Aktivering av hund som måste vara lugn

S

Smillan

Min Jack Russel tik på 14 månader har skadat kosbanden i knät.
Vet inte än om dom är av eller inte.
Ska på återbesök å då vet vi om hon måste opereas.

Problemet är att nu har hon varit lugn i 5 dagar.
Promenad max 5-10 minuter.
Inget lek å bus.

Hon har alltid varit lugn å go.
Men vi har aktiverat henne massor.
Gått kurser å busat.
Nu kanske hon måste vara jätte still i 3 månader om det blir operation.
Vad gör man för att aktivera mycket lugnt.
Hon börjar tugga sönder saker å hitta på egna bus.
(vilket inte är kul , Å känns jätte jobbigt när man jobbat med henne så mycket)
Jag förstår att hon har överskotts energi å har tråkigt.
Men om benet ska få en cans att bli bra så måste hon håla sig lugn.

Vi kommer gå på sjukgymnastik (simning)
Men vad kan man hitta på hemma med henne.

Hon försöker hoppa å leka men då gör benet ont å hon skriker.
Jag blir livrädd varje gång.
Hon får antiflamatoriskt å smärtstillande.
Känns så hemskt att hålla henne lugn när hon är så glad å pigg.
Men hon måste för att benet ska kunna bli bra.

Hjälp mig med massor av tips så jag kan hjälpa henne att få vara glad.

Känner mig helt förtvivlad.

Sv: Aktivering av hund som måste vara lugn

Några tips som funkar på mina jack rassllar är tomma toa rullar som du viker in ändarna på o lägger något smaskigt innuti! :idea: håller dem lugna en lite stund iallefall..... :p

Sen finns det ju rätt gott om ''tänka tänka'' leksaker som de ska lista ut HUR de ska få ut godis biten eller vad man nu har lagt... de rör ju sig inte så mycke då de små liven, men blir ändå trötta av allt tänkande..... :)

Hoppas du har fått ut något av detta! och lycka till!

//Net

varför inte köpa en sån där aktiveringskula och låta henne rulla ut sina måltider? det lär ju ta ett tag och är rätt tröttande. annars så kan du lära henne lite fåniga (men roliga tricks), som det som var uppe i en tråd alldeles nyligen, att nicka när man säger "eller hur" eller slicka sig runt munnen när man säger var det "gott"?

När min hund var skadad så gömde vi godis i huset. Fick han tråkigt så började han leta.

Lärde in lite nya onödiga moment. Hämta telefonen, gå till Husse och tvärt om med någon grej.

Hjälpa till att tvätta.

Jag fick vara ytterst försiktig med min, han skar av nästan hela övre tramdynan. Det spack upp jättelätt. Och min överaktiva schäferkille gör allt man ber om i högsta möjliga tempo....lite speciell.

Det finns mkt att lära in, var fantasifull....

Mion rottistik blev opererad för avslitet korsband när hon var ganska precis ett år..inget kul kan jag säga.
I början var det inga större problem för då var hon så ömklig och dålig så då ville hon mest bara ligga still.
Men sen blev det värrre och värre ju friskare hon blev, vi hade bla en aktiveringsboll som hon fick sin mat i och försökte aktivera hjärnan på henne. Lite aktiverade hon sig själv genom att ta av tratten och bita sönder den, och dessutom putta in den längs in under ett skrivbord...bort med den...och genom att ta av bandage m.m och bita sönder det...

Hon var inte hundra lugn hela tiden ska jag säga, då hade vi ändå lånat ut vår andra hund för att hon inte skulle få någon lekstimulans, men det är inte lätt med en ung och aktiv hund. Man hade hjärtat i halsgropen föera gånger och tänkte hjälp nu är det bara att åka in igen.

Men idag är hon fem år och benet fungerar jättebra, hon sitter fortfarande på sniskan (hon kan sitta normalt men det är väl av gammal vana)plus att det tog ett tag innan vi fick rätt diagnos på henne och det hade tyvärr resulterat i lite pålagringar i det andra bakknäet vilket gör att hon gå rlite lustigt.

Har själv en gråhundstik som skadade ett ledband i hasen när hon vara några månader. Hon skulle då ha stödskena i 5 veckor och sedan koppelvila ca 4 veckor till innan hon blev tillräkligt bra för att få busa lite. Det är inte lätt att hålla en sådan hund som är avlad för att jaga i flera timmar lugn i så många veckor men vi tränade mycket "hjärngympa" under tiden. Många saker kan ju utvecklas i svårighetsgrad. Vacker tass tex: lära sig skilja på höger och vänster. Sitt, ligg och stå kan alltid finslipas. Skall och sen tyst efter det. Det ar bara fantasin och hur mycket din hund klarar med skada som begränsar vad man kan lära sin hund.

Hoppas voffsingen blir bra igen och lycka till.

*till alla*

Jag tackar så jätte mycket för alla tips.
Här ska tränas massa roliga saker.
Hon har ju inte förmågan att hålla koncentrationen men jag ska testa.
Just nu är hon så Överaktiv att hon får fnatt för minsta lilla sak.
Min nya fina bh var jätte kul :rofl:
Jag kan säga att den inte är fin längre..... :smirk:

Hon plockar allt hon hittar.
Det gjorde hon inte ens som valp...

Min russel fick 3 Fermurfrakturer samt så gick knäet i 6 bitar, inte mkt att göra alltså, men veterinärern hade gott hopp, han stiftade och opererade och höll en tumme.

Lilla gumman var då bara 6 månader och hur lätt är det att vara still....

Första dagen, med gips, sprang hon ut i hagen och skulle bita samma häst igen som hade åsamkat henne detta... :angel:

-Ja, hon är ju inte en JRT för inget- :D

Vi fick tyvärr lära henne att ligga stilla när vi var inne, hon fick verkligen inte röra sig på eget bevåg.

På köpet blev hon under denna period biten av en Schäfer så att det blev en massa kross-skador i skallen samt fraktur på käken.

När vi tog av gipset kunde hon ju inte stödja alls, och en ny op. väntade ganska så snart.

efter 3 månader stödde hon fortfarande inte och en amputation var nästan bestämd.

Vet. tog ut stiften men fick lämna ett, det gock bara inte att få ut det, och nu började i alla fall muskulaturen ge med sig och släppte ut benet lite så att hon i alla fall kunde nå ner med benet till marken, men det var helt dött, så amputation var väl, när allt kom omkring det bästa.

Jag tyckte inte så, och började simma med henne, varannan dag i 3 månader. redan efter 2:a !!! gången började hon använda sitt ben på marken!

Idag är hon 3 år och det händer endast ibland vid vädrets skiftningar att hon har lite ont och haltar, då ligger hon och vilar lite mer men i övrigt är hon lika odräglig som vilken JRT som helst. Dock har hon lärt sig att ligga tvärstill på kommando och hon rör sig inte ur fläcken så om det går 2 timmar. Det var väldigt positivt :D :angel:

Nu drog ju jag vår hela story men jag gjorde alltså inget särskilt, lärde inte henne att aktivera sig på andra sätt i heller, tycker det är bättre med vila när det behövs vila, och det går ju att lära in så.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 756
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London