AKUT HJÄLP!! Är min häst dräktig?!?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Carismagirl
  • Startdatum Startdatum
C

Carismagirl

Jag är väldigt fundersam om min ponny är dräktig.
Vi fick hem henne i augusti efter att ha bara stått i ett år.
Dom sa ingenting om någon hingst eller så, men det kan vara så att
förra ägarens bror inte ville få henne såld för att han tyckte att hon skulle stå hos honom som sällskapshäst.
VI HÄMTADE HENNE HOS HANS BROR!
Och då hon kom till oss så va hon väldigt uppsvälld men hade inte så mycket mat i hagen.
Sedan efter en månad heller så tappade hon allt, revbenen syntes ordentligt.
Vi gav mer och mer mat men det hjälpte inte så speciellt mycket.
Vi pratade med en veterinär och hon sa att det var bara att fortsätta ge henne maten. Det blev lite bättre men plötsligt för ca 1 månad sedan så gick hon upp i vikt i rasande fart.
Jag tog mej en funderare och hon har inte haft någon riktig brunst sedan hon kom.. (kom i augusti) det har runnit som klegg ur henne bara.. :S har ingen erfarenhet alls om dräktigheter men jag ser skillnad på en dräktig och en fet häst..
Och hennes mage är som en trekant, och lite bucklig, inte mycket alls, men det syns.
Hon är sur när man ska spänna sadelgjorden och det var hon inte alls förut.. Och föser bort hennes kompis ifrån maten mycket mycket mer nu, vi har fått köpa 1 bal åt dom var för att den andra ska få äta, är ocså sur i allmännhet också.
BEHÖVER HJÄLP!!

Sv: AKUT HJÄLP!! Är min häst dräktig?!?!

Ja det säkraste sättet är väl att ta ut en veterinär och kolla.

Jag är väldigt fundersam om min ponny är dräktig.
Vi fick hem henne i augusti efter att ha bara stått i ett år.
Dom sa ingenting om någon hingst eller så, men det kan vara så att
förra ägarens bror inte ville få henne såld för att han tyckte att hon skulle stå hos honom som sällskapshäst.
VI HÄMTADE HENNE HOS HANS BROR!
Och då hon kom till oss så va hon väldigt uppsvälld men hade inte så mycket mat i hagen.
Sedan efter en månad heller så tappade hon allt, revbenen syntes ordentligt.
Vi gav mer och mer mat men det hjälpte inte så speciellt mycket.
Vi pratade med en veterinär och hon sa att det var bara att fortsätta ge henne maten. Det blev lite bättre men plötsligt för ca 1 månad sedan så gick hon upp i vikt i rasande fart.
Jag tog mej en funderare och hon har inte haft någon riktig brunst sedan hon kom.. (kom i augusti) det har runnit som klegg ur henne bara.. :S har ingen erfarenhet alls om dräktigheter men jag ser skillnad på en dräktig och en fet häst..
Och hennes mage är som en trekant, och lite bucklig, inte mycket alls, men det syns.
Hon är sur när man ska spänna sadelgjorden och det var hon inte alls förut.. Och föser bort hennes kompis ifrån maten mycket mycket mer nu, vi har fått köpa 1 bal åt dom var för att den andra ska få äta, är ocså sur i allmännhet också.
BEHÖVER HJÄLP!!

Visst kan hon säkert vara dräktig, men ta du ut en veterinär. För dte finns ston som har dräktighetsmagar men som sedan är tomma i alla fall, så är man inte helt säker på att stoet är dräktigt ska man inte endast gå på magen..

/Diana

SnÄlla Svara NÅgon Foooort!!!!

Det är det att om hon va dräktig så skulle de svara på väldigt många frågetecken.. Och det är väldigt misstänkt.. Ringer min veterinär imorrn och kollar..

Ingen på det här forumet kan berätta för dej om din ponny är dräktig eller ej. Du får ringa ut en veterinär förslagsvis efter påsk.

Hur ser ponnyns foderstat ut? Hur stor är hon?

hon är en maxad C-ponny, väldigt ädel i typen.
smal, spänstig.
Äter betfor, kli, havrekross, kraftfoder.
Väldigt svår att hålla hullet på..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 383
Senast: Celinehenn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka