Såklart kan man ha olika dygnsrytmer etc men jag tycker det nästan är mer regel än undantag att grannarna häromkring inte aktiverar sina hundar alls. Mer vanligt verkar det vara att hundarna sitter i hundgård på dagarna och sen går 100 meter fram och tillbaka till brevlådan på kvällen. Blir så tydligt nu på vinter då man ser spåren, eller snarare brist på spår.
Jag går promenerar/rider olika tider/längder och möter verkligen aldrig någon. Har till och med slutat ta med koppel/halsband, trots att nästan alla grannar har hund. Vi bor dock på landet så det är inte direkt tätbebyggt men har flera grannar nära ändå, och bor nära ett samhälle.
Det är inte så att jag egentligen bryr mig om vad andra sysslar med men det blir så uppenbart. Min förhoppning är att man gör annat med hundarna men tror tyvärr inte det är så. Sen kan jag inte säga hur hundarna mår då jag aldrig sett de mer än på håll.
Jag går inte många hundra meter heller ute med hundarna nu, de får dock springa av sig lösa varje dag om underlaget tillåter. Sen åker vi till hundhall och tränar, till hundsim, till fårhagen eller åker och promenerar en bit på annat ställe ibland.
Nu har jag ju svårt att gå några länge sträckor men jag upplever inte att bara promenader gör mina aktivare hundar nöjda oavsett längd, de behöver jobba både fysiskt och mentalt för att vara nöjda. 10 minuter i fårhagen slår promenader även om vi sen skulle vara ute hela dan..