Akut sjukhusbesök på jobbet?

Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Vi har vad jag vet ingen policy. Beroende på bemanning när det skiter sig så finns flera tänkbara scenarion:

1. Enkelbemannat. Den som blir sjuk får ringa beredskapen, och sen vänta på att beredskapen kommer dit, får sen ta sig till sjukhuset själv.
2. Dubbelbemannat. Den som blir sjuk får ta sig till sjukhuset själv men kan i 9 fall av 10 lämna utan att invänta beredskap eller liknande.
3. Trippelbemannat. Den sjuka kan lämna utan att invänta beredskap eller liknande. Beroende på situation skulle arbetskamrat kunna köra (beror på vilka som är i tjänst m.m.)

Sen kan det ju bli variationer på tema, t ex skulle det kunna vara trippelbemannat men personalen upptagen på varsitt håll ute på stan. Då får de lösas som enkelbemannat osv.

Jag har alltså ett jobb där det inte är möjligt att "lämna tomt" på personal. Och innan någon frågar - skulle det vara såpass akut att någon måste åka in med ambulans t ex, och det är enkelbemannat - ja då får vi larma ut polisen och så får de hålla ställningarna tills beredskapen kan komma in.

Tillägg: Alternativet att ringa efter MAS finns alltid, och kan ju beroende på situation lösa problemet utan att man behöver åka in till sjukhuset.
 
Senast ändrad:
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Vi har ingen policy, men såklart hjälper vi varandra om något akut skulle hända. Troligtvis stannar man kvar på sjukhuset om det behövs.

Vet bara om ett tillfälle då en kollega skar sig i armen på en kniv när hon skulle öppna en kartong (jobbar på ica), då skjutsade chefen in henne till akuten.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Vad har ni för policy om nån blir så pass sjuk på arbetstid att denne måste besöka sjukhuset? Kör nån dit? Stannar nån kvar? Eller får var och en sköta sig själv?

Då menar jag inte vid olycka och inte arbetsrelaterat.

Det är väl bara att ringa en taxi om inte akut ambulans är nödvändig
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Jag är ensam personal 10 timmar på natten. Jag antar att någon från grannhuset skulle få komma och hålla ställningarna och samtidigt ringa in någon annan. Hjälp in skulle jag inte få, är ju ensam som sagt, men här finns sjuksköterska tillgänglig som säkert kan hjälpa till om det inte är för akut.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

*Delvis kl*

Hur det funkar på natten tänkte jag inte på. I själva fängelset är det ett visst antal personal varav en är vilande. I "utslusshuset" är man vilande. Jag hade nattetid fått kontakta bevakningscentralen inne i fängelset och sen hade vi fått ha en diskussion om hur det ska lösas. I princip kan ingen lämna fängelset annat än i yttersta nödfall. Mest troligt är att det i halv-akuta fall skulle ringas in kollega/-or utifrån som fått komma in och täcka på övertid.
 
Senast ändrad:
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Är du helt säker på att det är ok att berätta i detalj hur bemanningen ser ut på just din arbetsplats...? :cautious:
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Jag vet faktiskt inte men det var en bra fundering från dig. Ändrade lite i inlägget.

Dock är det ju så att de intagna faktiskt kan berätta hur bemanningen ser ut så rent teoretiskt kan vem som helst få veta hur många personal vi är såväl natt- som dagtid. De vet ju trots allt hur bemanningen ser ut, i båda husen.
 
Senast ändrad:
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Det är jävligt praktiskt att jobba på sjukhus och bli sjuk/skada sig :D det finns alltid bakjourer/folk som täcker. Oftast kan jag jobba vidare och lämna sökarnummret så piper det i fickan när det är min tur till ex röntgen. (Hästar är söta men lite byngliga) ;)
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Finns ingen policy vad jag vet. Men det hände dock för inte så många veckor sedan att en kollega blev akut sjuk under ett personalmöte. En kollega ringde akuten under tiden en annan sjutsade dit den sjuka kollegan (som i sin tur ringde sin sambo som mötte upp på akuten). Något liknande skulle garanterat ske även under "normal" arbetstid om någon blir såpass sjuk att den inte själv kan ta sig till sjukhus, även om det då är långt färre personal på plats
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

På min förra arbetsplats fanns ingen policy. De tre gånger jag skadade mig så allvarligt att jag behövde uppsöka vård så fick jag ta mig dit själv. Detta trots att jag vid ett tillfälle hade varit avsvimmad (föll av en häst), hade slagit i huvudet, ryggen och ena armen och inte kunde röra armen så att min då åttaårige son fick sköta växlandet. En av gångerna hade jag blivit sparkad av en häst i ryggen så jag kunde knappt sitta men jag körde till sjukhuset själv ändå eftersom inget annat alternativ fanns. Att ringa efter ambulans var inte aktuellt i något av fallen då jag inte ansåg att det var så allvarligt och taxi hade jag faktiskt inte råd med. Tredje gången jag skadade mig ville de inte ens ta emot mig på sjukhuset för de tyckte inte att det var så allvarligt att ha blivit biten i armbågen av en häst fast handen sov och jag inte kunde röra på armen. Jag åkte givetvis dit ändå men det dröjde innan jag fick ordentlig vård. Det är den skadan som gjorde att jag idag 12 år senare fortfarande inte kan jobba utan är förtidspensionär...

Skulle jag blivit vanligt sjuk, maginfluensa, lunginflammation eller dylikt så var det bara att jobba tills man var klar. Det fanns ingen vikarie att ringa och hästarna behövde ju sin skötsel.

På min sambos arbetsplats finns det inte heller någon policy. När han fick en stålflis i ögat så körde han själv till sjukhuset och därifrån till det större sjukhuset fem mil bort. Han körde hem därifrån själv också trots att han då hade en lapp för ena ögat och därför inte såg något på det ögat. Jag kan inte längre köra bil så jag kunde ju inte hämta honom och han var i sådan chock så han tänkte inte på att ringa efter någon annan heller. Jag är bara så tacksam för att det inte hände någon olycka.

Jag tror att det beror mycket hur man är som person om man ber om hjälp eller inte vid sådana tillfällen. Både jag och min sambo har alltid fått klara oss själva så det är inte det naturliga att be om hjälp för oss. Jag har dock lärt mig att be om hjälp nu men min sambo han klarar sig själv.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Tack alla!! I går när jag satt på trafikledningen, ropade en förare upp och sa att han hade väldigt ont i magen och var väldigt svag. Han kunde absolut inte köra vidare. Frågade om han ville ha ambulans, vilket han sa nej till. En annan trafikledare åkte dit, dels för att en reserv skulle ta över bussen och dels för att skjutsa den sjuka föraren tillbaka till garaget. Nu blev det så att dom åkte direkt till sjukhuset i stället och det blev lite diskussioner om hur vi skulle göra i sådana här situationer. Dvs huruvida nån skulle stanna kvar osv. Så jag blev nyfiken på hur ni andra har det.
Vi har ju en nedskriven policy för krishantering vid olyckor osv, men det här är ju egentligen inget arbetsrelaterat så...
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Det är nog bra med någon form av skrivelse.

Stanna kvar är väl mer tveksamt, man är ju inte ensam på sjukhuset ändå.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Vi finns 3½-4 mil från närmsta sjukhus.

Vid akut "på riktigt" ringer vi förstås ambulans.
Vid "inte riktigt så akut" blir det antagligen taxi eller anhörigtransport om sådan går att ordna. Har svårt att se hur någon skulle kunna lösgöras för att skjutsa arbetskamrat in eftersom vi är lite tunt bemannade redan från början och enbart skjutsandet skulle ta minst en timme i anspråk.

Precis som vi gör med patienter som har behov av akutens resurser. Vid "akut på riktigt" eller "kan inte åka taxi", blir det ambulans. Annars taxi eller anhöriga.


Jag ser faktiskt inte att det skulle vara en skillnad mellan patienter och arbetskamrater.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Min sambo skjutsade mig till akuten förra fredagen och var där några timmar. Han tog ut en semesterdag.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Vi har ingen skriftlig policy, men vid de tillfällen jag varit med om att någon blivit akut sjuk har det varit självklart att personen fått skjuts till sjukhuset/sällskap i ambulansen. (Lika väl som det alltid är självklart att någon som plötsligt blivit för sjuk för att jobba - t ex en hastigt utbruten magsjuka - får erbjudande om skjuts hem.)

Den som följt med till sjukhuset har stannat där så länge den sjuke önskat - i något fall hela dagen då närmast anhörig befann sig på annan ort och inte hann fram förrän till kvällen.

Det har aldrig varit någon tvekan om att den som skjutsat/följt med till/varit sällskap på sjukhuset har fått räkna detta som arbetstid och vi övriga har delat på de frånvarandes arbetsuppgifter.

De fall jag varit med om med akut sjukdom har bl a varit hjärtinfarkt resp stroke.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Det har hänt mig och då ringde kollegorna ambulansen och min chef och en annan kollega satt med mig i receptionen tills sjukvårdarna kom, men det var ingen som erbjöd sig att följa med. Nu var jag i och för sig extremt suddig i skallen så jag kan ha fel om det sista, men det tror jag inte.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Vi har ingen policy på mitt jobb men det är självklart att ingen åker iväg ensam, om inte personen absolut vill och kan det. Precis som att det är lika självklart att någon finns kvar tills antingen anhöriga till person kommit eller att det är helt klart med hur den sjuke mår. Alltså om personen ska läggas in eller får komma hem m m.
Den som blir sjuk får gå till läkare på arbetstid utan avdrag och den följer med gör det på betald arbetstid. Dessutom jobbar man från ledningen med att få tag i den person som den anställde satt upp ICE.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Jag tycker frågeställningen om policy är lite konstig... Om någon skadar sig/blir akut sjuk så rycker man väl in och gör det som behövs/det som den sjuka vill - oavsett om det är en arbetskamrat/vän/familjemedlem/granne/nåt annat. Så resonerar i alla fall jag och jag kan inte tänka mig att min arbetsgivare skulle bedöma det annorlunda.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 971
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Whoever
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp