Akut hjälp att tyda höanalys

C

Canoó

Fick höanalys idag från bonden jag köper hö ifrån men kan inte tyda den riktigt då den är gjord för nötdjur.

Det finns två olika sorters protein men jag vet inte vilken jag ska kolla på när de gäller häst. Någon som har kolla på om det är "råprotein" eller "effektivt råprotein"?
Jag tror det är råprotein men jag vill inte chansa när jag ska räkna ut foderstat.

Och en följdfråga hur bra mår en häst av att få 50/50 av hö och halm?
Funkar magen bra eller kan det bli konstigheter?

Jag vill bara ha svar av såna som är helt säkra och som verkligen kan det här.
Tack på förhand

Sv: Akut hjälp att tyda höanalys

När vi räknar foderstat till hästar använder vi "smältbart råprotein".
Jag är inte 100, men har bestämt för mig att det inte är samma som effektivt råprotein. Det går dock att räkna ut med den info du har enligt en formel, som jag tyvärr inte kan hjälpa dig med just nu för jag hittar inte min foderbok...

Och en följdfråga hur bra mår en häst av att få 50/50 av hö och halm?
Funkar magen bra eller kan det bli konstigheter?

Inga som helst problem för magen om halmen är av god hygienisk kvalitet. Däremot, halm innehåller bara energi ('kalorier') inget protein. Mycket mindre energi än hö, men om man ska ge 50 - 50 så gäller det att man har högt proteinvärde i höet, annars kommer kvoten mellan energi och protein bli helfel, och man behöva lägga till proteintillskott (vilket ger ännu några extra MJ på köpet).

Så, beroende på värden på höet och typ av häst kan det blir hur bra som helst med 50% halm, eller hur knas som helst. Men ingen fara för just magen.

Har mailat företaget som gjort analysen och frågat vilken protein jag ska gå efter. Väntar spänt på svar.

Inga problem med proteinvärdet. Det protein jag tror jag ska använda mig av ligger på 90.

Kommer endast behöva fodra honom med hö och halm med det här höet.

Synd att du inte hittade den. Alla hjälpmedel vid forderräkning är välkomna.

Fick svar på mailet jag skickade till företaget som analyserat. Fick analysen omräknat för häst och nu är problemet löst. Blev betydligt lägre värden, men inte dåliga.
Men hade aldrig trott att de skulle skilja så mycket mellan nöt och häst.

Om man tänker på att kossor har fyra magar och idisslar blir det begripligare. De kan utvinna så mkt mer än hästar.

Fungerar det med halm med höets 'hästvärden' då?

Har inte haft ork att kolla så mycket på det idag. Ska ta tag i det någon dag i slutet av veckan men tror det blir en del halm ändå.

Nyfiken fråga!
Vad fick du för värden på den första analysen på råprotein och effektivt råprotein?? Och hur mkt ändrade det sig sen??? Har också fått analys för ko, så nyfiken vad det kommer se ut sen...;)

Den effektiva fick jag ingen ny på.

Råptroteinet låg på 90 och MJ på 10.4
Sen räknade de om för häst på dessa två åt mig. Smältbart råprotein blev 45 och MJ 8.9.

Rätt nöjd med värderna för jag fick till en bra foderstat med hö och halm =)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka