men jisses vad galet, här har du oroat dig över din egen hälsa och så får du ta hand om din kompis som råkade ut för något. Och du klarade det, att vara en god kamrat. :)

Jag förstår att du nu är trött efter resan och mycket ångest kan komma i efterhand. Men jag tycker du ska vara nöjd med din insats. Du åkte, du var där och du tog dig hem. Ett ganska stort projekt för den som är orolig:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Detta är rena spekulationer dock. Personen själv är fast och fullt medveten om att det svänger REJÄLT i humör och känslor, och tror sig...
Svar
3
· Visningar
6 297
Senast: Hedinn
·
O
Övr. Hund Har nyligen tagit hand om en 3 årig Golden hanne, som har farit runt i sitt liv och vi är alltså hans 4:e hem enligt förra ägaren...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 389
Senast: Oasis
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp