Akut: Eksjösele - någon som vet?

M

Mayara

Har fått erbjudande om att köpa en loksele märkt "Eksjö" till min shettis för 1800:-. Denna sele ska tydligen vara ett gediget gammalt hantverk. Någon som känner till dessa selar. Tyvärr har den bara en gjord. Är detta ett bra pris eller gör jag en dålig affär?

Mayara :confused:

Jag har faktisk haft en "Eksjö"-sele. Den var IDENTISK med värmlandsselen dom säljer på hööks. Min var ochså relativt gammal och var vit på putan på lokorna (även lädret på putan var vitt), det var även hööks` sele på den tiden, så jag mistänker att dom är sydda av exakt samma "sadelmakare". Lädret var bra och selbeslagen galvade så det var ingen rost. Svansremmen var dock inte av samma kvalitetsläder (ej hällre hööks Värmlandsselen hade bra svansrem tidigare.. Lädret spricker lätt. Att selen inte har dubbla gjordar är inte bra, men du kan lätt sätta din en. 1800,- var lite dyrt tycker jag.. Den kostade nog inte mycket mera när den var ny..

Vad spännande! Jag går i skola i Eksjö, så en sådan skulle man ju nästan ha :D :idea: Dock har jag ingen aning om vad det är för sele annars.

Mvh//Sofia

Jag har också en Eksjösele! Med vitt läder. Min köpte jag för 400 så 1800 låter mycket. Min sele var bra kvalité men den är ju inte ny presic... tror inte att någon Eksjösele tillverkats de senaste 20 25 åren.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 504
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 128
Senast: Thaliaste
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar