Akut väska för häst -Bra att ha saker..?

JessicaM

Trådstartare
Vad bör man ha i stallet om olyckan är framme?

Vad har ni?

tex;
Jodopax
Koksalt
Bandage etc etc

Vad kan ni rekommendera för kylbalsam?? Det är ju faktiskt något som vore toppen att ha hemma i stallet!

Sv: Akut väska för häst -Bra att ha saker..?

Kompresser är något jag tycker förvånansvärt få verkar ha. Alltså något att lägga närmast ett sår om det behöver läggas om.
Folk har bomull och vetflexlindor till förbannelse, men det hjälper ju inte riktigt om man inte vill ha inkletad bomull i såret.

Isbalsam, perfekt för både djur och människa.

arnikalinement
vetflex
kompresser med yta som inte fastnar i sår
blåspray
skillingarydssalva
trubbig sax
pincett
tandborste

det var lite av vad man bör ha

Isbalsam, perfekt för både djur och människa.

arnikalinement
vetflex
kompresser med yta som inte fastnar i sår
blåspray
skillingarydssalva
trubbig sax
pincett
tandborste

det var lite av vad man bör ha

Vad är sprayerna och linementet bra för? :o

bl a blåspray använder man på sår för att skydda mot flugor

Isbalsam använder man i det akuta skadeskeendet för att kyla t ex en senskada eller vrickning (gör att blodkärlen drar ihop sig och minimera skadan. Linement värmer så det använder man sen i läkande syfte. Det värmer och gör så att blodcirkulationen ökar och därmed läker en skada fortare. Dom här grejerna är inget man använder på sårskador.

bl a blåspray använder man på sår för att skydda mot flugor

Isbalsam använder man i det akuta skadeskeendet för att kyla t ex en senskada eller vrickning (gör att blodkärlen drar ihop sig och minimera skadan. Linement värmer så det använder man sen i läkande syfte. Det värmer och gör så att blodcirkulationen ökar och därmed läker en skada fortare. Dom här grejerna är inget man använder på sårskador.

Hur lång tid efter skadan ska man börja med värme linement ? Har ju kylt en massa eftersom benet var rätt så varmt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 653
Senast: tanten
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 665
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka