akut avlivning, i stallet?

Sv: akut avlivning, i stallet?

Då får man stycka den i boxen och bära ut bit för bit vilket jag en gång varit med om vid akut avlivning i boxen. Naturligtvis har man inte andra hästar i stallet vid en akut avlivning som måste ske i boxen oavsett om kadavret går att dras ut hel eller bäras ut bit för bit.

Eller såga sönder (delar av) boxen. Beroende på dels om det går, och dels vilket av alternativen djurägaren föredrar.

Min första häst blev akut avlivad I SIN BOX med grannara inne. Sen kontaktades nödslakt, som vinchade ut hästen. jag såg inte den delen, men hästen skulle dras ungeför som ett L, med en stolpe ivägen i kurvan. Det gick tydligen, så omöjligt är det väl inte.. hoppas det löser sig på bästa sätt för dig!!
Boxen var hel efteråt..

tack för alla svar. Hästen hade troligen fått en reaktion mot tillfrisknandet (kroppen reagerar när infektionen dör ut ungefär) och redan idag är hon piggare. Vet. var ju orolig för hjärtat på förhand men det lät bra, lungor och mage/tarmljud likaså. Så nu verkar faran vara över :bow:

tack och lov för det :bow:

hade ett russ på ridskolan som fick anasarka *(yran kvarkan, mycket konstigt sjukdomsförlopp) hon vägrade ta ett enda steg och orkade knappt lufta huvudet men hon fick stappla ut och hon togs bort precis utanför dörren.. hade varit värre om det vart inne i stallet då 30 andra hästar hade stått i samma stallgång och glott, dessutom togs hon med bult som lät ganska mycket så inne var inget alternativ (ridelever där)

Vad skönt att hästen mår bättre!

Jag var för mer än 25 år sen med om att en ridskolehäst inte kunde ta sig upp ur spiltan. Någonting hade antagligen gått sönder inne i henne. Hon fick bultas i spiltan, släpas ut i stallgången, tappas på blod där, och sen dras ut genom stallgången förbi alla de andra hästarna för hon stod längst in. Det var inte roligt!

Då får man stycka den i boxen och bära ut bit för bit vilket jag en gång varit med om vid akut avlivning i boxen. Naturligtvis har man inte andra hästar i stallet vid en akut avlivning som måste ske i boxen oavsett om kadavret går att dras ut hel eller bäras ut bit för bit.

Man ska heller aldrig ha andra hästar i närhet vid avlivning ute oavsett och avlivningen sker med spruta eller bult. Så lugn miljö som möjligt är att föredra så inget oförutsätt inträffar.

Om man måste avliva i boxen.. så är det ju helt upp till individen som skall avlivas om man har de andra hästarna kvar i stallet eller inte.

När själva ingreppet är klart kan man ju ta ut de andra innan man börjar baxa omkring kroppen.

Om individen i fråga blir orolig och stimmig över att bli ensam i stallet så är det ju bättre att de andra hästarna står kvar inne... På så sätt skapar du ju den lugna trygga miljö som du behöver....

Gud va skönt att det gick bra! Jag var jätte orolig för dig igår kväll, och hoppades verkligen på att allt skulle gå bra. Och det gick det ju!
Lycka Till i framtiden med din häst! ;)

Diana Sellberg

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 201
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka