Aktivering av unghundar?

Sv: Aktivering av unghundar?

Vår aussie hane är snart 9 månader. Han får ngn dag i veckan lite längre promenader, ung 3-4 km, inte längre på vet inrådan.
Lite lagom lydnadsträning där vi har börjat införa Krav på utförandet.
Men då pratar vi sitt, ligg, stanna. Ingen fot o likn.
Ngt spår ibland.

Sen kör vi mkt träning på promenaderna med att gå ordentligt i koppel, dvs gå utan att dra.
I intervall sas kör vi kontakt under gång o då ska han gå med full kontakt hela tiden. Sen sätter vi honom o han får gå "fritt " o lukta o kissa igen.

Vi skyndar långsamt, det finns gott om tid tycker jag att hinna med allt . Viktigare att han lär sig att slappna av o inse att det kan inte hända saker hela tiden.
 
Sv: Aktivering av unghundar?

Min vovve är 10 månader och jag har nu den senaste månaden börjat lära henne att det räcker med 3 promenader per dag. (blir oftast en mer om man ska möta kompis, gå o handla mm)

Så nu får hon mellan en halvtimma till en timma på morgonen.
En timma minst klockan 3 på dagen typ och sen en kort tur på kvällen innan vi lägger oss.
Kan tillägga att vi är ute tillsammans i stallet varje dag med, ibland sitter hon i bilen, men brukar ha henne ute en halvtimma ungefär tills jag ska hämta pållen.
Nu nästa vecka börjar vardagslydnaden en gång i veckan en timma med! :) Ska bli kul!

//Mimmi
 
Sv: Aktivering av unghundar?

Har en valp på 4 månader.

Vi är ute ca 5-6ggr per dag beroende på hur aktiv han är, sover han mycket än dag blir det mindre osv.
Vi är ute ca 10-30min åt gången beroende på vad vi gör.

På morgonen blir det en snabb kissepromenad på ca 10minuter runt 8 då han är väääääääldigt morgontrött av sig:D
Sen blir det en lite längre efter maten då vi tränar på de saker vi har fått i läxa på valpkursen.. Just nu är det sitt-stanna kvar-springa iväg åt ett håll-valpen sitter kvar-springa dit-ögonkontakt-varsågod samt "sidan" dvs att han ska sätta sig brevid mig på min vänstra sida.:)

Sedan blir det självklart en massa bus, kosta lite boll, dragkamp o dylikt.

Det mesta är fortfarande på lek och ställer inga höga krav direkt. Det viktigaste är att valpen trivs, mår bra psykiskt och fysiskt:)
 
Sv: Aktivering av unghundar?

Min hund är snart 8 månader, vi tränar lite lydnad på skoj (stanna, sitt, ligg, stå, fot, varsågod, stanna kvar, höger/vänster m.m) gömmer godis/leksaker så hon får söka, är ute och går i olika miljöer...också har hon ett par aktiveringsleksaker från Nina Ottosson som hon älskar att aktivera sig med när jag själv inte känner att jag orkar aktivera henne av en eller annan anledning.
Visserligen är hon inte en hyperaktiv hund heller som kräver att bli aktiverad varje dag, det är inte direkt så att hon "går i taket" om jag inte aktiverar henne en dag eller två...men det är klart att hon tycker om att aktiveras på ett eller annat sätt ändå ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Aktivering av unghundar?

För att aktivera hundens huvud lite finns det jätteroliga "IQ-test" för hundar!

De innehåller en massa roliga övningar och hunden får poäng på hur fort den genomför övningen. Hur tillförlitliga de här testen är vet jag inte, men de är jätteroliga!

De finns säkert på nätet nånstans.
 
Sv: Aktivering av unghundar?

Nu har visserligen Benjamin precis hunnit bli 13 mån, men sak samma :p

Han aktiveras olika varje dag, det blir vad jag känner för just den dagen. Men det kan generellt se ut såhär;

När vi vaknat går vi ut en snabbis på tomten och morgonkissar. Därefter måste jag ta hand om bebisen i familjen, så då får Benjamin ta det lugnt en stund till.
Lite mer mot mitten av dagen blir det någon sorts utomhusaktivering, antingen promenad, lek, lydnadsträning, utställningsträning eller något liknande.
På kvällen får han aktivera sig själv med sitt bildäck,som han kampar och biter i, oftast i minst 1 timme.
Senare på kvällen brukar det bli godissök samt utställningsträning (Debut snart..).

Däremellan kan det hinnas med flera promenader, eller inga. Alla dagar är som sagt olika. Lydnaden innefattar för tillfället en sträng inkallningsträning mestadels, men sen övar vi på kontakt, lite fjärrdirigering, finslipar dom olika kommandona han kan osv.
Hans tonårsperiod börjar gå över nu, så hans hörsel börjar återkomma igen..
 
Sv: Aktivering av unghundar?

hur 17 kan du bara gå en kisspromenad på morronehn .. had ejag gjort de hade jag fått en hög inne så fort vi kommit in.. hur jag vet de.. ehhmmm jo för de hände ett x antal ggr matte lär sig sakta:smirk:
 
Sv: Aktivering av unghundar?

För han är så morgontrött:rofl:
Man får draaaa upp honom på morgonen.. Sen sover han till lunch och då blir det promenad igen:p
 
Sv: Aktivering av unghundar?

Har två på dryga åtta månader...

De får allmän träning i hur man beter sig... De skall komma på inkallning.. De får en timmes promenad om dagen och resten korta kiss och bajsrundor... Ingen aktivering utöver det...
 
Sv: Aktivering av unghundar?

haha.. vad har du för ras?? alltid kul att prata med andra som har valp.. min är 6mån imorron..
 
Sv: Aktivering av unghundar?

ingen sötnos ett monster...:devil: en "liten " schäfer...

kom på idag när vi var ute att nämen jag kanske inte måste lyda matte när hon ropar ..... *mutter*
 
Sv: Aktivering av unghundar?

Schäfrar är ju så mysiga!:love:

Känner igen det där med att inte alltid lyda matte, den där pinnen på marken är t.ex. mycket godare att tugga på:angel:
 
Sv: Aktivering av unghundar?

pinne, papper granbarr... å löven som nu blåser omkring då de hr blive barmark... elelr katterna i stallet eller hästarna i stallet... allt är ibland roligare än matte... men de ggr som matte är roligast de är dom stunderna som gör de värt att ha vovve... just nu snusar han med huvet i mitt knä... å den vuxna ligger på mina fötter... *pust varmt*
 
Sv: Aktivering av unghundar?

Vad mysigt:love:
Mina två ligger i soffan. Sambon på rygg snarkandes och valpen på rygg snarkandes.. Ett himla liv!:devil:
 
Sv: Aktivering av unghundar?

soffan är no no för mina.. sängen likaså.. men imorse när sambon åkt såvaknade jag av att de va nån som försökte smyyyga upp i sängen... såf dock iut såhär:bump: :bump: :bump: när han kom upp så han åkte raskt ner....
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 775
Senast: Tiffany
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 912
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Vad anser ni är lagom aktivering för att göra er hund nöjd? Både vad gäller träning och motion och vila hur ser era veckor ut?
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 908
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • KIA EV9
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp