Aktivering/sport?

Lycanthrope

Trådstartare
Vad finns det för olika aktiviteter/sporter man kan utföra med hund?

Har en aktiv dalmatin och det är ju en ras som behöver jobba mycket, så vi tänkte hitta något som passar oss.
Hade egentligen tänkt på drag med skidor men hon är väldigt frusen av sig :(
Det kan funka när våren närmar sig och snön ligger kvar men temperaturerna är mildare. Hon har fått skor och täcke och då fungerar det iallafall bättre att vara ute på vintern.

Hon är inte så stor, drygt 23kg, behöver musklas mer. Behöver mycket aktivering och det får hon just nu i form av promenader, lydnadsträning och klickerträning. Klickerträning är inte riktigt "hennes kopp te" :angel:.

Skulle vilja hitta någon sport eller liknande att satsa lite mer på, så hon får utlopp för allt hon kan och vill och som ger oss lite mål att satsa på. :)

Sv: Aktivering/sport?

Finns där något intresse för att bära föremål? I så fall kan du ju träna på att hon ska hitta gömda föremål utomhus och att hon ska lämna dessa hos dig. När det är barmark kan du spåra, om hon inte tycker att lydnaden är sådär jätterolig kan du träna och tävla viltspår. Googla för mer info och kanske kurs om du vill gå det.

Ibland bär hon leksaker/pinnar men det är inget vi har tränat på.
Spår är roligt och det skulle vara intressant att gå någon kurs, synd att vi har så långt till allt bara :( Luleå är väl närmst (om inte Boden har något) och det är nästan 10 mil till Luleå.

Ibland bär hon leksaker/pinnar men det är inget vi har tränat på.
Spår är roligt och det skulle vara intressant att gå någon kurs, synd att vi har så långt till allt bara :( Luleå är väl närmst (om inte Boden har något) och det är nästan 10 mil till Luleå.

Boden har väl någon brukshundklubb om jag inte minns helt tokigt. Där borde det absolut finnas spårkurser!

Brukar inte vara så mycket på vintern, däremot på våren, sommaren och hösten :) Du kan ju alltid maila dem och fråga om de har några planer på kurs som kan passa er!

Ja så här års ligger nog kursverksamheten på is ... Annars vet jag att det tränas en hel del sök runt Boden.

Funkar det inte med barmarksdrag då?

Där finns ju så många småmoment att lära sig i "söket". Pinnstig, sökruta mm

Utöver bruks o lydnad så finns det rallylydnad, agility, heelwork to music, freestyle. Du nämner drag med skidor. Du säger att hon behöver musklas mer, har du tänkt på weight pulling? Då behövs en specialsele och så börjar man dra max 10% av hundens vikt. Det blir 2 kg för din, t ex en 2 l petflaska full med vatten. Sen ökar man vikten efterhand och går över till att dra kedja. Gå in på www.swba.net och läs vad de skriver om sporten.

All slags sok tycker jag ar en hyfsat enkel och inte sa kravande aktivering.
Vi tranar specialsok, periodvis ratt ordentligt aven om det ligger pa is till efter nyar nu. Pa promenade utan kompis ar matte ratt slarvig och tappar handskar, Koppel etc som hunden maste hitta. Vi har dessutom borjat snoka pa hastos ko igen vilket han tycker ar kul men det ar svart att fa till en bra belonging nar det ligger rejalt med sno och jag lyckas tappa bort mina atrapp skor hela tiden (jag vet inom vilken kvadratmeter jag slappte skon men kan lik forbannat inte hitta den!)

Kort sagt tycker jag det kvittar om det ar bilnycklar, kitten eller ungarna hunden ska hitta sa verkar de tanda ratt rejalt pa det.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 229
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar