AKUT eksemproblem, vilket medel dämpar klådan DIREKT?

Sv: AKUT eksemproblem, vilket medel dämpar klådan DIREKT?

RB86 tappade min ena häst all päls på området av så det skulle jag aldrig använda på en häst igen. Hästen kanske är allergisk mot det du kladdar på?

Prova Nylanders.

Nylanders har jag provat förr, gav inget resultat. RB86 har jag använt i flera år nu, inte visat några symtom tidigare. Dessutom sprayar jag det mest över täcket, tycker det blir så kladdigt och äckligt i pälsen. Tänkte att det borde räcka med Switch och Ultrashield..
Men det är fruktansvärt med insekter just nu! Tyvärr hjälper det inte att stalla in, det är ett stall med öppna väggar så att säga, så det är lika mycket insekter inne som ute.

Kill itch eller vanlig benzylbenzoatlösning, funkar till 100 procent på direkten. Det är det ENDA av allt skit jag testat som verkligen funkar i längden. Ger omedelbar lättnad, läker och skyddar mot knott och pälsen växer ut fint och fort. Svårt att få tag på Benzylbenzoatlösningen i sverige, Killitch är samma sak men dyrare. Givetvis måste hästen täckas också.

Kortison funkar givetvis också men är ingen bra lösning i längden.

I akut stadie som i "lindra klådan på minuten" använder jag IsSpray från AMC. Sprayar hela mankammen och övre delen av halsen samt hela svansen, rikligt. Har bara behövt använda den några gånger en sommar och jag kunde riktigt se paniken bara rinna av hästen efter att jag sprayat den.

Därefter är det horsol, switch och Föllinge MD myggdeo som gäller, i kombination med uppstallning när det är mycket insekter ute samt täcke och huva på. Hagvistelse i en "öppen" hage utan några som helst möjligheter att klia sig, oftast tyvärr ensam eftersom de brukar vara duktiga på att få andra hästar att klia dom.

Is spray ska INTE användas på områden med och i närheten av sår, det svider något alldeles för :devil: och dessutom avråder tillverkaren från det.

gud ja, det svider ju bara man har en liten rift på fingern! huuuuh... :crazy:

Fast jag har inte använt det i sår, var visst oklar med det. Skulle tro att det svider utav bara tusan, ja. I såna fall vet jag inte om jag vågar rekommendera horsol heller, vet inte om man får använda det i sår.

Har hästen sår i exempelvis mankammen så kan man säkert spraya/badda på sidan av mankammen, det ska vara djupverkande så det är inte omöjligt att det lindrar. Prova går ju alltid. :)

Tvätta med Lactasyd (stavning) el liknande och rikligt med ljummet vatten, morgon och kväll, ser det ut att bli inflammerat, kontakta vet.

Har en kompis som har en islandshäst med mycket eksem. Han har aldrig haft så mycket man och svans kvar som detta året och inte alls stor sår detta året om man jämför med förut. De använder sig av olika medel så som de sprutar på, men något nytt som de provade för i år var några örter de köpte hos en som sålde foder, ska ta reda på vad de heter. Men det är typ olika blommor och örter som man blandar med i fodret.
Nu visar sig knappt eksemen alls, och han har alltså EXTREM eksem annars.
Men ska kolla upp detta så återkommer jag :-)

Vart får man tag på Horsol?

Hos N-vet kan man beställa.

KL
Min lilla ponny verkade må bättre idag. Såren hade dragit ihop sig och han kunde kissa utan problem. Så nu hoppas jag att de inte spricker upp igen :crazy:

Nu har du fått massa bra tips redan, men jag har ett för alla ägare till eksemhästar. Det går att framgångsrikt behandla i förebyggande syfte med Atarax i kombination med Omega3, Atarax innehåller ett antihistamin och Omega3 förstärker effekten. Det kan man börja med i typ Mars för att förebygga, tala med era veterinärer, förhoppningsvis har de koll på detta. Annars kan man hålla ett öga på den intensiva forskningen som pågår i USA, där de har stora problem med eksem (och gott om pengar), de håller på att ta fram ett DNA-vaccin, som troligen kommer släppas om några år.

Ska också tillägga att det kanske inte passar alla hästar, men som sagt, det borde era veterinärer ha koll på ;)

Det är mycket gammalt, om du söker på linfröolja så får du se. Atarax är inte nödvändig vid dessa lägen om man börjar ge omegafetter långt, långt före säsong. Med långt före menas årsskiftet senast före eksemsäsongens början.

Själv ger jag året runt, och har numera häst utan symptom.

Nu så ville TS vet hur man tar sig an detta akut, och det kan vara svårt att bryta akut. Hur snabbt är väldigt individuellt.

Skulle behöva tips om vad jag ska göra med hans skap och snopp.

För att förebygga nya insektsangrepp, så jag har skrivit det i andra trådar, men jag använder Tar Plaster - sårplast med tjära - på skapen. Håller de superfina, och obitna.

I övrigt är jag fortfarande förbluffad över hur himla FIN min är i år, trots att jag nu HELT slutat 'smörja och dona', utan bara sprayar insektsmedel 'som på en vanlig häst' - och har täcke givetvis.

Smorde med bensylbensoat i början av säsongen. Sen är frågan vad av 'övrigt' som hjälpt - han går inte ute nattetid - det gjorde han dock knappt förra året heller och då var det sämre ändå. Men i år hann jag på med täcke + benso TIDIGT, och sen har jag 'på grund av Boj' :angel: börjat ge Linfröolja. Dock började jag 'för sent' och ger 'för lite' för att det eg borde ge effekt nu? Jag törs dock inte sluta för att se om linfröoljan ger ngn skillnad..

Be veterinären skriva ut bensylbensoat 35% i sebum har haft två hästar med extrema besvär som nu är eksemfria samt även att de går utan täcken ohc klarar sig mkt bra, annars är horosol ganska effektivt men bensylen är väldigt bra...

Jag tror att det trots allt är bensoaten som gör det, jag har nämligen sett samma sak. även den som hade det riktigt tufft förra året är så gott som klifri utan några större ansträngningar. Har gett det till ett par inackorderingar med riktiga eksemhästar.

Bensoaten är ju väldigt klåddämpande samtidigt som den funkar repellerande mot knott och annat fanstyd som det verkar
Jag kör den tillsammans med andra myggmedel i förebyggande syfte även på de som inte är särkligt kliia.

Till Ts , försök få tag i Bensylbensoat, det är det enda som verkligen dämpar klådan direkt och vi har även haft det på häst som redan fått uppkliade sår, verkade inte irretera.
Helt oslagbart. Beställer från england.
Bor du nära storstan kan du få hämta en flaska hos mig om det är akut.

*kl*

Har försökt att få tag på ren Benzyl benzoat iår men det är kört.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 451
Senast: Simply me
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 591
Senast: Jaag
·
D
Hästvård Hej! Jag har en 4-årig isis som inte haft några eksemproblem tidigare men har nu i sommarhagen några träd som han har börjat klia sig...
Svar
12
· Visningar
1 403
Senast: Danesh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix