akut avlivning, i stallet?

_Runaway_

Trådstartare
Vill inte skriva den här tråden egentligen, men nu får vi förbereda oss på det värsta. Kanske blir läge för avlivning ikväll. Görs i så fall av veterinär, men jag undrar, kan man ta hästen i boxen? Med boxgrannar inne? Reagerar resten av hästarna eller bör vi ta ut dom? Men då lär ju den aktuella hästen bli orolig? Eller tycker ni man ska ta kontakt med nödslakt som får komma ut och fixa allt utanför stallet och sen ta med kroppen?

förvirrad :crazy:

Sv: akut avlivning, i stallet?

Stackars er, själv har jag aldrig varit med om en nödslakt/avlivning trots mina 38 år med hästar. Har väl haft en sablans tur:smirk:
Jag vet inte vilket som är bäst, men hör med din vetrinär, det måste han veta. Är det utav ålderssjäl?

Senast ändrad av en moderator:

Man avlivar ju inte hästen inne i en box, antingen avlivar man utanför stallet med hjälp av veterinär eller så väntar man på nödslakten. I vilket fall som helst kommer de att bli tvungen att komma för att hämta kroppen.

Stackare, lider med dig...... Veterinären borde kunna göra det utanför stallet, det blir ju svårt att få ut den ur boxen efteråt. De flesta veterinärer har både bult och spruta. Annars har jag bara positiva erfarenheter av nödslakt också. Då blir man ju dessutom av med kroppen på en gång och slipper ha den hemma ett par dagar.
Jag tror inte de andra hästarna berörs särskillt, hästarna brukar ha en betydligt mer avspänd inställning till döden. Dom nosar lite på sin kamrat och är sedan som vanligt (är min erfarenhet i alla fall)

Jag har avlivat en planerat i boxen med boxgranne inne. Avlivat en akut i hagen, då fick hagkompisen vara kvar tills han fått lugnande å sen tog dom in kompis.
När jag har varit med om avlivningar på djursjukhus har dom tagits i boxen med boxgrannarna inne.
Har även en kompis som bultat en akut inne i boxen.
Dom andra hästarna märker säkert av vad som händer men det är ju på nåt sätt naturligt för dom att någon försvinner.

Jag hade nog valt att avliva inne i boxen med hästarna inne. Eller att ta ut den aktuella hästen. Jag tror att det blir oroligt att ta ut dom andra.

Hoppas att det inte blir aktuellt för dig nu och att det går bra om det blir det.

Tröstkramar!

Jag har aldrig varit med om att någon häst som ska avlivas eller de andra i stallet har reagerat nämnvärt på att hästen går ut ur stallet. Tyvärr blir det ju väldigt svårt att få ut hästen ur boxen efteråt, om det inte är en väldigt liten häst förstås, men jag skulle tagit den ute, på en bra plats med en havrehink eller liknande.

Tråkigt beslut, hoppas det går bra...

Hej
Tråkigt när det händer så akuta saker så man måste fatta beslut om avlivning.
Jag kan dock av erfarenhet rekommendera dig att försöka få ut hästen på utsidan.
Det är ett h_lvete att komma åt och få ut den döda kroppen efteråt, (om du nu inte har ett stall som är väldigt smart byggt).
Jag tror inte att avlivningen oroar de andra hästarna för mycket, men antagligen blir de oroade av att man försöker dra ut kroppen via stallgången, likaså när kadaverbilen skall hämta kroppen.
Lite makabert, men jag kommer aldrig mer avliva inne i boxen.

/B

Ta ut hästen, det är inte alls så lätt som man tror att tråkla ut en stor död häst ut ur ett stall.

lider med dig :(

jag har vid 2 tillfällen under årens lopp fått avliva akut i boxen. det är (tycker jag) otrevligt att dra ut hästen sedan, så tänk på att vika in benen om det skulle vara nödvändigt att avliva i boxen. annars får ni inte ut den utan att kapa. lättast är att ha något under som hästen kan "dras ut på".

min erfarenhet är att övriga hästar inte blir berörda vare sig hästen självdött, sprutats eller bultats.

Hej
Jag tror inte att avlivningen oroar de andra hästarna för mycket, men antagligen blir de oroade av att man försöker dra ut kroppen via stallgången, likaså när kadaverbilen skall hämta kroppen.
Lite makabert, men jag kommer aldrig mer avliva inne i boxen.

/B

Och det förutsätter att kroppen går att dras ut, tyvärr har jag varit med om att det inte har gått och jag föredrar fn att inte skriva om vad som skedde då.:eek:

Kan ni ta bort hästen utanför stallet är det ju mer praktiskt men är hästen för dålig för att flytta ur boxen så är det ju inte mycket att välja på.
Vi har behövt ta bort en inackorderingshäst i sin box, dessutom längst in i stallet i en hörnbox. Jag tänkte innnan att det blir inte lätt att få ut honom, dessutom en av stallets största hästar.

Hästen var gammal ( och borde fått somna tidigare) och hade förmodligen fått något slag eller krampanfall under natten, han låg ner när jag kom på morgonen och veterinären trodde nog att vi kunde jaga upp honom för att ta bort honom utanför men jag ville inte utsätta honom för det i hans sista stund, så han fick somna lugnt och fint i boxen med de andra hästarna inne.
Ingen brydde sig det minsta.

Efteråt släppte jag ut hästarna och sen fick nödslaktbilen komma och vi fick vincha ut honom med block och taljor, det var inget roligt alls men det gick till slut, det viktiga var ju dock behandlingen av hästen när den fortfarande levde.

Min kompis häst fick avlivas (med spruta) i boxen pga brutet ben. Hästkompisarna var inne och de brydde sig inte. Det gick att ta ut honom efteråt (då var kompisarna ute) tack vare att boxen låg närmast stalldörren, men det är inget vidare värdigt sätt. Går det så tror jag att det är mycket bättre att ta det utomhus.

Lite off topic men vi har trogligen samma erfarenhet. :crazy:
rekommenderar därför starkt att man tar ut hästen ifall det går.
/B

Håller tummarna att det inte är så allvarligt:smirk:kanske fång?

Mitt fullblodssto, dräktigt i 7:e månaden avlivades akut för knappt 2 veckor sedan. Akut fång.

oj.. :( hur har det gått?

jag tog nödslakt till min pålle för 3mån sen...
jag gjorde det utanför stallet, på en äng... o jag tror att det är det bästa.

Rent praktiskt är det smidigare med avlivning utanför stallet.

Förhoppingsvis behöver ni inte avliva alss.

Och det förutsätter att kroppen går att dras ut, tyvärr har jag varit med om att det inte har gått och jag föredrar fn att inte skriva om vad som skedde då.:eek:

Då får man stycka den i boxen och bära ut bit för bit vilket jag en gång varit med om vid akut avlivning i boxen. Naturligtvis har man inte andra hästar i stallet vid en akut avlivning som måste ske i boxen oavsett om kadavret går att dras ut hel eller bäras ut bit för bit.

Man ska heller aldrig ha andra hästar i närhet vid avlivning ute oavsett och avlivningen sker med spruta eller bult. Så lugn miljö som möjligt är att föredra så inget oförutsätt inträffar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 201
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka