AKUT! Någon som kan lagar?

L

LindaK

Är det lag på att man inte får rida inne i ett stall?

Är det inte bara så att man inte bör göra det?
Behöver svar snabbt!

Sv: AKUT! Någon som kan lagar?

Vem rider inne i ett stall? Blir det inte lite trångt? Okej, jag har skrittat in någon gång barbacka och suttit av inne, men vi har också en väldigt bred och hög dörr och högt till tak.

Instämmer här. Varför ska man rida i stallet?

Tror inte det finns en lag på det!

Jag har gjort det många gånger, 6 meter i tak så ibland hoppar man av/på inomhus.

Varför inte "rida" inomhus när man "kör" häst inomhus?:p

Finns la ingen lag på det, men själv tycker jag man inte är så smart om man rider inomhus.

det är väl ingen lag på att man inte får rida i stallet, jag tror det är ur en säkerhetssynvinkel.

Vem rider inne i ett stall? Blir det inte lite trångt? Okej, jag har skrittat in någon gång barbacka och suttit av inne, men vi har också en väldigt bred och hög dörr och högt till tak.

När man sitter på en unghäst första gången så är det bra att göra det i boxen där unghästen känner sig trygg. Dock är väl inte det att jämställa med att RIDA ;)

/Lizzie

okej, det har jag aldrig hört att man har gjort förr. jag alltid förstått att hästen skall ha förtroende för den personen som sätter sig på den första gången/ är med och håller i. sedan kan platsen vara var som helst, tex ridbanan där hästen tidigare fått positiva upplevelser. Jag har alltid sett box och hage som områden där hästen får äta och vara ifred. hantera den kan man göra på alla andra platser.

okej, det har jag aldrig hört att man har gjort förr. jag alltid förstått att hästen skall ha förtroende för den personen som sätter sig på den första gången/ är med och håller i. sedan kan platsen vara var som helst, tex ridbanan där hästen tidigare fått positiva upplevelser. Jag har alltid sett box och hage som områden där hästen får äta och vara ifred. hantera den kan man göra på alla andra platser.

I boxen känner sig hästen trygg och det är därför det kan vara bra att sitta upp första gången i boxen. Eller börja med att hänga över hästen osv innan man sitter upp ordentligt.

Självklart ska det vara personer som hästen känner förtroende för. Vi var 3 st när vi satt in min förra häst när hon 2,5 år. En som ledde hästen runt i boxen, en som lyfte upp den tredje personen som till en början bara hängde över ryggen. Första gångerna så ledde man bara hästen ett varv i boxen, en person höll också i den personen som hängde/satt på hästen. Anledningen till detta var att ifall hästen skulle börja bock så skulle man dra ner ryttaren från hästryggen. Det går mycket fortare än att försöka ta sig av en bockande häst, allt för att slippa skrämma upp hästen i onödan då det kan vara traumatiskt för hästen att ha en person som ramlar av. När vi gjort denna variant av insittning några gånger så fortsatte vi sedan arbetet i paddock.

/Lizzie

På galoppen hoppade vi alltid upp och av från hästarna i stallgången utanför boxen. Breda stallgångar, högt till tak o breda dörrar. Ur säkerhetsaspekt anser jag att det är säkrare att hoppa upp under sådana omständigheter inne. Dessutom är det ju inte direkt så att man sätter foten i stigbygeln o häver sig upp..

Är det lag på att man inte får rida inne i ett stall?

Är det inte bara så att man inte bör göra det?
Behöver svar snabbt!

Vem är så dum att man rider inne i ett stall???:eek:

det måste väl vara ett "dumt skämt" bara...

Att man sitter på sin häst i boxen må vara hänt kanske men att rida....suck

nej, det finns det inte. utanför landet finns det ett galoppstall som är så jädrans stort så hästarna skrittas inomhus.

Det finns ingen lag som säger att du inte får rida i ett stall.

I mitt tycke beror det på vem som gör det och varför.

T ex använder sig en av de mest kända unghästutbildare som ofta tar emot det "svåraste" fallen sig av att sitta upp och skritta i stallgången den första tiden. H*n vet vad han sysslar med och h*n brukar få de mest omöjliga hästar ridbara till slut.

I Skåne hände en olycka för några år sedan, en häst sprang in i stallet med ryttaren på och ryttaren avled av sina skador hon fick när hästen gick omkull inne i stallet, så det är inte att rekommendera bara för nöjes skull.

Tydligen gör jag en stor skillnad på att rida, och på att åka häst...'

är visst ganska ensam om det verkar det som:angel::grin:

För upplysningens skull, så rider jag INTE inne i stallet. Men häromdagen satte jag upp min dotter på min häst, som då stod uppbunden i stallgången. Detta för att hon var lite rädd och hästen då stod still, och jag kunde helt ägna mig åt att stötta min dotter ssom så gärna VILLE sitta upp och rida lite. Efter hon suttit upp, så vände jag hästen och gick (ca 3 meter) ut genom stalldörren. Var ca 3-4 meter i takhöjd och hästen är snäll och lugn inne.

Jag frågade för att stallägaren blev fullständigt tokig:crazy: och hävdade att det är lag på att man inte får rida i stall. Jag menade då att det INTE finns nån lag på det, utan att man inte BÖR göra det ur säkerhetssynpunkt. jag gör normalt inte så, men denna gången gjorde jag ett undantag för min dotters skull, som så gärna ville, men inte vågade utomhus, för hästen gärna börjar gå meddetsamma. Gjorde bedömningen att det var säkert för henne, eftersom jag känner min häst och jag dessutom höll i min dotter hela tiden.

Jag har inte "sagt" någonting om ditt agerande, utan bara funderat allmänt.

Jag tolkar inte det du beskriver som att RIDA, utan enbart att din dotter åkte på hästen några meter. Det tycker jag är en enorm skillnad - mina barn har suttit i boxarna på hästar många gånger som små.
Samt att vi alltid sätter oss på unghästarna de första gångerna i boxen...

men att kalla det rida.... det är det jag inte köper:D

Där jag jobbade innan red vi ofta genom stallet mellan ridhuset och utebanor. Vi hade en iaf 5 meter bred stallgång och det var högt i tak med stora portar. Känner flera på stora anläggningar som oftast sitter upp/av inne i stallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 461
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar