AKUT eksemproblem, vilket medel dämpar klådan DIREKT?

Sv: AKUT eksemproblem, vilket medel dämpar klådan DIREKT?

Har jag skrivit att det är mot grav eksem?

Jag smörjer in min dam med Propyderm vilket på henne fungerar jättebra, den smörjer in och håller hennes mankam mjuk och fin. Självklart använder jag medel för att stöta bort insekter och så även täcke.

KL

Hur sannolikt är det att hästen får eksem av mygg?
Min ponny har varit nästan symtomfri så gott som hela sommaren. För tre veckor sen tog jag av täcket, inga problem alls. Han har inte haft minsta antydan till att klia sig.
Men idag hade han väldig klåda i mankam och svans.. Knotten är nästan borta, dessutom står han på stall från ca 18-06. Men myggen är ihärdiga och aktiva så gott som hela tiden.
Funderar på om det kan vara de som orsakar problemen? :crazy:

Ja, det finns hästar som är allergiska mot mygg. Kontakta en veterinär som är utbildad på hud/eksem.

Som kan göra vad? :crazy: Bara säga att "jo, hästen har eksem". Det vet jag redan, har trots allt haft honom i snart tio år..

Stor sannolikhet, knottkänsligheten brukar generera i att de reagerar även på andra bitande insekter, knott finns fortfarande och man brukar få en kläckning i slutet av augusti så uteslut inte dom redan nu. Knotten har en otäck förmåga att finnas trots att man inte tror att de finns där.

Mjo, fast jag själv är ju ute utan att märka av dem. Sen står hästarna i stängt stall. Det var helt knottfritt när jag åkte därifrån vid åtta halv nio ikväll.
Men visst, jag vet ju att han är känslig för knotten. Varför så kraftig reaktion nu, när allt gått så bra i sommar (även när han gått utan täcke)?

Hästen har utsatts för insekter hela våren och sommaren, immunförsvaret är helt slut och orkar inte försvara mer.

Som kan göra vad? :crazy: Bara säga att "jo, hästen har eksem". Det vet jag redan, har trots allt haft honom i snart tio år..

För att kunna konstatera allergi mot mygg måste det konstateras av en utbildad veterinär med inriktning hud/eksem. Göra pricktest/blodprov - vet ej vad som är bäst lämpat just nu eftersom det är många år sedan min utreddes.

Är det mygg finns det hjälp. Är det knott finns ingen hjälp ännu förutom förebyggande som tagits upp i fler trådar.

Ja fast jag skulle inte kosta på mig en sådan utredning, då är det billigare att smeta på den ett täcke tills alla kryp har försvunnit för den här säsongen. Helt klart kliar de sig av mygg, det gör to m hästar som inte har eksem.

Vid 21 blecket är den värsta invasionen i gång hos oss, vid 20 står man ut men banne mig inte efter klockan 21. Och knott finns det rikligt av, speciellt efter regnet kom.:crazy:

Ja, jag har ingen aning vad det kostar idag. Min testades och det gick via försäkringen för flera år sedan.

Skyddas hästen från start klarar den sej bättre till hösten också.

Nej nej, han har haft täcke sen i mars när snön började smälta! Det var någon (några?) dag när jag inte var hemma som stallägaren plockade av det. När jag kom hem igen var han fortfarande precis lika fin.
Här på slätten har det varit så blåsigt och regnigt att insekterna inte varit framme, och dessutom står han som sagt i stängt stall om nätterna (knott flyger mycket sällan in). Det som konfunderar mig är att aldrig, aldrig under våra 8 år tillsammans har han haft den här reaktionen, framförallt aldrig så här sent.

Jag har inte känt av några som helst knott här, oavsett tid på dygnet. Vi kanske har tur, vad vet jag.

Misstänker du mygg så finns det behandling men då måste hästen gå igenom undersökning o bekräfta..... far den väldigt illa eller kan du klara av det med spray o så? Hästdeo från Föllinge är bra effekt på just mygg. Mygg behöver tjockare täcke än vanligt eksemtäcke också.

Ja för mig är det inte sent trots att vi bor längre upp än dig, och har det uppstått klådproblem i någon form under en säsong så har de kommit "sent" dvs när vi har stallat in. För min del tror jag att det kan hänga ihop med att man släpper av lite på rutinerna, i ert fall kanske det helt enkelt är så att din häst börjar bli mer känslig.

Provar att fråga här istället för starta en ny tråd. (hoppas TS ursäktar :o)

Köpte en Tysk imp i våras som varit i svergie några år (dock på försäljningstall med lite utevistelse).

I våras fick blev han snorig och hostig och fick ventipulmin och fabrol ca 2 veckor senare fick hela hästen nässelutslag som inte försvann trots att jag avslutade medicineringen (trodde ju att det berodde på den)
Han var hela perioden hängig och flåsig och dålig i magen till och från.

La flugtäcke på och såsmåningom försvann nässelutslagen och han har gått med flugtäcket dygnet runt hela sommaren. Intsallad på nätterna.

Nu nyligen När det blev kallare på nätterna slutade jag med flugtäcket och han fick ett natttäcke på sig och naken på dagarna.

Nu är hästen återigen hängig, dålig i magen och svullen i skapet av bett, tyckte mig även se en antydan till nässelutslag men flugtäcket åkte på illa kvickt igen. Han kliar svansen, inte så den blir försvinner men täcket är trasig baktill så han kliar sig nog en del plus att han vill gärna bli kliad över hela kroppen (sticker ut rumpan, lyfter på bakbena, vill stå o klia hela tiden med kompisen)
Så jag antar att han är Knott/myggkänslig?

Mina frågor till er som kan detta är

*Blir de dåliga i magen av knotten? (reaktion i hela kroppen?)

*blir de flåsiga vid ridning?

*Vad ska jag göra som första åtgärd för att dämpa?

*ska jag ta bort honom från gräset

Jag har ídag köpt exemtäcke som han kommer ha dygnet runt nu, jag ger mag&tarmbalans från krafft men verkar inte hjälpa så bra

*Linfröolja har jag läst här, är det för magen?

*Ska jag tvätta hela honom i något schampoo, vad?

Tacksam för tips av er med (som jag förstår) mycket erfarenhet av detta, då jag inte har någon alls själv!

Jag tror nog att det är så att han blir knott/myggkänslig pga att han är dålig i magen inte tvärtom.
Ang schampo så tycker jag grönsåpa är bland det bästa att tvätta min häst med, grönsåpa är lätt antibakteriell, återfuktande och mild och skonsam mot både häst och natur.

Resten hoppas jag på att någon annan med längre och mer erfarenhet svarar på :D

Hästen kan mycket väl ha allergener mot fler saker. Det är vanligt att ex knottallergiska hästar har andra allergener. Du bör undersöka hästen av kvalificerad veterinär som kan detta för att utreda vad som pågår.

Det kommer jag absolut att göra, vill bara försöka bena ut för att veta vad jag skall säga. Det är så svårt att komma till klinik och säga att "hästen mår inte bra"

Hur gör dom för att fasttälla allergier? Gör de blodprov och i så fall, kan de göra det när som helst eller bara när hästen mår dåligt?

Nu regnar det här idag och kommer bli kallare igen så förmodligen förvisnner knotten.

Tack för ditt svar! Jo visst kan det vara tvärtom med magen. Det är bara det att det var precis på samma sätt i våras, därför undrade jag om det hängde ihop. Det är så svårt när det är massa olika faktorer samtidigt att veta om det hänger ihop eller inte.

Hur som helst var hästen bättre igår -både i magen och i huden. Ville inte bli kliad alls.

Det är länge sedan min häst undesöktes, jag hade redan kontakt med en veterinär som är utbildad på hud o forskar om eksem, först togs blodprov och sedan förbereddes pricktest (detta gjordes i östergötland). Kanske det idag räcker med blodprov? Jag har tyvärr inte hängt med. om det utvecklats på detta område. Har du möjlighet höra för hur det är där du bor, om det finns veterinärer som är inriktade på allergi/eksem (hud) borde du o hästen få kvalificerad hjälp.

Jag hade ju tur att redan ha kontakt med en duktig veterinär på detta område..... Så det var en självklarhet fixa till o förutom grav knotteksem hade han kvalsterallergi. Med kallstall, dammfritt strö o hösilage blev han som en ny häst. Linfröolja o sånt gav jag ju med, inget kraftfoder o allt som jag tror på då. Så länge hans mage mådde bra o han fick röra sig mycket ute o ridas var eksemet minimalt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 451
Senast: Simply me
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 591
Senast: Jaag
·
D
Hästvård Hej! Jag har en 4-årig isis som inte haft några eksemproblem tidigare men har nu i sommarhagen några träd som han har börjat klia sig...
Svar
12
· Visningar
1 403
Senast: Danesh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama