Sv: AKUT eksemproblem, vilket medel dämpar klådan DIREKT?
Provar att fråga här istället för starta en ny tråd. (hoppas TS ursäktar
)
Köpte en Tysk imp i våras som varit i svergie några år (dock på försäljningstall med lite utevistelse).
I våras fick blev han snorig och hostig och fick ventipulmin och fabrol ca 2 veckor senare fick hela hästen nässelutslag som inte försvann trots att jag avslutade medicineringen (trodde ju att det berodde på den)
Han var hela perioden hängig och flåsig och dålig i magen till och från.
La flugtäcke på och såsmåningom försvann nässelutslagen och han har gått med flugtäcket dygnet runt hela sommaren. Intsallad på nätterna.
Nu nyligen När det blev kallare på nätterna slutade jag med flugtäcket och han fick ett natttäcke på sig och naken på dagarna.
Nu är hästen återigen hängig, dålig i magen och svullen i skapet av bett, tyckte mig även se en antydan till nässelutslag men flugtäcket åkte på illa kvickt igen. Han kliar svansen, inte så den blir försvinner men täcket är trasig baktill så han kliar sig nog en del plus att han vill gärna bli kliad över hela kroppen (sticker ut rumpan, lyfter på bakbena, vill stå o klia hela tiden med kompisen)
Så jag antar att han är Knott/myggkänslig?
Mina frågor till er som kan detta är
*Blir de dåliga i magen av knotten? (reaktion i hela kroppen?)
*blir de flåsiga vid ridning?
*Vad ska jag göra som första åtgärd för att dämpa?
*ska jag ta bort honom från gräset
Jag har ídag köpt exemtäcke som han kommer ha dygnet runt nu, jag ger mag&tarmbalans från krafft men verkar inte hjälpa så bra
*Linfröolja har jag läst här, är det för magen?
*Ska jag tvätta hela honom i något schampoo, vad?
Tacksam för tips av er med (som jag förstår) mycket erfarenhet av detta, då jag inte har någon alls själv!