AKUT hjälp!!

_Skifting_

Trådstartare
Nu är det så att "min" älskade häst har fått både Borelia och Erlicha (Stavning) ...:cry:
Dessutom så skulle ett annat test kontrolleras lite mer ingående för att han har/haft en kraftig infektion i kroppen..
Tänk om han har haft det enda sedan jag började med honom?? :confused:
Vi märkte att något var fel, när jag skulle ta ut honom på en lättare dress. träning och han kändes precis som han var helt less och uttråkad av det och liksom loj på något vis..
Nänä, tänkte jag.. vi sticker väl ut en runda i skogen.. Men där blev han bara värre.. vinglade över vägen liksom, svår att hålla mellan skänklarna, avtrubbad, men endå samtidigt nojjig och tittig..
"han har kanske ont!?", tänkte jag då och red hem ist. tar in honom och klämmer igenom honom.. inte en antydan till att vara öm någon stans.. Jaha- får väl ta att longera honom så jag kan se om han markerar då.. (Hade ju bara skrittat innan) Han hann inte springa mer än 2 varv när hans framben bara viker sig och han stupar rakt ner i grusen.. River upp ett ganska stort sår på nosvingen (som jag nog fattar hur han har fått från början) , skrapar mulen och blir lite varm och svullen om vänster framknä, men dock utan markering el. dyl.
Tillkallar vet. (Detta var förra tis.) och han tar blodprov. säger till mig att jag ska rida honom som vanligt, men vara mycket uppmärksam på om han känns konstigt och då ta det lugnt..
Får då provsvaren igår.. Och han har allt!!
Men nu till problemet.. jag vet inte vad det är och hur det utspelar sig i kroppen på dom.. vad är symptomen??
Och det viktigaste.... är det dödligt.................

Snälla nu Bukefolket.. hjälp mig.. jag går snart under av oro....:cry:

Senast ändrad:
Sv: AKUT hjälp!!

Om din häst har fått konstaterat både Borrelia och Erlichia så ska den ju inte ridas utan behandlas med penicillin omedelbart.

Dessa sjukdomar ger just såna diffusa symptom som du beskriver, ovilja till arbete, vinglighet mm.

Hej vad jobbigt!men som sagt vila vila vila och antibiotika omedelbart!
det kan ju bli hjärtsäcks inflammation am man rider med så kraftiga infektioner i kroppen!
se till att han äter och framförallt dricker ordentligt!
Hoppas att han blir bra snart!/Linda!

Usch va hemskt.Men skönt att den får medicin nu iaf. Jag har gått och funderat lite på det där..mina har haft så himla mycket fästingar i sommar och tänk om de bär på det utan att jag vet om det :eek:
Men blir det alltid symptom?eller kan man gå där ovetandes hur länge som helst?Om man inte tar ett blodprov förstås..

Borelia är inget farligt, det tar man bort med Antibiotika, det är väl värre med elichian, den kan ju återkomma tror jag, men det pågår mycket forskning om elichia och rönen ändras. Har ingen erfarenhet av elichia.
Min häst har haft Borelia och den botades och har varit frisk sedan dess. Fråga din veterinär om råd.

hmm... medecin får han inte just nu.. skulle tydligen utredas först hur länge han haft den osv.. fattar inte ett dugg.. en kompis häst hade exakt samma värden som "min" och tog blodprov samma dag.. och den får beh. jaja.. hoppas ju att vet. vet vad han gör... Allt jag vill är att han ska bli frisk.. Men vet. sa något om att kroppen kan redan ha tagit hand om det och han skulle gå igenom proverna, eftersom det såg ut som han hade en infektion oxå.. då var det tydligen viktigt att behandla den först, annars slog dom bara ut varandra... (tror jag)

mm.. det är ju så svåra symptom.. dom kan de ju få av vädret, vätske/salt-brist, träningsverk mm... Tur att man är uppmärksam iaf... Hästens ägare kunde inte märka något på honom den dagen han ramlade.. Men han har fått vila sen dess iaf.. ville svullnaden skulle gå ner först och ha provsvaren.. Glad är jag nu att jag hängde in sadeln.. :crazy:
Men var där igår och badade och gjorde honom fin ist.. sen gick vi en runda i skogen tills han var torr.. inga krav, bara mys... faktiskt riktigt trevligt det oxå.. nu ska vi bara kontrollera med vet. om det är lönt att försöka få honom ok till tävligsdebuten den 29/9 i en LD dressyr... Man kan ju gå med honom i början iaf. så han håller igång musklerna.. Kanske tömköra lite i bara skritt.. Ska prata med honom om det..

Tack alla för svar.. är ju så orolig nu...

Min häst hade båda runt 95-96 hon är fortfarande inte bra och kommer nog inte bli heller eftersom det kan bli kroniskt av båda, har fortfarande men av båda, värk och stelhet vid kyla av borellian och nervskador från erlichian, vilket resulterar att hon blir blind ibland och även mkt ljudkänslig ibland (vet ej från vilken av dom det kommer).

Hade jag vart du så hade jag definitivt inte gjort något med honom och lagt ner tävlingsdebuten, Jag har inte haft borrelia själv men jag har bekanta som haft det och tro mej de har mått skit i flera veckor till och från. Min mamma fick i somras med främst feber och ledvärk (ledvärken låter det som din häst har o den gör outhärdligt ont när den kommer enligt mamma, min häst hade också ledvärken vilket gjorde henne helt plötsligt halt och lika plötsligt ohalt)
Mamma fick borellian ca 2 mån sen och fick pencillin snabbt och hon mår fortfarande dåligt, trött och feber till och från. Hon kan vila och säga när hon mår dåligt det kan inte hästarna

Tro mej dom mår ofta mkt sämre än vi kan ana (Hade mkt kontakt med Veterinärer som forskade om båda sjukdomarna när min häst var sjuk)

Hoppas att din pålle blir helt frisk men som sagt för hans skulle är det bra att ta det lugnt:crazy:, det kommer fler tävlingar:idea:

jadå.. det var inte så att jag MÅSTE tävla... vill ju i första hand att han ska bli ok.. Men han har inte haft någon antydan till att ha ont, förutom då när han ramlade.. pysslar bara med honom nu och går med honom.. Det är väl ingen fara?? Vill ju endå att han ska rulla igång musklerna lite, så han inte blir stel.. måste göra mer ont då...(?) masserar honom för att få en blodgenomströmning i musklerna och mjukstretchar honom.. Detta har jag alltid gjort, så ingen skillnad för att han är sjuk.. blir ju lite mer pill och så bara.. Tänkte faktiskt tömköra honom istället för att leda honom, då jag har gjort en tabbe i min träning med honom och lärt honom gå bakom mig när jag leder, då det är lättare vid grindar och dyl. men han är dessvärre väldigt tittig när man är ute med honom och hoppar och studsar lite överallt.. något obehaglit att ha 675kg prec. bakom då.. :angel:
Men när jag tömmar honom så går han mycket bättre.. Kan väl inte vara skadligt om vi går ut i skogen ca en halvtimme/timme ca varannan dag i bara skritt och gör som vi brukar när jag leder honom, bara att jag går bakom honom ist...?

Vad hemskt att din inte har blitt bra.. Går h*n bara som sällskaps häst nu eller den går att rida och använda??

Tack för svar

Jag hade låtit hästen stå helt. I hagenkan han själv välja om han vill gå omkring eller stå och vila.

Man vet ju själv hur risig man är när man har en infektion/feber i kroppen. Jag hade aldrig gått med på att gå ut i skogen ½-1 timme då!

Jag pratade prec. med hästens ägare och han hade pratat med vet. och enligt honom så skulle han röra sig i lättare träning, typ, gå en runda osv. de dagar han inte har feber och känns pigg och fräsh...
Så jag gör som ha sa.. Hoppas nu han blir bra oxå.. lilla älskade fina...
men jag tempar honom alltid.. och han har ingen feber just nu.. känns pigg och vaken..hade ju så gott som fått igång honom helt och nu är han springing och vaken... Jag menade inte konstant skritt.. utan gå lite, stanna och beta, kela lite och gå lite till.. finns en supermysig runda med massa gläntor och mjuk väg.. Bara kela och gå lite.. skulle ju aldrig drömma om att ta ut honom om han hade feber.. tempar honom när jag kommer ut och strax innan jag går hem.. han har inte haft feber än..

läger in en bonus bild på sjuklingen:

14207892.jpg

ursäkta...jag läste fler inlägg samtidigt och missuppfattade :D
Hoppas det blir bra till slut iaf.

ja du, dom kan få alla möjliga symtom.
Sedan kan dom få föjldsjukdomar oxå, vet en som fick lunginflamation pga hon var så nedsatt.
Tyvärr kan de bli kroniskt.

min polle har haft de två gånger. erlichia då alltså.
2 mån efter jag köpt henne blev hon dålig andra gången. Då fick hon 40 graders feber o vinglade fram.
Hon var hela tiden sen ja köpte henne tjock i benen. men ja trodde de berodde på träningen.
efter den behandling hon fick omgående (då vet ansåg de var bätte att behandla än vänta på provsvar) så försvann alla hennes symtom. Benens svullnader var som bortblåsta.

I stallet där ja jobba innan så var de mycket vanligt förekommande sjukdom. en del verkade ha de kroniskt oxå.
Dessa blev halta o stannade totalt i loppen..

okej.. detta gjorde ju inte saken så mycket bättre... Tänk om han inte blir bra.... :cry:
Vill ju bara att "min" lilla älskling ska må bra och trivas med livet....

jo då, din häst blir säkert bra.

och OM (men antagligen inte) hästen får det kroniskt så är den inte sjuk hela tiden.
Dock är det ju inte så kul om den återfår det hela tiden..

Minns vi diskuterade det här om just erlichia med en veterinär. Han var skeptisk mot sjukdomen. Han ansåg inte att den var kronisk. Men detta var ett par år sedan.
Det forskas nog en hel del i ämnet.

Jag längtar o hoppas att ett vaccin kommer ut snarast!

Vilken tur att du inte fick för dig att trava den dagen du upptäckte att han inte mådde bra. Tänk om han hade gått omkull så med dig på :eek: Skönt att han verkar må bättre nu :bump:

Det kanske kan gå bra att gå ut på såna lugna promenader bara man är superobservant på hur dom mår och det kan ändra sej fort.

Min häst funkar jättebra som ridhäst när hon ser och när det inte är för kallt ute:idea:

Det här inte riktat till någon men jag blir så trött på veterinärer som säger att dom inte blir så dåliga eller att det inte kan bli kroniskt och blablablabla Vi hade tom en vet här som menade på att dom inte ens kan bli sjuka:eek::eek::devil: ursäkta var bara tvungen att gnälla lite:angel::D

Jag vill inte vara negativ på något vis men jag har tråkiga minnen då jag fick ehrlichia på min älskade, älskade hopphäst. Jag fattade inte allvaret då med den sjukdomen men det tar jätte, jättelång tid innan man kan överhuvud taget tänka på att rida, träna och framförallt tävla igen.

Ju snabbare behandling desto bättre reultat. Ju längre den haft ehrlichia desto längre tid att läka.

Borelia och ehrlichia botar man inte "bara" med penecillin, ok första steget är ju självklart men sedan tar det tid innan hästen kan läka ut om den någonsin gör det fullt ut. Det beror ju som sagt på hur länge den haft det.

Jag råder dig, låt hästen vila, vila, vila, tänk inte på ridning, träning eller tävling förrens du ser att hästen rör sig bra, springer och är glad i hagen, är pigg på ögonen, inte råkar ut för följdsjukdomar mm
mm.

Hoppas, hoppas allt går bra för er.

Vilken tur att du inte fick för dig att trava den dagen du upptäckte att han inte mådde bra. Tänk om han hade gått omkull så med dig på :eek: Skönt att han verkar må bättre nu :bump:

joo.. har drömt mardrömmar om det.. då hade det kunnat gå ÄNNU värre ju.. jag hade nog för det första försatt honom i obalans så han hade gått omkull ordentligt.. sen vill jag inte tänka på följderna...:crazy:
Men jag är j*vligt glad att jag var så uppmärksam på honom.. och igentligen så kändes han inte märkbart konstig.. ägaren (som fött upp honom) kunde inte se eller märka något.. och jag som bara hållt på med honom i 4-5 månader... tänk om jag bara hade viftat bort det och skyllt på vädret (varmt, fuktigt, tryckande och kvavt...)...

tack för omtanken..

tack så mycket för uppmuntrande ord och omtanke.. vrider mig här och önskar att det bara hade varit en hemsk, hemsk mardröm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka