Akupunktur på häst - utbildningsfråga

biffen

Trådstartare
Jag har tack vare min egen positiva erfarenhet av akupunktur (på mig), blivit mycket intresserad av att ev. utbilda mig i denna konst.
Min akupunktör är i grunden sjuksköterska och har gått en flerårig utbildning i Akupunktur enl. TCM o även arbetat/praktiserat i Kina.
Hon är jätteduktig o har flera gånger blivit tillfrågad att sätta nålar på djur, men hon har inte tiden eller speciell utbildning för det.

Enligt hennes lärare är den enda vägen att lära sig allt från grunden på människa - för att sedan överföra det till häst o specialinrikta sig på den delen.

Det skulle helt klart vara den bästa o även den jobbigaste vägen att gå. Tyvärr känner jag mig inte redo för att utbilda mig i flera år ännu, känner mig inte tillräckligt stark.

Frågan är då, finns det några kurser som nosar på ämnet akupunktur på häst? Vet att de som går utbildningen till equiterapeuter får lära sig en del om akupunktur, men inte enl TCM.

Detta inte för att jag på något sätt skulle kalla mig för hästakupunktör efter en kortare kurs, utan bara för att samla på mig kunskap för framtiden, för att prova på att studera igen.

Ni som träffar på veterinärer o andra som sätter nålar, vilka utbildningar har de?

Sv: Akupunktur på häst - utbildningsfråga

Han som använder sig av akupuktur på mina hästar är Equiterapeut och har gått i katrineholm. Där lär de sig grundläggande akupuktur på häst. Sedan vet jag att han läst lite kurser på människa som han säger att man kan ha mkt användning av, han är väldigt intresserad av ämnet & har lärt sig mkt själv också genom att läsa alla akupunkturböcker & likn. som finns.
Har aldrig själv hört talas om att det finns några kurser i akupunktur på häst förutom den kurs de har på ET-utb i katrineholm... (har inte sökt, men har aldrig heller hört någon nämna det)
Du kanske kan ringa dit & fråga om det finns nån möjlighet att få gå nån "fristående" kurs där... Annars kanske de har tips på någon...
:idea:

Hej - vill bara informera dig om den statliga utredning (SOU 2001:16) om alternativ och komplementerärmedicinsk behandling av djur, där utredningen föreslår att endast veterinär ska få utföra ingrepp som penetrerar hud eller slemhinna. Det likställs med ett operativt ingrepp. En ändring i Djurskyddslagen är föreslagen i utredningen.

Jag har sökt på Djurskyddsmyndigheten, och i april i år har en författning beslutats som gäller just operativa ingrepp och vilka undantag som gäller för Djurskyddslagens text. Författningen trädde i kraft 1 maj 2005. I författningen finns ingenting om akupunktur nämnt över huvud taget. Eftersom jag inte är jurisk har jag ingen aning om om detta innebär att det är tillåtet eller förbjudet för icke veterinärer att ge akupunktur efter 1 maj. Kanske någon annan här vet mer??

mvh
Lejonelle

Intressant! Väcker tråden till liv igen för att se om någon vet nåt mera.

Jag mailar helt enkelt Djurskyddsmyndigheten och frågar (inte för att jag har akupunkturutbildning men är allmänt intresserad av vad som händer med SOU 2001:16)
mvh
Lejonelle

Svar från Djurskyddsmyndigheten 2005-05-09:

"Akupunktur är enligt dagens tolkning av djurskyddslagen (1988:534) inte ett operativt ingrepp, därför finns inga regler för dess utövande. Man måste alltså inte vara veterinär för att utöva akupunktur. Utredningen lämnades till regeringen och det är de som bestämmer vad som ska hända med förslagen i utredningen. Du får vända dig till Jordbruksdepartementet för att få svar på din sista fråga."

Jag har skickat frågan vidare till Jordbruksverket, återkommer när jag får svar.
mvh
Lejonelle

Tack för att du engagerar dig o frågar.

Skolan har en fräschare hemsida;
http://www.nmf.se

Jo, den akupunktur vi Equiatriker får är enligt TCM, men det är nog absolut snarast som en introduktion. För fullfjädrad TCM-are krävs vidareutbildning.
Det kan vara möjligt att gå Akupunktur Häst-kursen enbart, på NMF, ifall man har grundutbildning i botten som motsvarar Basmedicin Häst. De kraven har å göra med att man följer KAM´s riktlinjer. (http://www.kam.se/)

-> trådskaparen, är man öppen att söka sej utomlands är möjligheterna större att hitta utbildningar. Vet dock ej ingen "kortare".
Se tex här; http://home.online.no/~arethore/engelsk/index.html

De svarade att de inte kunde svara och hänvisade vidare till departementet, och dit har jag inte skrivit och frågat.
hälsningar
lejonelle

Om jag förstått saken rätt så ligger den fortfarande för utredning, men med våran byråkrati så tar det säkert lååång tid. Jag bestämde mig därför att inte satsa på den utbildningen pga ovanstående, den kostar en slant och skulle i så fall komplettera mina behandlingar. Men eftersom läget ligger där det ligger så tycker jag att riskerna är större än chanserna, och rik blir man inte på att bara ge akupunktur utan bör komplettera annan behandling.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har länge gått i tankarna om att utbilda mig inom hästvård. Hoppade på en utbildning hos Equicare (Häst och ryttarterapeut) kändes som...
Svar
19
· Visningar
3 355
Senast: Equi
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 980
Senast: hoppeloppe
·
Skola & Jobb Hallå hej. Varning för långt inlägg... :o Men jag har en del funderingar jag gärna skulle bolla med någon. Jag saknar slutbetyg...
Svar
13
· Visningar
2 203
Senast: Dandylinn
·
F
  • Låst
Dressyr Jag har citerat flash men detta riktar sig rent allmänt och inte specielt till Flash nu Men jag har verkligen funderat på det här...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
6 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat