Mina hundar nöjer sig med väldigt lite, så sett att de är lugna och uppför sig utan att hitta på dumheter pga överskottsenergi/uttråkning. Då behövs i princip en promenad på 40-45 min och några kortare rastningar, om jag är hemma och kan klappa dem och kanske leka lite med unghunden. Så blir det när jag är sjuk tex, då lufsar vi till närmsta rastgården, de får leka och nosa en stund och sedan går vi hem igen.
Däremot om jag vill att de ska vara glada, då krävs såklart mer.
Tittar man hur det blir i snitt per dag under en vecka så får de minst 1 1/2 timme långpromenad i skog eller i grönområden förbi en rastgård och en mindre promenad som är någonstans 30-45 minuter (några gånger i veckan med hundkompis). Utöver det såklart några väldigt korta rastningar, typ "ut-kissa-in".
Jag försöker se till så att de kan springa varje dag, det är det allra viktigaste för dem. Vi kan ta bort vad som helst ur vardagen, men får de inte möjlighet att springa regelbundet så blir det inte bra för dem varken fysiskt eller mentalt. Att jag försöker få det till varje dag är främst för att det blir lättare med inkallning osv om de ser det som vardagligt, men det är klart att de blir glada av det också.
Någon gång i veckan tränar vi lite tricks eller rallylydnad. Jag ska dock försöka träna oftare och lite mer strukturerat. Inte för deras skull, även om de kommer uppskatta det, utan för att jag ser att de har potential och jag tycker det är kul.
Som allra lyckligast är de dock när vi vandrar, eller vi åker på lure coursing. Får de vara utomhus hela dagen och verkligen trötta ut sig rejält fysiskt, då älskar de livet. Vintertid är de jättejätteglada om de får en typ 2 timmar lång promenad där de kan vara lösa större delen av tiden. Men sommartid när det är varmt och skönt ute, då vill de inte komma in. Vi kan gå på en 2-3 dagar lång vandring och de kommer fortfarande önska att vi var ute ännu mer.
Jag kan inte föreställa mig att de hade levt lyckliga liv om de inte fått sova nära i soffan, umgås ordentligt med hela "flocken" samlad och få vara fysiskt aktiva med mycket spring. Någon som vill ha en soffhund att bara strosa runt kvarteret med ska inte ha sådana hundar som jag har, men inte heller någon som är väldigt aktiv med tex lydnadsträning och vill tävla. Det passar inte heller jättebra med någon som vill strosa i skogen långa dagar och plocka svamp med hund skuttandes lös, för är de lösa måste man konstant ha fokus på såväl dem som omgivningen. De springer fort(!), har stark jaktlust och det är absolut inte alla som kan ha sådana här hundar lösa på icke inhägnat område. Min ena får inte vara lös alls lika mycket som min andra, just för att den ena är mycket svårare. Så även om de är vänliga och egentligen okomplicerade så kanske de inte passar speciellt många hundmänniskors livsstil.