akutHJÄLP - min valp springer iväg!!!

honeynr1

Trådstartare
Hejsan skriver här i hoppet om att någon ska komma med bra tips!

Jag har en liten pudel på 7 månader som är jätte go och söt och som lyssnat jätte bra på inkallning tills för någon månaden sedan, så fort han ser kopplet springer han iväg!!!! Jag har provat med att berömma med godis, klapp osv men inget hjälper!!! Vill påpeka att han inte blir rädd för kopplet utan svansen viftar som aldrig förr och han går till dörren, han vill helt enkelt bara inte ha kopplet på sig!!! (Halsband och koppel passar!!) Så ikväll skulle jag prova att göra tvärtom, att släppa han lös och sedan ta på kopplet. Det funkade fint fint tills han såg kopplet, han bara stack! Lyssna inte på mig utan cirkulerade som en galning. Det hela slutade med att jag halkade och här sitter man med en svullen handled som en melon!!! HJÄLP, varför gör han så här??! Han har aldrig betet sig så här innan och funkar jätte bra att ha lös men även där har jag märkt en skillnad sen innan. Hoppas någon har ett bra tips / En förvirrad matte:cry:

Sv: akutHJÄLP - min valp springer iväg!!!

Din valp har tidigare sett dig som en stor trygghet och valt att hålla sig till dig.

Nu har den fått bättre självförtroende och blivit äldre och tuffare och fått mer egen vilja och vågar hitta på egna upptåg. Det är helt normalt!

Jag skulle ta hjälp av en instruktör eller gå en kurs i vardagslydnad. Hoppas det blir bättre med handleden!

Din valp har tidigare sett dig som en stor trygghet och valt att hålla sig till dig.

Nu har den fått bättre självförtroende och blivit äldre och tuffare och fått mer egen vilja och vågar hitta på egna upptåg. Det är helt normalt!

Jag skulle ta hjälp av en instruktör eller gå en kurs i vardagslydnad. Hoppas det blir bättre med handleden!

Tack för tipset!! Skönt att höra detta är "normalt" beteende då jag känt mig som en usel matte:( Skicka nyss iväg en ansökan till en tränare i mina trakter och tänkte mixa de med agility träning när han blivit lite äldre för han älskar att springa och ha kul:)

På med långlina och se till att den kommer utan att kunna sticka iväg igen. Och beröm massor och belöna när den kommit in till dig.

På med långlina och se till att den kommer utan att kunna sticka iväg igen. Och beröm massor och belöna när den kommit in till dig.

Övat massa med långlina och försökt variera miljö också men det är just när kopplet kommer fram som han blir jätte glad men lyssnar inte!!! :( När kopplet är på är han jätte lugn men det är just när man ska sätta på kopplet som han springer runt och löjlar sig:(

Kan det vara så att du signalerar något särskilt då kopplet kommer fram? Lite extra arg eller bestämd? Om man böjer sig över hunden för att koppla kan den uppfatta dig som hotfull. Så att den måste fjanta sig och leka valp så du blir glad igen?

Kan det vara så att du signalerar något särskilt då kopplet kommer fram? Lite extra arg eller bestämd? Om man böjer sig över hunden för att koppla kan den uppfatta dig som hotfull. Så att den måste fjanta sig och leka valp så du blir glad igen?

Hmm....funderat över detta men måste säga Nej, brukar låta glad och ta fram jackan då brukar han bli kvar och vänta men som sagt det är när kopplet kommer fram:S Och ja de brukar ju hända att man lutar sig fram.... hur kopplar ni??

Menar du när du tar fram kopplet och ni ska gå ut?

Ja det är när vi ska ut....nyss så stod han vi dörren och skällde när jag gick fram stod han och vänta fint men sen när han såg kopplet börja han backa (men svansen viftar fortf) är jätte förvirrad över detta beteende då jag tycker han nästan är bortskämt, skäller inte för små grejor och han kan ju rutinerna vilka tider vi brukar gå ut osv....

Jag skulle försöka att låtsas som att det inte var ett problem. Hämta hunden först i halsband och ta sen fram kopplet och koppla och gå bara. Ignorera om hunden fjantar sig, bara gå. Gör man ingen stor grej av det så försvinner det oftast. :) Så länge hunden inte verkar rädd för kopplet skulle jag göra så.

*kl*
Du har fått en del bra tips redan, jag fyller på lite! :p

Träna ofta och mycket! Ta fram kopplet även fast ni inte ska gå ut. Häng undan igen, ta på det ibland, ibland går ni ut, ibland tar du av kopplet igen och hänger undan det. Håll dig lugn, så att du inte går upp i stressnivå om han börjar busa, försök ignorera det beteendet om han ändå inte lyssnar på "nej" eller liknande.

Träna också in kommandon som "nej", "stanna" och "sitt" t ex. Jag har också en unghund nu (9 månader) och det är ett normalt beteende men det gäller att träna och ställa krav! Att min hund är i stort sett säker på kommandona "sitt" och "stanna" gör att jag alltid får stopp på honom och kan få tag i honom när jag behöver! :D Han ser lika lurad ut varje gång, när han börjar försöka leka med mig om jag försöker få tag i honom t ex, han kan börja springa runt, som du beskriver, men säger jag "stanna" och sen "sitt", ev också "stanna kvar" om det behövs så sitter han där, bara att hämta honom. Han ser lika stenlurad ut varje gång :rofl: "Jävlar, nu fick hon tag på mig, hur gick det till?"

Jag släpper inte min hund lös ute utan lina nu när han är i den här åldern och jag inte är säker på att han kommer om jag ropar. Bara dumt att visa honom att det GÅR att ignorera ett kommando! Ge inga kommandon som du inte vet att du kan se till att de genomförs!

Lycka till med din fullt normala, busiga unghund!

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 639
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 582
Senast: lirco11
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka