AKUT eksemproblem, vilket medel dämpar klådan DIREKT?

Sv: AKUT eksemproblem, vilket medel dämpar klådan DIREKT?

Vart har du tittat då?

Man får beställa från england och ofta vara ute i god tid då det säljer slut, men nu finns det inne på http://www.chemistdirect.co.uk/benzyl-benzoate-25-application_1_9372.html och till ett bra pris och bara ett par dar leveranstid på.

Ren bensoat är nog svårt att få tag på och ingen större vits med när den utspädda är så pass billig, den här varianten går det ju att blaska på rakt upp och ner.
Ska masseras in i man och svansbotten ordentligt och så kör jag lite under mage och juver/ skap.

Senast ändrad:

Inte nu längre va? De skickar nog inte till Sverige, mest troligt därför att dom inte får det.

det finns inga som helst restriktioner för benzyl benzoat i sverige, det anses vara giftfritt och ingår som sagt i mataromer, parfymer samt krämer och smink även i sverige. Tror snarare att de tycker dte är jobbigt att packa ordentligt så de verkligen håller. och att de upenbarligen har problem med att få fram tillräckliga mängder eftersom engelsmännen också har exem på sina hästar. Skottländ är tydligen ett riktigt vidrigt knottnäste, så pass att det hotar turismnäringen;-)

Om jag säger så här, skickar du efter annat från denna firma så kommer det, dock inte BB så jobbigt verkar det ju inte vara.;)

Har försökt beställa BB flera gånger från CD den senaste månaden men bara fått ett meddelande att de inte kan leverera till Sverige.
Men nu gick det att genomföra orden så jag beställde 6 flaskor. Håller tummarna att det fungerar nu.

Jag beställde och fick mitt för 1-2 mån sedan utan problem. Vad menar du med att de inte skulle "få" det, för vem?

De skulle nog dock tjäna på att packa i plastflaskor, förra året fick jag en krossad flaska från ett annat företag.

Senast ändrad:

Om jag säger så här, skickar du efter annat från denna firma så kommer det, dock inte BB så jobbigt verkar det ju inte vara.;)

De har haft problem med att skicka till en rad länder i Europa, inte bara Sverige alltså. Och de har hela tiden sagt att det är temporärt.

Så förhoppningsvis fungerar det nu återigen som 'förr'.

Jag använder HORSOL (finns att köpa recept fritt på apoteket) en flaska på 100 ml kostade runt 200 kronor har jag för mig. Men det räcker länge och man ser märkbart reslutat redan efter en veckas behandling!
Lite om HORSOL; det lindrar klådan så den kliar sig inte lika mycket vilket gör att eventuella sår har en chans att läka fortare. Och hästen jag behandlar har redan börjat få tillbaka tagel i svansen och manen böjar växa ut ordetligt nu!
Men jag tar även in henne på morgonen och släpper ut henne igen på kvällen, så sover hon ute med flocken då. Av att stå inne på dagarna så skyddas hon från den starkaste UV strålningen om dagarna vilket också är väldigt viktigt. för det är ju trots allt solen som orsakar detta förbaskade eksem!
SÅ det är mitt tips. prova det!!!

för det är ju trots allt solen som orsakar detta förbaskade eksem!

Den stora majoriteten hästar som kliar sig gör det för att de är allergiska mot knott, överkänsliga mot svidknottens saliv. Lidandet kallas för många olika namn: soleksem, sommareksem, man- och svansskorv, tagelmask, osv - men nästan alltid är knotten orsaken.

Insektsorsakade "eksem" ger en allergisk inflammation i huden med svullnad och intensiv klåda oftast på vissa typiska platser – främst mankam och svansrot. Horsol är ett medel som används för hästar med knottallergi. Det bästa sättet att hjälpa hästar med knottallergi är att förebygga att de utsätts för knottbett, t ex med hjälp av eksemtäcke eller insektsmedel eller installning.

Soleksem är något helt annat. Soleksem - eller med ett finare ord fotosensitivitet - drabbar opigmenterade delar av kroppen, där alltså solstrålarna inte ”stoppas” av pigmentet utan ger i princip en brännskadeinflammation. Typiskt är vätskande blåsor, områden som drabbas är t ex rosa mule, runt opigmenterade ögon eller vita ben/karleder, etc.

Du har redan fått svar -det skiljer mycket om det är eksem pga insekter (knott) eller sol!!!

Nu vet jag inte om det var ett knapplån eller ej. men var det till mig har jag provat Horsol utan minsta effekt på min tyvärr.

(knapplån)

Nu har jag lyckats beställa hem två flaskor bensylbensoat :bow: (den 25-procentiga). Någon som vet hur mycket man ska ha på? Hur ofta?

/snurpe

Hej!
Min häst slutade att klia sig på två dagar när jag började med Benzyl bensoate, köpt över nätet från chemist direct. Han blev verkligen snabbt av med klådan.
Min häst har haft så svåra perioder så en veterinär skrev ut cortison, men jag ångrar djupt att jag började med det. Det slår ut hela kroppens egna motståndskraft, så han blev MYCKET sämre efter och utvecklade dessutom allergi mot timotej och björk i vevan efter cortisonen. Dessutom får hästen en väsentligt större risk att få fång om den blir behandlad med cortison enl min nya och mycket kunniga veterinär.

Hanny

Vi använder det i man och svansrot en gång i veckan med gott resultat, kompletterat med MJ-salva och täcke. De har även ett mörkt lästall som de använder frekvent nu i insektstider.
Spär du ut det 50/50 så kan du använda det två ggr/veckan.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Tack för denna utmärkta förklaring!
Jag köpte en häst i höstas som nu mer och mer börjat klia sig, dels på vissa ställen i mankammen och dels i svansroten och under magen (juvret och framåt) Eftersom hon är vit med ljus hy så visste jag inte om det var knott eller sol men eftersom det ser ut som skorv så är det alltså knottexem hon har!
Hur länge ska man tvätta, smörja, spraya innan man ger upp och köper täcke???
Hon var absolut värst under magen och veterinär tyckte täcke var onödigt, rekommenderade nylanders vilket funkade omedelbart på magen som nu är jättefin men mankam och svansrot verkar inte bli bättre (iof inte sämre heller men fortsätter att vara skorv och kli)
Någon som har tips på BRA täcke som funkar och som täcker även magen där hon gärna får stora bölder av insektsbett!????

Sök på erksemtäcke tex eller googla. Finns många modeller o priser.

betällde bensylbensoatet på vet. stationen hämtade 2 dgr senare på apoteket...

i början hade jag varannan var tredje dag nu 1-2 ggr vecka...

Jo jag har kollat runt i kataloger och på nätet och hittat massor med olika sorter.. Jusst därför jag frågade vilket som kan vara lämpligt för en häst med ganska lindrig troligtvis knotteksem..
Nån som har provat olika?
Vill inte att hon blir svettig av täcket eller att knotten biter igenom/tar sig in...

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 451
Senast: Simply me
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 591
Senast: Jaag
·
D
Hästvård Hej! Jag har en 4-årig isis som inte haft några eksemproblem tidigare men har nu i sommarhagen några träd som han har börjat klia sig...
Svar
12
· Visningar
1 403
Senast: Danesh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix