Aktivering i hagen.

L

Liljan14

Skulle vilja ha lite förslag på hur jag kan aktivera/underhålla min häst ute i hagen. Min lilla kille har delvis skogshage, delvis ängsmark o 2 kompisar i hagen men blir ändå lätt uttråkad. Hur gör ni o vad fungerar?

Sv: Aktivering i hagen.

Hur märker du att han är uttråkade? *nyfiken*

Dom är tre hästar i hagen men min kille är lite mer lekfull. När han inte får "igång" de andra blir han sur o vrång mot dem istället, nafsar o biter. Det är väl mest där problemet sitter. Boll låter som en bra idé :laugh: Annars är välta skottkärra också en mycket rolig hobby men dock inte för matte :mad:

Dom hästar som gillar boll har jättekul :bump: MEN den som leker mycket med sin boll bör vara ensam i hagen! När min unghäst lekte med sin boll for han fram som ett bowlingklot :eek: 100% koncentrerad på sin egen lek. Han fick ha den och leka med ca 5 minuter tillsammans med andra hästar, han blir en fara för dom när han brakar fram - på bakbenen, fullt ös med bollen i munnen, liggande på bollen osv osv.
Vi har nu en annan åring som för tillfället är ensam i hagen (sjuk kompis) och han fattar inte vad man har boll till....:confused:

Mat!
Fri tillgång på hö eller silage gör en häst lugn och mindre uttråkad som däremed hittar på "skit"
Leksaker som bollar osv kan vara en idé eller granar alt träd att gnaga på som är nedkapade

Jag brukar springa och busa med Amazing när jag känner att hon börjar bli studsboll :) Då hänger de andra på och sen går det inte att stoppa dem ;)

Har provat fri tillgång men det fungerade tyvärr inte. Hästen blev tjockare o tjockare o mattes plånbok smal :crazy:
Har fått förslag på att lägga ut halm.. Det blir ju iallafall bli pyssel. Nu på hösten roar vi oss med att gömma äpplen i hela hagen men det håller ju inte i vinter. Men det är bara att fortsätta klura..

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 297
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka